رئیس خانه صنعت و معدن هرمزگان ضمن تأکید بر این‌که تولیدکنندگان سختی‌ها را تاب آورند تا مردم کشورمان با سختی‌های کمتری مواجه شوند، اظهار داشت: از دولت جدید توقع داریم آسیب‌های حوزه تولید را واکاوی کند و غده‌های سرطانی که تولید و تولیدکننده را تضعیف کرده است، به‌طور کل از میان بردارد.

به گزارش دلفین، این روزها وضعیت تولید به‌ویژه در صنایع کوچک به‌هیچ‌عنوان وضعیت خوبی نیست و اغلب افراد ترجیح می‌دهند در عوض پذیرفتن ریسک بالای تولید، سرمایه‌ی خود را در معاملات متمرکز کنند و به بیان صریح امروز دلالی سود بسیار بیشتر و ریسک بسیار کمتری نسبت به فعالیت تولیدی دارد و در هرمزگان نیز به سبب شرایط سخت کاری به‌ویژه برای صنایع کوچک این مشکل پررنگ‌تر شده است. در همین رابطه گفت‌وگویی را با «وحید تهمتن» رئیس خانه صنعت و معدن هرمزگان ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن را با هم در ادامه می‌خوانیم.
خلاصه در شعار
تهمتن در گفت‌وگو با دلفین ضمن بیان این‌که تولید باید از اهمیت ویژه‌ای در اقتصاد کشور برخوردار باشد، افزود: تولید همواره موردتوجه مسئولان به‌ویژه مقام معظم رهبری بوده است و مشاهده کرده‌ایم که در سالیان متوالی این مسئله در شعار سال نیز متجلی شده است اما متأسفانه ساختار اداری کشور تولید محور نبوده و حمایت از تولید تنها در شعار و جلسات خلاصه‌شده است.
وی با اشاره به این‌که اقتصاد ایران در جنگ اقتصادی از نقاط ضعف و قوت خود آگاهی یافت، خاطرنشان کرد: نقاط ضعف جاهایی بود که وابستگی‌هایی به بیرون وجود داشت و نقاط قوت نیز زمانی بود که باوجود تمام سختی و موانع، تولید در کشور تداوم یافت.
غده‌های سرطانی حوزه‌ی تولید
رئیس خانه صنعت و معدن هرمزگان ضمن تأکید بر این‌که تولیدکنندگان سختی‌ها را تاب آورند تا مردم کشورمان با سختی‌های کمتری مواجه شوند، اظهار داشت: از دولت جدید توقع داریم آسیب‌های حوزه تولید را واکاوی کند و غده‌های سرطانی که تولید و تولیدکننده را تضعیف کرده است، به‌طور کل از میان بردارد.
وی گفت: نباید تنها به وزارت صمت و جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی تولید نگریست و سؤال ما این است چرا وزارت امور اقتصاد و دارایی خود را متولی تولید نمی‌بیند درحالی‌که در سود این واحدها شریک است و هیچ تعصبی بر تعطیلی واحدهای تولیدی ندارد.
تهمتن ادامه داد: چرا سایر ارگان‌های ناراحت تعطیلی واحدهای تولیدی به سبب دیون عقب‌مانده بانکی نیستند و دیده‌اید که در برخی موارد مبلغ دیون بانکی واحدی تولیدی از مبلغ تمام‌شده کل کارخانه نیز بیشتر شده است و این یعنی نابودی کامل تولید و تولیدکننده.
حمایت مالی جدید ممنوع
وی افزود: اگر با کمبود منابع مواجهیم انتظار ما از دولت جدید این است که هیچ‌گونه حمایت مالی جدیدی انجام ندهد اما تولیدکننده‌ها و معدن‌کاران فعلی را که مشغول به کار هستند، دریابد و مشکلات و چالش‌های آن‌ها را به‌طور اساسی حل کنند.
رئیس خانه صنعت و معدن هرمزگان تصریح کرد: عقیده من این است با پرداخت وام‌های کم‌بهره، بلاعوض و این‌گونه تسهیلات تشویقی، مشکلات تولیدکنندگان مرتفع نخواهد شد و راه‌حل رفع این چالش‌ها این است که سیاست کشور در خدمت تولید باشد.
فعالیت اقتصادی سفارت‌خانه‌ها باید احیا شود
وی تصریح کرد: سفارت‌خانه‌های متعدد کشورمان باید تلاش کنند تا برای صادرات محصولات کشور زمینه ایجاد شود، چراکه امروز تولیدکنندگان ایرانی به دلایل مختلف با بازار محدودی مواجه هستند.
تهمتن تشریح کرد: هیچ کجای دنیا رسم بر این نیست تولیدکننده و تاجر برای فروش و بازاریابی محصولاتش به کشور دیگر سفر کند، چراکه بازاریابی تولیدکنندگان باید از سوی سفارت‌خانه‌هایی که هزینه‌های هنگفت ارزی به کشور تحمیل می‌کنند، انجام شود.
این تولیدکننده هرمزگانی اضافه کرد: وزارت خارجه اکثر کشورها نگاهشان به اقتصاد داخلی، رونق اقتصادی و تعاملات اقتصادی است و باقی موارد مانند تعاملات فرهنگی، مسائل امنیتی و… نیز در راستای رونق تولید و اقتصاد است اما کم‌رنگ‌ترین موضوع در موضع‌گیری‌های وزارت خارجه‌ی ایران مسئله‌ی اقتصادی است.
مسکن زودگذر نمی‌خواهیم
وی با تأکید بر اینکه شیرازه اقتصاد یک کشور تولید است، خاطرنشان کرد: از دولت و استاندار جدید هرمزگان تقاضا داریم که به علت‌ها فکر کنند نه مسکن‌های زودگذر و این‌گونه نباشد زمانی که برای تولیدکننده‌ای مشکلی ایجاد شد، وی را به کارگروه‌های مختلف ارجاع دهند و درنهایت نیز اکثر مصوبات یا اجرا نشوند یا به‌صورت ناقص اجرا شوند که این مسئله باعث دلسردی و دل‌زدگی تولیدکننده‌ها شده است.
واحدهای کوچک در سایه‌ی صنایع عظیم
تهمتن گفت: در حال حاضر به دلیل فعالیت بنگاه‌های بزرگ صنعتی ازجمله صنایع فولادی و پالایشگاه‌ها هرمزگان به یک استان صنعتی تبدیل‌شده است و بیشتر نگاه مسئولان استان به همین بنگاه‌های بزرگ است اما انتظار می‌رود برای رونق و تداوم تولید در هرمزگان مسئولان نگاهشان به واحدهای کوچک نیز باشد.
قیمت تمام‌شده بالا در هرمزگان
وی نبود بازار را یکی دیگر از عوامل مهم در تعطیلی واحدهای تولیدی در هرمزگان عنوان و بیان کرد: متأسفانه قیمت تمام‌شده‌ی تولید برخی از محصولات در هرمزگان نسبت به سایر استان‌های خوش آب‌وهوا بالاتر است، چراکه در هرمزگان علاوه بر هزینه‌هایی که به خاطر شرایط گرما و سرمای هوا بر تولیدکننده تحمیل می‌شود، هزینه استهلاک دستگاه‌ها نیز باری سنگین بر دوش تولیدکننده اضافه می‌کند.
تهمتن گفت: دستگاهی که ممکن است در یک استان خوش آب‌وهوا بیش از ۲۰ سال بدون پوسیدگی کار کند، در هرمزگان ظرف پنج سال دچار پوسیدگی و مشکل خواهد شد و قانون باید در قبال استان‌های خاص تمهیداتی ویژه بیندیشد.
وی تشریح کرد: به‌طور مثال برای اینکه اشتغال در این استان‌ها محفوظ بماند وام‌های کم‌بهره را به این مناطق تخصیص دهد و یا تخفیفات ویژه مالیاتی شامل آن‌ها شود، دولت باید دیدگاه کسب درآمد از واحدهای فعال در این مناطق را کنار بگذارد و تنها با دید ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی به این استان‌ها نگاه کند.
با آمارسازها مشورت نکنید
رئیس خانه صنعت و معدن هرمزگان در ادامه تصریح کرد: انتظار داریم استاندار و تیم مدیریت جدید استان مشاورانی را از میان بخش خصوصی انتخاب کنند و ما معتقدیم واحدهایی که در روستا و تنها با دو تا سه نفر نیرو نیز فعالیت دارند، باید دیده شوند چراکه این بنگاه‌ها در منطقه خود رونق ایجاد می‌کنند و هزینه‌ای بر دوش دولت نیستند.
وی گفت: به‌طور مثال در بخش کشاورزی قابلیت‌های زیادی در وجود دارد اما متأسفانه فناوری‌های فراوری در استان وجود ندارد، هرسال شاهدیم که حجم بالایی از محصولات کشاورزی هرمزگان از بین می‌رود چراکه هزینه حمل آن به نسبت سایر استان‌ها بالاتر است.
تهمتن با بیان اینکه اگر فناوری فراوری در استان وجود داشت این‌گونه چالش‌ها به وجود نمی‌آمد، ادامه داد: به‌طور مثال امارات پیاز را از ترکیه تهیه می‌کند، این در حالی است که هرمزگان در فاصله‌ای بسیار نزدیک‌تر به این کشور واقع‌شده است.
وی تصریح کرد: رفع این موانع و ارائه راه‌حل‌های درست تنها درگرو مشورت با فعالان بخش خصوصی است نه با اشخاصی که تنها آمار سازی می‌کنند، زمانی که استاندار بخواهد از طریق مسئولان دولتی و اداری از وضعیت آگاه شود تنها با آمارهای خوب و رو به رشد مواجه می‌شود که قطعاً بخش عظیمی از آن‌ها واقعی نیست.
موانع جذب سرمایه‌گذار خارجی
تهمتن در ادامه به چالش‌های زیادی که بر سر راه جذب سرمایه‌گذاران خارجی در استان وجود دارد اشاره و ضمن بیان اینکه یکی از وظایف مهم متولیان در دوران اقتصاد مقاومتی جذب سرمایه‌گذاران خارجی و ارزآوری برای کشور است، گفت: در تمام کشورها برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی تسهیلات ویژه در نظر می‌گیرند و مسئولان ما نیز باید تلاش کنند مشکلاتی که بر سر راه جذب سرمایه‌گذاران خارجی به کشور به‌ویژه استان هرمزگان وجود دارد، بررسی و مرتفع شود نه این‌که خود مسئولان و سیاست‌های آن‌ها استخوان‌لای‌زخم بخش خصوصی باشد.
وی گفت: چند سال پیش یکی از سرمایه‌گذاران خارجی را که اصالتی ایرانی داشت برای سرمایه‌گذاری در هرمزگان تشویق کردم، این سرمایه‌گذار تصمیم داشت یک زنجیره اقتصادی‌ را فعال کند و حجم این سرمایه‌گذاری به نرخ ارز در آن سال نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان بود و می‌توانست برای بالغ‌بر ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد کند اما سنگ‌اندازی‌ها به حدی زیاد بود که من به‌عنوان کسی که مشوق این سرمایه‌گذار بودم، هنوز شرمنده هستم؛ چراکه ما در هر اداره و نهادی که پا می‌گذاشتیم تنها در قالب شعار و بنر و بر روی کاغذ حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری وجود داشت و در عمل اتفاقات دیگری رخ می‌داد که در تشریح دلایل آن می‌توان گفت یا کارمندان و مسئولان توجیه نشده بودند که چگونه باید از سرمایه‌گذار خارجی حمایت کنند یا این رفتارها از روی غرض‌ورزی بود.
خودتان مقایسه کنید
وی ضمن بیان اینکه درنهایت این‌گونه رفتارها و سنگ‌اندازی‌ها سرمایه‌گذار را منصرف کرد، گفت: زمانی که این شخص مرا دعوت کرد تا از محیط سرمایه‌گذاری‌ای در کشوری دیگر بازدید کنم، خجالت و شرمندگی‌ام چند برابر شد، هر مجوزی تنها ظرف دو تا سه ساعت صادر می‌شد و سرمایه‌گذار از تمام حمایت‌ها برخوردار بود؛ ضمن اینکه دولت نیز درروند این سرمایه‌گذاری دخالت نمی‌کرد و سرمایه‌گذار تنها باید در چهارچوب قانون عمل می‌کرد و بعدازآن مجری خودش بود و به‌اصطلاح آقابالاسری وجود نداشت.
رئیس خانه صنعت و معدن هرمزگان در پایان خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا در صورت عدم رعایت قوانین با تولیدکننده و سرمایه‌گذار برخورد می‌شود اما برخوردها مغرضانه نیست و اثبات تخلف و جریمه‌ها بر اساس قوانین است و حتی بعد از پرداخت جریمه تولیدکننده می‌تواند به کار خود ادامه دهد، اما متأسفانه در کشور ما برخوردهای سلیقه‌ای مواجه هستیم.

گفت و گوی اختصاصی: شایسته سحی زاده

این‌مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007