موضوع استقرار حساب‌های بانکی صنایع و بنگاه‌های عظیم اقتصادی هرمزگان در استان، مطالبه‌ای است که سال‌ها از سوی مردم، کنشگران و سیاسیون هرمزگان پیگیری شده اما به نظر می‌رسد.

به گزارش دلفین، موضوع استقرار حساب‌های بانکی صنایع و بنگاه‌های عظیم اقتصادی هرمزگان در استان، مطالبه‌ای است که سال‌ها از سوی مردم، کنشگران و سیاسیون هرمزگان پیگیری شده اما به نظر می‌رسد افراد ذی‌نفع هر بار راهی جدید برای سر باز زدن از این موضوع می‌یابند و مشخص نیست تمرکز این حساب‌ها در تهران چه منافعی برای آنان یا گروه حامی‌شان دارد که از بانک‌های هرمزگان فراری‌اند.
سهم هرمزگان زیر یک درصد
«عبدالله آبسواران» دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های هرمزگان در سال ۹۷ سهم منابع بانکی استان از منابع کشور را زیر یک درصد عنوان کرد؛ این در حالی است که صنایع فولادی، پالایشگاه‌ها، دو منطقه عظیم اقتصادی، بنادر، شیلات و صدها واحد تولیدی دیگر که در هرمزگان استقرار یافته‌اند، چرخ‌های اقتصاد کشور را به حرکت در می‌آورند و واریز این مقدار اندک به حساب بانک‌های استان بسیار تعجب‌آور است.
محل کار هرمزگان، محل واریز تهران
آبسواران در همان نشست به‌صراحت تأکید کرد که صنایع بزرگ هرمزگان حساب‌های مالی خود را در خارج از استان ایجاد کرده‌اند و بااینکه محل استقرار این صنایع در هرمزگان است معاملات بانکی خود را در خارج از هرمزگان انجام می‌دهند.
همین صحبت‌ها هم سبب شد تا استاندار وقت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به دنبال فشار بر مدیران صنایع و بنگاه‌های اقتصادی برای انتقال حساب‌های بانکی به هرمزگان باشند که به نظر می‌رسد هنوز بسیاری از افراد بانفوذ از این مسئله طفره رفته‌اند یا با ترفندهایی دست به ظاهرسازی زده‌اند.
استاندار تیز
البته از شواهد چنین برمی‌آید که «مهدی دوستی» استاندار هرمزگان فریب این ظاهرسازی را نخورده و بدون باز کردن بیشتر موضوع بار دیگر بر انتقال حساب‌های بانکی به هرمزگان تأکید کرده است.
دوستی چندی پیش در جمع مردم رودان عنوان کرد: حساب‌های بانکی صنایع بزرگ فعال در هرمزگان باید به بانک‌های استان منتقل شود تا از محل گردش مالی این صنایع، اعتبارات و تسهیلات به استان تخصیص یابد.
ترفندهای فرار
این صحبت‌های استاندار تائید گمانه‌زنی‌ها مبنی بر فرار بانکی صنایع بزرگ هرمزگان بود و یک منابع آگاه دولتی نیز در همین رابطه به خبرنگار دلفین گفت: صنایع پس از افزایش فشار مبنی بر انتقال حساب‌های خود به استان برخی از حساب‌ها را به هرمزگان انتقال دادند اما این حساب‌ها تأثیری در گردش مالی استان ندارد.
وی تصریح کرد: این حساب‌ها تنها برای واریز حقوق استفاده می‌شود و چند ساعت یا نهایتاً چند روز پس از واریز نیز کاملاً خالی خواهد شد، در ضمن برخی از حساب‌ها نیز مرتبط با تن‌خواه است که این حساب‌ها نیز گردش مالی چندانی ندارد.
وضعیت بانک‌های هرمزگان بهتر از تهران‌ می‌شود
این منبع آگاه بیان داشت: حساب‌های مرتبط با فروش و درآمد این بنگاه‌ها در تهران متمرکز است و مدیران این صنایع نیز هنوز حاضر نشده‌اند حساب‌های خود را به بندرعباس منتقل کنند که اگر این اتفاق بیافتد وضعیت بانکی استان به‌مراتب بهتر از پایتخت خواهد شد.
سخن پایانی
در این وضعیت به نظر می‌رسد که نهادهای نظارتی و دستگاه‌های تصمیم‌گیر باید با دقت و جدیت بیشتری به این موضوع ورود کنند و درصدد بازپس‌گیری ابتدایی ترین حق مردم هرمزگان باشند و نگذارند برخی مراکز قدرت، هرمزگان را همچون گذشته به‌عنوان کارگاه یا کارگر کم‌مزد و مواجب بنگرند و شاهد ادامه‌ی بی‌توجهی به مردم استان باشیم.

گزارش اختصاصی:پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007