موضوع چالش‌های آب منطقه‌ای هرمزگان با شهرک حمل‌ونقل بندرعباس مبنی بر ایجاد خوری عظیم در میان زمین‌های واگذارشده سبب ایجاد موانع در راستای توسعه‌ی بیشتر این شهرک نمونه‌ی کشوری شده است.

به گزارش دلفین، موضوع چالش‌های آب منطقه‌ای هرمزگان با شهرک حمل‌ونقل بندرعباس مبنی بر ایجاد خوری عظیم در میان زمین‌های واگذارشده سبب ایجاد موانع در راستای توسعه‌ی بیشتر این شهرک نمونه‌ی کشوری شده و بنا بر بررسی‌های دلفین دلیل توقف دوساله‌ی فعالیت اجرایی در این مجموعه همین سنگ‌اندازی‌ها بوده است. بااین‌حال علی‌رغم ادامه‌ی امور این شرکت اما هنوز مشکلات بسیاری در این راه وجود دارد. برای بررسی این موضوع گفت‌وگویی را با «بهروز گلپاگون» رئیس انجمن صنفی حمل‌ونقل بندرعباس ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
دو سال توقف توسعه
گلپاگون با اشاره به این‌که شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان نزدیک به دو سال است که جلوی اجرایی کردن فعالیت‌های شهرک حمل‌ونقل بندرعباس را گرفته، افزود: پس از ماه‌ها تلاش مستمر و درخواست بررسی‌های کارشناسانه، مدیران شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان طرحی را به ما ارائه داده دادند تا مطابق با آن عملیات احداث کانالی را با عرض ۱۵ متر به انجام برسانیم و بنا بر اظهارات کارشناسان این شرکت تنها کانالی با چنین مشخصاتی امکان عبور جریان آب را دارد.
تغییر مسیر سیلاب از سوی شرکت نفت
وی بیان داشت: اگر این کانال برای دفع آب‌های سطحی ناشی از باران است با احداث کانالی به عرض سه متر مسئله رفع می‌شود و این‌ هزینه‌تراشی بی‌مورد توسعه را برای ما سخت کرده و می‌توان گفت که اجرای آن توجیهی ندارد.
رئیس انجمن صنفی حمل‌ونقل بندرعباس اذعان داشت: طبق بررسی‌های انجام شده در پی بارندگی‌های شدید ۵۰ سال گذشته هرمزگان، یک قطره آب هم به این کانال‌ها وارد نشده چراکه شرکت نفت مسیر سیلاب‌ها را سال‌ها پیش تغییر داده است و امروز دیگر حفر این کانال موضوعیتی ندارد.
چرا باید چنین هزینه‌ای را پرداخت کنیم؟!
وی ادامه داد: ما در راستای پیش برد اهداف و کمک به توسعه استان در ارتقا حمل‌ونقل از اداره منابع طبیعی با برآورد هزینه خود، حدود دو هزار و ۶۰۰ مترمربع زمین برای اجرای عملیات این طرح پیشنهادی اخذ کردیم و اگر شرایط چنین است چرا اداره منابع طبیعی این زمین‌ها را در اختیار ما قرار داده و چرا ما باید متحمل چنین هزینه‌های هنگفتی شویم؟!
گلپاگون اظهار داشت: ما برای پیشرفت و ارتقا این شهرک هزینه کرده‌ایم و همچنان هزینه می‌کنیم اما جای تعجب دارد چرا برخی با پیشنهاد‌های غیرکارشناسانه برای بخش خصوصی ممانعت ایجاد می‌کنند؟
حامیان شهرک حمل‌ونقل
وی در پایان در خصوص حمایت‌ها و همکاری‌های برخی از نهادهای دولتی عنوان کرد: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشوری و اداره کل استان در راستای رفع چالش‌های پیش روی شهرک از ما حمایت کردند و استانداری هرمزگان نیز در ارتباط با تأمین برق و آب ما را یاری دادند اما امیدواریم که با ارتقا هم‌افزایی سازمان‌های مختلف تحقق چند ده‌هزارنفری اشتغال این شهرک محقق شود.

  • نویسنده : 1007