فشارهای کاری هرروزه در درازمدت باعث بروز خستگی مفرط در افراد می‌شود و قطعاً اگر این خستگی‌ها به‌صورت روزانه یا هفتگی تخلیه نشوند باعث بروز بیماری در افراد خواهد شد.

به گزارش دلفین، فشارهای کاری هرروزه در درازمدت باعث بروز خستگی مفرط در افراد می‌شود و قطعاً اگر این خستگی‌ها به‌صورت روزانه یا هفتگی تخلیه نشوند باعث بروز بیماری در افراد خواهد شد و تداوم آن به بی‌انگیزگی و کاهش تأثیر فرد برای سازمان یا مجموعه منجر خواهد شد. در این شرایط نیازاست هر فرد ساعاتی از روز یا هفته را به خود اختصاص دهد و ذهن را از همه روزمرگی‌ها آزاد کند تا از فضای کاری و محیط استرس‌زا دور شود. ازنظر کارشناسان قطعاً تعطیلات آخر هفته می‌تواند برای به دست آوردن انرژی مجدد تأثیرگذار باشد. برای بررسی این موضوع گفت‌وگویی را با «مهدی گرامی» روان‌شناس و مدرس دانشگاه ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
موضوعی در حاشیه
گرامی با بیان این‌که در جوامع امروزی خستگی مفرط بسیاری از افراد را به خود درگیر کرده اما کمتر به‌صورت جدی به آن پرداخته شده است، افزود: تحقیقات گسترده‌ای در خصوص خستگی مفرط از سوی کارشناسان انجام شده است و در بیان علمی خستگی مفرط اصطلاحی برای توصیف احساس کلی خستگی یا کمبود انرژی است که عوامل مختلفی می‌تواند بر آن تأثیرگذار باشد.
عوامل تأثیرگذار
وی با تأکید بر این‌که سبک زندگی، سلامت روحی و سطح سلامت جسمی فرد می‌تواند در به وجود آمدن خستگی مفرط تأثیرگذار باشد، اظهار داشت: زندگی صنعتی، تکنولوژی و مشاغل پراسترس و طولانی‌مدت نیز در تشدید این موضوع مؤثر است.
این روانشناس با اشاره به اینکه بسیاری از مشاغل در روزهای آخر هفته افراد نیز در حال فعالیت هستند، اضافه کرد: لذت نبردن از محیط کاری، نداشتن رژیم غذایی سالم و برخی از اختلالات جسمانی می‌تواند نقش مؤثری را داشته باشد؛ در ضمن بیماری کم‌خونی، کم‌کاری تیروئید، دیابت یا مشکلات کلیوی نیز می‌تواند در بروز خستگی مفرط نقش بازی کند.
بُعد روان‌شناسی
وی در ادامه با اشاره بُعد روان‌شناسی ایجاد خستگی مفرط عنوان کرد: سطح سلامت روان افراد بسیار تأثیرگذار است، به‌طور کی خستگی مفرط از استرس ناشی از زندگی به وجود خواهد آمد و اگر به‌صورت ریشه‌ای اقدامی نشود می‌تواند به مشکلات جسمانی و روانی متعددی منجر شود.
کاهش حافظه و تمرکز
گرامی ضمن بیان اینکه اگر این روند ادامه پیدا کند باعث کاهش حافظه و از بین رفتن تمرکز فرد خواهد شد، افزود: با بروز خستگی مفرط زمینه افسردگی فراهم خواهد شد و این پدیده معمولاً در افرادی که فعالیت بیشتری دارند و پرانرژی هستند بیشتر دیده می‌شود.
وی بر سبک زندگی خود افراد دچار این اختلال تأکید کرد و گفت: معمولاً در جامعه ما افراد کمتر به نیازهای روانی توجه دارند و تمام تمرکز بر نیازهای فیزیولوژیک است.
از تفریح غافل نشوید
این روان‌شناسی تفریح را یکی از نیازهای اساسی هر فرد عنوان کرد و افزود: تفریح و سرگرمی یکی از نیازهای اساسی بشر است که توجه به آن می‌تواند سطح سلامت فرد را بالا ببرد و بی‌توجهی به این نیاز باعث به وجود آمدن مشکلات و اختلالات روانی مانند اضطراب، افسردگی، کاهش انرژی و کاهش بازدهی افراد در کار خواهد شد.
زمانی را به خود اختصاص دهید
وی با اشاره به اینکه ورزش‌، خواب کافی، اختصاص وقت برای گذراندن زمان با دوستان و خانواده، خلوت کردن یا انجام فعالیت‌های لذت‌بخش می‌تواند در کاهش خستگی مفرط تأثیرگذار باشد، افزود: روان‌شناسان بر این باورند افراد حتماً زمانی را به خود اختصاص دهند برای این‌که بدن دوباره به حالت اولیه بازگردد و تخلیه انرژی‌های منفی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه فعالیت‌هایی که افراد معمولاً در طول هفته انجام می‌دهند باعث خستگی‌های مغزی خواهد شد و فشار روانی را برای فرد به وجود خواهد آورد عنوان کرد: فرسودگی شغلی در این شرایط اجتناب‌ناپذیر است و نیروی انسانی که شادی‌، نشاط و انگیزه لازم را نداشته باشد، کارایی هم نخواهد داشت.
این مدرس دانشگاه در پایان اظهار داشت: باید حواسمان به سبک زندگی، بیماری‌های جسمی و اختلالات روانی باشد چراکه جامعه‌ی امروز جامعه‌ی پراسترسی است و باعث بروز خستگی مفرط می‌شود.

گفت و گوی اختصاصی:مهدی ذاکری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001