افکار عمومی مدام این سؤال را با خود مطرح می‌کند که در این نهاد چه مسائلی وجود دارد که اعضای آن حاضر به حتی ارائه عملکرد و شفاف‌سازی تصمیمات خود نیستند.

به گزارش دلفین، رسانه در جامعه نقش بی‌بدیلی را ایفا می‌کند و خبرنگاران به‌عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان محسوب می‌شوند. بااین‌حال چنین به نظر می‌آید که شورای شهر میناب تمایلی برای ارتباط با بدنه‌ی رسانه‌ای و شناسنامه‌دار این شهر ندارد و همین موضوع باعث ایجاد شدن شکاف بین پارلمان به اصلاح مردمی و مردم میناب شده است و افکار عمومی مدام این سؤال را با خود مطرح می‌کند که در این نهاد چه مسائلی وجود دارد که اعضای آن حاضر به حتی ارائه عملکرد و شفاف‌سازی تصمیمات خود نیستند.
چه مسائلی غیرعلنی در پارلمان مردمی وجود دارد؟!
البته استفاده نکردن از نیروهای متخصص در حوزه روابط عمومی نیز یکی از دلایل به‌ وجود آمدن چنین مسائلی در میناب است و بیشتر افرادی به کار گرفته می‌شوند که فقط به ارسال یک عکس و نوشته برای سوپرمن نشان دادن خود در فضای مجازی بسنده می‌کنند.
فرار از رسانه‌های مستقل
رضا هاشمی زاده روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس چندی پیش در گفت‌وگو با دلفین ضمن بیان این‌که رسانه‌ها حکم دیدبان‌ را دارند و در همه جوامع وجودشان لازم است، خاطرنشان کرد: رسانه‌های مستقل بیان گزنده‌تری نسبت به صداوسیما دارند و مدیران از معرض دید رسانه‌های مستقل فرار می‌کنند تا از آنان پرسشی صورت نگیرد.
وی با اشاره به اینکه روابط عمومی‌ها ویترین ارتباطی سازمان‌ها با فضاهای بیرون سازمان هستند، افزود: اغلب روابط عمومی‌هایی که اکنون در استان بر سر کارند، مدیرمحور هستند و نقشی در فرایند اطلاع‌رسانی ندارند.
هاشمی زاده با بیان اینکه اغلب مدیران، رسانه‌ها را برای چاپلوسی می‌خواهند، گفت: اگر رسانه‌ای باب میل یک مدیر نباشد، مدیر روی در هم می‌کشد و چندان رغبتی نشان نمی‌دهد.
انتقال ابهام از دوره پنجم به دوره ششم
بااین‌حال اگر بار دیگر به موضوع این گزارش بازگردیم و سیر تاریخی موضوع را بنگریم، باید گفت که در دوره پنجم شورای اسلامی شهر میناب اعضای شورای تمایل چندانی برای ارتباط با رسانه‌ها نداشتند که این آفت به دوره ششم نیز رسیده است.
رئیس موافق نیست
«غلام کمالی» عضو فعلی شورای اسلامی شهر میناب مدتی پیش در واکنش به انتقادات در این رابطه بیان داشت: علی‌رغم درخواست‌های مکرر کتبی و شفاهی برای حضور خبرنگاران در جلسات شورا و برگزاری جلسات به‌صورت علنی، متأسفانه تاکنون از سوی رئیس شورای شهر میناب موافقتی صورت نگرفته است.
وی گفت: شفافیت در مصوبات و آرا اعضا، حق مردم میناب است که با حضور نمایندگان افکار عمومی در جلسات می‌توان مردم را از نحوه عملکرد شورا آگاه کرد، این در حالی است که مطابق با قانون شوراها حضور خبرنگاران و اهالی رسانه در جلسات علنی شورای اسلامی شهر بلامانع است و جلسات علنی شورا به شفایت آن کمک می‌کند.
تفاوت حرف تا عمل
این وضعیت در شرایطی به وقوع پیوسته است که «سید موسی هاشم نسب» رئیس فعلی شورای شهر میناب در زمان تبلیغات نامزدی شورای شهر در برنامه‌ای که به همت دفتر بسیج دانشجویی میناب برگزار شد، وعده شفافیت داد و عنوان کرد که ارتباط بسیار خوبی با خبرنگاران دارد و تمام اتفاقاتی را که در شورای شهر رخ خواهد داد از سوی روابط عمومی شورا به عموم مردم اطلاع می‌دهد.
مدیر مردمی هستید نه مدیر دولتی
این رفتار رئیس شورای شهر تا جایی پیش رفته است که وی تنها خودش را گزینه مناسبی برای سخنگویی شورا دیده و به سایرین اعتمادی ندارد.
اگرچه هاشم نسب با بیان این‌که در جلسه حضور دارد بارها از پاسخ به خبرنگار دلفین طفره است اما باید این موضوع را به رئیس شورای یادآور شد که وی نه با حکم مدیران بالادستی، بلکه به‌عنوان نماینده مردم وارد این نهاد شده است و باید پاسخ‌گوی افکار عمومی باشد.

گزارش اختصاصی:مهدی ذاکری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001