این روزها مردم بندرلنگه و بندر کنگ باید ماهی را به نرخی گران و سرسام‌آور خریداری کنند و در این شهر همه‌چیز به‌قدری گران است که نهایت ندارد.

به گزارش دلفین، این روزها مردم بندرلنگه و بندر کنگ باید ماهی را به نرخی گران و سرسام‌آور خریداری کنند و در این شهر همه‌چیز به‌قدری گران است که نهایت ندارد. در شرایط کنونی مردم این منطقه باید ماهی‌های درجه ‌دو و سه را خریداری کنند و بهترین ماهی‌ها مثل شیر و قباد از بنادر خارج می‌شود و از نقاط دیگر ایران یا جهان سر درمی‌آورد.
این وضعیت در حالی بروز یافته است ‌که مسئولان می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق و نظارت بر عرضه‌ی ماهی صید شده از خروج بی‌رویه آن جلوگیری به عمل‌آورند تا توزیع به‌صورت عادلانه صورت پذیرد و در پی آن نه سیخ بسوزد و نه کباب.
این برنامه با هماهنگی فرمانداری، شیلات و مأموران انتظامی منطقه باید پیاده شود تا ضمن شکسته شدن قیمت‌ها کمبود ماهی نیز برطرف شود.
طبق برآوردهای صورت گرفته در حال حاضر اهالی بنادر لنگه و کنگ روزانه به ۷ تن ماهی نیاز دارند در حالی ‌که عرضه آبزیان در این دو بندر در حدود یک ‌تن کمتر از میزان مذکور است که با توجه به ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و با عنایت به این‌که خوراک اصلی مردم منطقه ماهی به‌ حساب می‌آید، این مقدار عرضه مکفی نیست و مردم توقع دارند تا نیروهای انتظامی و دریابانی افرادی را که ماهی صیدشده خود را از طریق جزیره قشم به کشور عمان قاچاق می‌کنند یا به آن سوی آب‌های خلیج فارس می‌برند، شناسایی و دستگیر کنند.
همچنین با کاهش روزهای صید که اکنون ۹ روز است، می‌توان میزان صید را محدود کرد و از صاحبان لنج باید تعهد گرفته شود که ماهی‌های صیدشده خود را به‌صورت غیرقانونی به دیگر نقاط جهان صادر نکنند چرا که این موضوع به اقتصاد مملکت و معیشت مردم عادی ضربه خواهد زد.
در ضمن توقع می‌رود اداره دامپزشکی نیز مجوز حمل ماهی به خارج از شهرستان را تا زمانی که ماهی‌های بنادر لنگه و حومه تأمین نشود، صادر نکند چراکه این موضوع به نارضایتی مردم محلی خواهد انجامید.

یادداشت اختصاصی:عبدالحسین اسدپور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001