نبود زیرساخت‌های مناسب در این بیمارستان و عدم حضور دائمی پزشکان متخصص در بخش‌های مختلف آن سبب شده تا مردم بندرعباس با مشکلات متعددی روبه‌رو شوند.

به گزارش دلفین، اگرچه بیمارستان کودکان بندرعباس نام کلینیک تخصصی و فوق تخصصی را بر دوش می‌کشد اما نبود زیرساخت‌های مناسب در این بیمارستان و عدم حضور دائمی پزشکان متخصص در بخش‌های مختلف آن سبب شده تا مردم بندرعباس با مشکلات متعددی روبه‌رو شوند و در بسیاری از موارد غیر اورژانسی درصورتی‌که شرایط مالی‌شان اجازه می‌دهد، به سایر شهرها ازجمله یزد، شیراز، اصفهان، تهران و حتی کرمان مراجعه کنند.
بیمارستان جذامی‌های پیشین
درواقع بیمارستان فعلی کودکان بندرعباس با قدمت بسیار طولانی محل درمان بیماران جذامی بوده است و بعداً به دلیل نیاز استان به بیمارستان تخصصی برای کودکان تغییر ساختار داد و در سال ۱۳۷۱ با وضعیتی نه‌چندان مطلوب افتتاح شد.
بی‌توجهی به رشد جمعیت
در شرایط فعلی این بیمارستان ۶ هزار و ۴۴۸ مترمربع مساحت دارد و با ۱۲۰ تخت مصوب ارائه‌ی خدمات بهداشتی-درمانی به کودکان نه‌تنها مرکز هرمزگان که حتی شهرستان‌های محروم برخی از استان‌های هم‌جوار را نیز عهده‌دار شده است و به دلیل این‌که سه دهه از عمر آن می‌گذرد نیازمند توجهات بیشتری است.
البته این موضوع را نیز باید مدنظر قرار داد که این بیمارستان با توجه به نیازسنجی ۳۰ سال پیش طراحی شده است و رشد جمعیت هرمزگان‌نشینان، افزوده شدن بر جمعیت شناور استان و ادعای جذب توریست درمانی با واقعیت موجود هم‌خوانی ندارد و مسئولان در این سال‌ها نسبت به فاکتور رشد جمعیت بی‌تفاوت بوده‌اند.
۱۰ میلیارد اعتبار ناکافی
بنا بر آخرین اطلاعات منتشر شده اخیراً ۱۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات حوزه‌ی مسئولیت‌های اجتماعی پالایشگاه‌های مستقر در استان برای توسعه‌ی این بیمارستان استفاده شده است اما بی‌شک این مقدار بودجه جوابگوی توقعات نیست و امروز ساخت یک آپارتمان ساده بدون هیچ تجهیزاتی بودجه‌ای به مراتب بیشتر از این مقدار را نیازمند است.
تائید استاندار هرمزگان
با این حال این مسئله موضوعی نیست که مسئولان استانی از آن بی‌خبر باشند و در پی کتمان آن برآیند چراکه «مهدی دوستی» استاندار هرمزگان نیز در ضیافت افطاری خود با مدیران و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بر این موضوع مهر تائید زد و گفت: بیمارستان کودکان در شان مردم هرمزگان نیست.
وی بیان داشت: بهبود وضعیت این بیمارستان نیازمند تزریق سرمایه‌های مناسب است تا با ایجاد بیمارستان کودکانی در شان و جایگاه مردم هرمزگان خدمات‌دهی مناسبی به مردم داشته باشیم و همه به وجود آن افتخار کنند و کمتر شرمنده این مردم شریف باشیم.
اهمیت خیران حوزه سلامت
البته این شعارها بدون تأمین بودجه‌ موردنظر چندان محقق شدنی نیست، موضوعی که «احمد مرادی» نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز با چشیدن تجربه‌های تلخ دولت‌های متفاوت، در این باره گفت: تجربه‌ی کرونا نشان داد که خیران سلامت چند گام جلوتر از مسئولان با درک درست از مشکلات مردم در درمان کودکان هرمزگانی، پای کار آمدند و تاکنون از هیچ تلاشی دریغ نکردند اما تأمین صد در صد هزینه‌های ساخت بیمارستان بزرگ کودکان توسط خیرین، سنگین خواهد بود لذا از همه مردم سخاوتمند و نوع‌دوست هرمزگان همچنین مدیران بخش‌های دولتی و خصوصی دعوت می‌کنم تا به یاری مجمع خیرین سلامت بشتابند و هرچه زودتر شاهد بیمارستانی در شأن کودکان و فرزندان دلبند این جامعه باشیم.
سخن پایانی
در این شرایط به نظر می‌رسد باید با چانه‌زنی برای جذب اعتبارات دولتی، سوق دادن خیران به سمت حوزه‌ی سلامت و استمداد از صنایع مستقر در استان هر چه سریع‌تر پروژه‌ی بهسازی و توسعه‌ی بیمارستان کودکان به پیش رود و دانشگاه علوم پزشکی نیز در راستای تقویت کادر درمان این بیمارستان اقدامات عملی خود را به نمایش بگذارد.

گزارش اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007