اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در تفاهم‌نامه‌ای با سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان، برنامه‌ریزی کرده‌اند تا در فاز نخست ضمن تخصیص هزار و صد هکتار از اراضی بخش جگین به کاشت پنبه تا 20 سال خرید محصولات کشاورزان را تضمین کنند.

به گزارش دلفین، در سال‌های گذشته بسیار اتفاق افتاده که عدم برنامه‌ریزی در کشت محصولات سبب بروز خسارت‌های بسیار به کشاورزان به‌ویژه در شرق هرمزگان شود اما به نظر می‌رسد که تغییراتی در این بخش در حال وقوع است.

نمونه‌ی این مسئله را باید در تفاهم‌نامه‌ی اجرایی توسعه‌ی زنجیره‌ی پنبه ایران موسوم به «دانه تا جامه» دید که اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در تفاهم‌نامه‌ای با سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان، برنامه‌ریزی کرده‌اند تا در فاز نخست ضمن تخصیص هزار و صد هکتار از اراضی بخش جگین به کاشت پنبه تا ۲۰ سال خرید محصولات کشاورزان را تضمین کنند، البته میزان زمین‌های اختصاص داده شده پس از سال اول و با توافق طرفین قابل افزایش است که این سطح از کشت پنبه بی‌شک می‌تواند پشتیبانی مطمئن برای شهرک نساجی هرمزگان باشد و به رونق این صنعت در استان بیانجامد.

اتحادیه نساجی و پوشاک ایران در این تفاهم‌نامه موظف شده است تا سخت‌افزارهای موردنیاز شامل سم، کود، بذر، کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی و سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار و همچنین نرم‌افزارهای موردنیاز در راستای پایش کاشت، داشت و برداشت را در اختیار متقاضیان قرار دهد و با ارائه‌ی آموزش‌ها و مشاوره‌های لازم، زنجیره‌ی تولید را تکمیل کند و در ثبت برند و نشان‌های تجاری نیز یاری‌رسان افراد باشد و ادارات دولتی طرف دوم قرارداد در هرمزگان نیز متعهد شده‌اند تا با کاهش بروکراسی اداری پشتیبانی‌های لازم را در این زمینه انجام دهند و با تأمین تسهیلات یارانه دار، قیمت تمام‌شده‌ی محصولات را به کمترین میزان خود برسانند.

برای تأمین آب و برق این مزارع نیز سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان موظف به ارائه‌ی خدمات هستند و در صورت مواجهه با معارضان احتمالی نیز رفع معارضان بر عهده‌ی این دو سازمان دولتی است.

با این حال نباید صرفاً خوش‌بینانه به این تفاهم‌نامه نگریست چراکه در صورت عدم بهره‌برداری در مدت‌زمان سه سال، این تفاهم‌نامه ملغی و زمین‌ها نیز باز پس گرفته خواهد شد.

گزارش اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007