برنامه‌نویس هرمزگانی گفت: برنامه‌نویسی چیزی جز انتقال وظایف به کامپیوتر نیست و زندگی واقعی بدون برنامه‌نویسی قرون‌وسطایی خواهد بود.

به گزارش دلفین، «عبدالرحمن تکی زاده قشمی» متولد سال ۱۳۷۶ در جزیره قشم است و تقریباً ۶ سال است که در حوزه برنامه‌نویسی فعالیت دارد. وی برنامه‌نویسی را با زبان «سی پلاس پلاس» آغاز کرد و هم‌اکنون با تیم «ایرانکت» همکاری می‌کند. ۲۳ شهریورماه روز گرامیداشت برنامه‌نویسان است به همین مناسبت نشریه دلفین با این برنامه‌نویس هرمزگانی به گفتگو پرداخته که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
آغاز فعالیت
تکی زاده در تشریح چگونگی آغاز فعالیت خود در حیطه‌ی برنامه‌نویسی اظهار داشت: قبل از آغاز فعالیتم در حیطه برنامه‌نویسی، کنجکاوی خاصی نسبت به چگونگی عملکرد نرم‌افزارهای کامپیوتری داشتم و با خود می‌گفتم که این نرم‌افزارها با چه منطقی کار می‌کنند، تمام این سؤالات ذهن مرا به خود مشغول می‌کرد تا اینکه جمله زیبای معلم شیمی‌ام در ذهنم تداعی شد که به ما گفت هرکس هر جور دوست دارد می‌تواند از وقتش استفاده کند.
وی بیان داشت: صحبت‌های معلم دوران دبیرستانم باعث شد تا برنامه‌نویسی را به‌عنوان یک شغل پایدار انتخاب کنم و به خود یاد دادم تا از ذره‌ذره فرصت‌ها در جهت رسیدن به اهدافم بهره ببرم.
سرمایه چندانی نیاز نیست
تکی زاده قشمی تصریح کرد: به نظرم سرمایه‌ اولیه‌ای موردنیاز برای آغاز برنامه‌نویسی چندان زیاد نیست چراکه کامپیوتر یا لپ تاب و همچنین اینترنت در دسترس طیف وسیعی قرار دارد و این امکانات این روزها تقریباً در هر خانه‌ای پیدا می‌شود.
این برنامه‌نویس افزود: برای ورود به حیطه برنامه‌نویسی علاقه، تلاش و صبر حرف اول را می‌زد و برخی افراد با امکاناتی که دارند بدون در نظر گرفتن علاقه، صرفاً فقط به خاطر یک سری تبلیغات دروغین و وعده درآمدزایی بالا، گول تبلیغات بی‌اساس را می‌خورند و فقط وقت خود را تلف می‌کنند و بدون نتیجه گرفتن از برنامه‌نویسی با دل پر از این حوزه خداحافظی می‌کنند.
تکی زاده قشمی اذعان داشت: بعد از تصميم برای آغاز فعالیتم در حوزه برنامه‌نویسی، در همان ابتدای کار گیج و مبهوت بودم به‌طوری‌که حتی تفاوت زبان‌ها را هم نمی‌دانستم، بعد از پرس‌وجو از اطرافیانم درنهایت یک دوست کتاب آموزش c++ را به من معرفی کرد، من بارها این کتاب را با اشتیاق زیاد مطالعه و مسائل این کتاب را حل کردم تا اینکه توانستم اشراف کامل نسبت به آن پیدا کنم و بعد از آن تصمیم گرفتم که وارد بازار کار بشوم.
وی عنوان کرد: هنوز خود را آدم موفقی نمی‌دانم و همچنان برای آن جایگاهی که در ذهنم هست راه و مسیر طولانی در پیش دارم اما قطعاً جایگاهی را که امروز به دست آورده‌ام فقط به خاطر تلاش و صبوریم بوده است چراکه زمانی هم که هنوز از طریق برنامه‌نویسی به درآمدی دست پیدا نکرده بودم بازهم ناامید نشدم و با تمام توان به فعالیت ادامه دادم.
بهترین زبان برای تازه‌کارها
از تکی زاده قشمی در خصوص بهترین زبان برنامه‌نویسی برای آغاز به کار پرسیدیم که گفت: زبان برنامه‌نویسی ویژگی‌های مختص خود را داراست و هریک از زبان‌ها در جایگاه خاص خودشان مورداستفاده قرار می‌گیرد و به نظر من یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای شروع یادگیری زبان «پایتون» است، این زبان به این دلیل که الفبایی نزدیکی به زبان انگلیسی دارد خیلی ساده و راحت می‌توان آن را یاد گرفت.
این برنامه‌نویس قشمی عنوان کرد: در این برهه از زمان، تکنولوژی با سرعت تمام دنیا را فرا می‌گیرد و در باب این موضوع اگر یک برنامه‌نویس از قافله یادگیری عقب بماند، دیگر قادر به پیشرفت در حوزه برنامه‌نویسی نخواهد بود.
زندگی بدون برنامه‌نویسی قرون‌وسطایی خواهد بود
وی تصریح کرد: یک برنامه‌نویس حرفه‌ای باید در جهت به‌روزرسانی دانش و ارتقا سطح مهارت‌هایش تلاش کند و به نظرم کمرویی، ویژگی منفی شخصیتی برای یک برنامه‌نویس محسوب می‌شود.
تکی زاده قشمی اذعان داشت: برنامه‌نویسی چیزی جز انتقال وظایف به کامپیوتر نیست و زندگی واقعی بدون برنامه‌نویسی قرون‌وسطایی خواهد بود.
بهترین خاطره من از برنامه‌نویسی
وی در خصوص بهترین لحظه کاری‌اش در حیطه برنامه‌نویسی گفت: با تلاش‌های بی‌وقفه و صبر فراوان، برای اولین بار اپلیکیشن خودم را ساختم و از آن زمان به‌عنوان یک برنامه‌نویس شناخته شدم.
به آینده برنامه‌نویسی خوش‌بینم
وی خاطرنشان کرد: امروزه واقعاً فرهنگ و اصول استارتاپی برای فعالان حوزه برنامه‌نویسی جا افتاده و در این زمینه ما به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دست پیدا کردیم و اگر به همین منوال پیش برویم من به آینده خوش‌بینم.
تحریم‌ها سد بزرگی در راه برنامه‌نویسان
وی یادآور شد: با وجود تحریم‌ها مشکلات کار برنامه‌نویسان تمامی ندارد به این علت که سایه سنگین تحریم، دست فعالان برنامه‌نویس را از تکنولوژی‌های روز جهان کوتاه کرده است.
نبود صنف برنامه‌نویسی
وی در پایان اضافه کرد: هم‌اکنون اغلب مشاغل در حوزه‌های گوناگون دارای صنف هستند اما متأسفانه نبود صنف برنامه‌نویسی، باعث بسیاری از سوءاستفاده‌ها از طرف کارفرما و کارجو در این حوزه شده است و خواست ما از مسئولان استانی این است که هرچه سریع‌تر مشکلات این حوزه را حل‌وفصل کنند.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001