علل ابتلا به اچ آی وی در هرمزگان به ترتیب شامل تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد مخدر، ایجاد رابطه جنسی محافظت نشده و انتقال از مادر به کودک است.

به گزارش دلفین، اگر چه حساسیت‌ها در جامعه‌ی ایرانی نسبت به بیماری ایدز کاهش یافته اما نیاز است تا هر از چند گاهی به عموم مردم یاد‌آور می شویم که HIV از بین نرفته و هنوز کارهای انجام نشده زیادی باقی مانده که در راستای پیشگیری از آن باید انجام شود، هنوز بسیار کم از این بیماری می‌دانیم و تابوهای اجتماعی نیز باعث شده تا هاله‌ی شرمگین این بیماری همچنان پابرجا بماند.
دلفین در این گزارش به بررسی وضعیت بیماری ایدز در هرمزگان و همچنین چیستی نقش ارگان‌های دولتی و عموم مردم در زمینه پیشگیری از این معضل اجتماعی می پردازد.
یک چالش فراملی
عبدالجبار ذاکری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به شعار امسال روز جهانی ایدز مبنی بر «برابری دسترسی همگان به خدمات تشخیص و پیشگیری» اظهار داشت: پیشگیری، کنترل، کاهش موارد ابتلا و مرگ ناشی از بیماری ایدز درکشور از مهمترین اهداف بهداشت محسوب تلقی می شود.
وی گفت: ایدز علاوه برآنکه یک بیماری عفونی است، یک معضل و آسیب های اجتماعی فراملی هم به شمار می آید.
یک هزار مبتلا به ایدز در هرمزگان
ذاکری تصریح کرد: هم اکنون به صورت رسمی یک هزار و ۲۹۵ بیمار آلوده به ویروس HIV در هرمزگان شناسایی شده اند و آمار فوتی‌های ناشی از این بیماری در استان نیز ۵۷۵ نفر بوده است.
۴۷۴ نفر تحت درمان قرار دارند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اذعان داشت: در مرکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی و مشاوره، حدود ۴۷۴ نفر از مبتلایان به ایدز تحت مراقبت و درمان قرار دارند.
وی افزود: کل موارد ابتلا به تفکیک جنسیت، ۷۴ درصد مردان و ۲۶ درصد را زنان تشکیل می دهد که در زمان تشخیص اکثرا در گروه سنی ۲۰ سال تا ۴۵ سال هستند.
انتقال ایدز از طریق خون در هرمزگان به صفر رسیده است
ذاکری بیان داشت: انتقال ایدز از طریق خون در استان هرمزگان به صفر رسیده، این امر نتیجه اجرای سیاست های پالایش خون توسط سازمان انتقال خون است.
علل اصلی ابتلا
وی گفت: علل ابتلا به اچ آی وی در هرمزگان به ترتیب شامل تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد مخدر، ایجاد رابطه جنسی محافظت نشده و انتقال از مادر به کودک است.
راه اندازی مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ابراز داشت: از جمله اقدامات مهم صورت گرفته توسط دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در راستای پیشگیری، درمان و مراقبت HIV، راه اندازی مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری است.
ذاکری در خصوص پراکندگی این مراکز در سطح استان، خاطرنشان کرد: مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در شهرستان‌های بندرعباس، میناب، رودان، قشم و کیش فعال است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان کرد: هم اکنون در مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری تمام خدمات پیشگیری و درمان اچ آی وی، خدمات کاهش آسیب، خدمات آموزشی، مشاوره و آزمایش اچ آی وی برای گروه‌های در معرض آسیب به صورت کاملا محرمانه و رایگان انجام می شود.
آموزش و اطلاع رسانی، یکی از استراتژی های مهم پیشگیری
وی در ادامه اذعان داشت: آموزش و اطلاع‌رسانی یکی از استراتژی های مهم در برنامه کشوری پیشگیری از اچ آی وی است که با این وجود تعیین یک مقطع زمانی خاص در سال برای برجسته سازی موضوع و حساس کردن سیاست‌گذاران، مسئولان و احاد افراد جامعه به موضوع HIV و همراه کردن آنان برای پیشگیری از ایدز بسیار ضروری است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به ضرورت آگاه سازی جامعه نسبت به پیامدهای ایدز تصریح کرد: ایدز به عنوان یکی از چالش های بزرگ هزاره سوم، با سرعت در حال شیوع و گسترش است و در همین راستا آگاه‌سازی و اطلاع رسانی عمومی به‌ویژه انتقال اطلاعات به جوانان و نوجوانان، مهم ترین راه پیشگیری از شیوع بیماری ایدز در جامعه است.
انتظار به‌حق
وی در پایان افزود: انتظار می رود تمام ارگان ها، سازمان ها، انجمن های مردم نهاد، رسانه ها و افراد فعال در شبکه های اجتماعی خود را نسبت به آموزش‌های مرتبط با پیش‌گیری از ایدز متعهد بدانند تا آگاه سازی جامعه به نحو موثرتری انجام گیرد.

  • نویسنده : 1001