نگرانی مردم بندرعباس از انتشار این پشه در محلات دوچندان است چراکه تا آذرماه سال گذشته بیش از ۱۵ منطقه بندرعباس به پشه آئدس آلوده شده بودند.

به گزارش دلفین، این روزها جولان پشه آئدس معروف به ببر آسیایی در مناطقی از هرمزگان برای مردم تبدیل به معضلی بزرگ شده است و اگر برای کنترل این پشه تمهیداتی اندیشیده نشود باعث همه‌گیری و درنهایت زنگ خطری برای کل کشور خواهد شد. نگرانی مردم بندرعباس از انتشار این پشه در محلات دوچندان است چراکه تا آذرماه سال گذشته بیش از ۱۵ منطقه بندرعباس به پشه آئدس آلوده شده بودند، بااین‌حال شهروندان با استفاده از چند راهکار ساده می‌توانند این پشه را دفع کنند.

راهکارهای دفع پشه آئدس

راه تولیدمثل این پشه، تخم‌گذاری در آب‌های راکد است و قادر خواهد بود در کوچک‌ترین آب‌های سطحی مانند آب گلدان، پشت کولرها، چاله‌ها و… تخم‌ریزی کند. در این شرایط مهم‌ترین اقدام افراد برای جلوگیری و دفع این پشه از بین بردن آب‌های راکد است که تا حدودی خطر این پشه را دفع کرد. جابه‌جایی و از بین بردن لاشه لنج‌های فرسوده به علت اینکه مکانی مناسب برای رشد پشه و تخم‌گذاری است، جمع‌آوری سریع و روزانه زباله‌ها و لاستیک‌های فرسوده در محوطه‌های بندری و گمرکی، از بین بردن نخاله‌های ساختمانی، نیزارها و آب‌های راکد در حاشیه خورها و سواحل از دیگر اقدامات ضروری برای پیشگیری از انتقال و شیوع بیماری در منطقه است.

ظاهر ببر آسیایی

اگر می‌خواهید با ظاهر آئدس آشنا شوید و آن را از سایر گونه‌های مشابه تشخیص دهید باید گفت که پشه آئدس دارای دو بال فعال و یک جفت بال تحلیل رفته به نام هالتر، خرطوم بلند با قطعات دهانی گزنده، مکنده در جلو سر، وجود فلس‌های کوتاه و متراکم روی سینه، پا و رگ بال‌ها، رگ‌بندی مشخص بال و بندبند بودن روی شکم، پوشیده بودن سینه از فلس‌های قهوه‌ای تیره یا متمایل به سفید است که نام دیگر آن ببر آسیایی است.

آئدس نیازی به مجوز ورود ندارد

استان هرمزگان به دلیل موقعیت جغرافیایی و تجاری ویژه، گذرگاه ورود و خروج اتباع خارجی است و روزانه بسیاری از کشتی‌ها و لنج‌ها محصولات و مسافرانی را وارد استان می‌کنند که احتمال ورود پشه آئدس را به وجود می‌آورد و در صورت عدم کنترل شرایط می‌تواند تبعات بسیاری به دنبال داشته باشد.

علائم گزش آئدس

در خصوص علائم گزش نیز می‌توان به تب، درد شدید استخوان‌ها، درد مفاصل و سردرد اشاره کرد. در برخی از بیماران هم ممکن است گلودرد، التهاب حلق و ملتحمه چشم، بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ وجود داشته باشد. همچنین ممکن است این بیماری با علائم خونریزی خفیف زیرپوستی و خون‌ریزی از غشاهای مخاطی (بینی و لثه و…) نیز همراه باشد.

در صورت ادامه بیماری و وجود تب ۳۸ درجه، علائم دیگری هم ممکن است همچون کاهش سریع تعداد پلاکت‌ها، شوک یا گردش خون ضعیف، خستگی، بی‌قراری، کما، تشنج، درد شکم، زردی، نارسایی شدید ارگان‌هایی مثل کلیه، کبد و … ایجاد شود و درصورتی‌که فرد در جریان بیماری دچار مرگ نشود، ظرف دو هفته بهبود می‌یابد، این بیماری به‌مراتب خطرناک‌تر از مالاریا است و در حال حاضر واکسنی برای کنترل آن وجود ندارد.

درمان

پزشکان معتقدند این بیماری که به تب استخوان‌شکن هم معروف است، درمان اختصاصی ضدویروسی فعلاً ندارد اما استراحت کافی و کنترل تب از اقدامات بسیار مهم در زمینه درمان آن است. همچنین با توجه به اینکه درمان تب با استامینوفن انجام می‌شود، مؤکدا باید بیمار از مصرف آسپرین و مفنامیک اسید و سایر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی پرهیز کند. ضمناً مایع درمانی در این بیماری بسیار اهمیت دارد که به‌صورت سرم یا مصرف حداقل پنج لیوان مایعات در روز انجام می‌شود و در مواردی که بیماری همراه با عارضه است باید درمان مراقبتی و بااحتیاط انجام شود.

سخن پایانی

اقداماتی چون سم‌پاشی مناطق آلوده، پاک‌سازی خور ها، جمع‌آوری زبانه‌ها در کوتاه‌ترین زمان از سری عملیات انجام شده در این حوزه است اما خطر ببر آسیایی به‌طور کامل دفع نشده و می‌طلبد که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان تمهیدات تخصصی بیندیشند و جلوی خطر همه‌گیری پشه آئدس در هرمزگان و در کشور را بگیرند.

گزارش اختصاصی: راضیه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007