نائب رئیس هیئت‌مدیره تعاونی کشاورزی نخل‌داران فین و مارم گفت: سال گذشته آفت «شیرو» به جان نخلستان‌های فین افتاد اما در جهت نابودی آفات و سم‌پاشی نخلستان نه‌تنها از ما حمایت نکردند بلکه کارشناسان جهاد کشاورزی هرمزگان با صراحت تمام در پاسخ به ما گفتند که این مورد جزو آفات محسوب نمی‌شود.

به گزارش دلفین، شرکت تعاونی کشاورزی «نخل‌داران فین و مارم» سال ۱۳۸۳ در منطقه فین احداث شد و مطابق اساسنامه عمده فعالیت‌ آن تولیدی، آموزشی، خدماتی و کشاورزی است. این شرکت همواره طی سالیان اخیر علاوه بر فعالیت در زمینه خریدوفروش خرما، در حوزه بسته‌بندی خرما نیز فعالیت‌هایی انجام داده است. برای بررسی فعالیت‌های این شرکت به سراغ «ثریا انصاری» نائب رئیس هیئت‌مدیره تعاونی کشاورزی نخل‌داران فین و مارم رفتیم تا در خصوص مشکلات تعاونی‌ها و همچنین کشاورزان این منطقه با وی به گفت‌وگو بنشینیم.

اهمیت تعاونی‌ها برای کشاورزان

انصاری در ابتدای گفت‌وگو بر اهمیت و جایگاه ویژه تعاونی‌ها در تأمین اقتصاد کشاورزان منطقه تأکید کرد و گفت: در شرکت تعاونی کشاورزی نخل‌داران، اگر بتوانیم اقدامات لازم را برای خرید محصولات انجام دهیم به‌طورقطع کشاورزان با خیالی آسوده‌تر بر تولید محصولات با لحاظ کیفیت تمرکز می‌کنند و از این طریق زمینه اشتغال پایدار برای تعداد بیشتری فراهم خواهد شد.

خرید تضمینی

وی ضمن اشاره به خرید تضمینی خرما از نخل‌داران از سوی تعاونی «نخل‌داران فین و مارم» عنوان کرد: ما حاضر به خرید تضمینی از باغداران هستیم و آنان در این خصوص نباید دغدغه‌ای داشته باشند.

این بانوی کارآفرین در پاسخ به میزان خرمای برداشت شده از این منطقه نیز بیان داشت: امسال ۴۰ تن محصول خرما از نخلستان‌های فین برداشت و به شرکت خرما بن جنوب ارسال شد اما این در حالی است که در سالیان گذشته خرمای فین با توجه به ثبت سفارش زیاد مشتریان به شهرهایی نظیر تبریز و اصفهان ارسال می‌شد.

تأثیر بسته‌بندی بر فروش

وی یکی از مهم‌ترین اهداف و استراتژی‌ شرکت تعاونی کشاورزی نخل‌داران را بسته‌بندی و فرآوری خرما عنوان کرد و گفت: بسته‌بندی خرما یکی از عواملی است که بر میزان فروش تأثیر می‌گذارد و بیشتر دلیل انتخاب محصولات توسط مصرف‌کنندگان، علاقه آن‌ها به بسته‌بندی منحصربه‌فرد و جذاب است.

تولید ۱۵۰ رقم خرما در منطقه فین

انصاری با اشاره به اینکه ۱۵۰ گونه خرما در منطقه فین تولید می‌شود، اذعان داشت: بیشترین حجم تولید در منطقه فین را خرما خنیزی و خاسی، خرمای لشتی و نغار از خانواده پیارم و همچنین خرما تهگرد از خانواده کبکاب و بوشهری به خود اختصاص داده است.

جواب عجیب جهاد کشاورزی هرمزگان

وی در ادامه بیان داشت: سال گذشته آفت «شیرو» به جان نخلستان‌های فین افتاد اما در جهت نابودی آفات و سم‌پاشی نخلستان نه‌تنها از ما حمایت نکردند بلکه کارشناسان جهاد کشاورزی هرمزگان با صراحت تمام در پاسخ به ما گفتند که این مورد جزو آفات محسوب نمی‌شود.

کمبود نقدینگی

انصاری در خصوص بزرگ‌ترین مشکل این روزهای تعاونی‌های حوزه‌ی کشاورزی نیز ابراز داشت: کمبود سرمایه در گردش مهم‌ترین مشکل شرکت تعاونی نخل‌داران فین است و چون در منطقه فین سردخانه‌ای با ظرفیت ۱۰۰ تن وجود دارد، اگر مشکل گردش مالی برطرف شود می‌توانیم در حوزه بسته‌بندی و ذخیره‌سازی محصولات خرما نیز به‌راحتی ورود پیدا کنیم.

اجرای طرح اصلاح و احیای نخیلات در فین

نائب رئیس هیئت‌مدیره شرکت تعاونی کشاورزی نخل‌داران فین و مارم در ادامه به اجرای طرح نجات، اصلاح و احیای نخیلات در فین اشاره کرد و افزود: خرمای مجول یکی از ارقام خرماهای شیرین است و در زمره باکیفیت‌ترین نوع خرما محسوب می‌شود، این محصول در منطقه فین قابلیت تولید را دارد و باید بهره‌وری و الگوی کشت به سمت تولید و صادرات خرمای مجول پیش برود.

نگاه صادراتی

انصاری گفت: در استان هرمزگان با توجه به موقعیت استراتژیک اقتصادی و دایر شدن کنسولگری چین، امارات و هند می‌توان به افق‌های جدید صادراتی خرما فکر کرد.

وی افزود: کشور هند یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان خرما در دنیا محسوب می‌شود بنابراین با راه‌اندازی سیستم بازرگانی تعاونی روستایی می‌توانیم به سمت صادرات محصولات تعاونی‌های کشاورزی حرکت کنیم.

وی عنوان کرد: رونق کسب‌وکارهای کوچک و متوسط می‌تواند باعث افزایش سطح اشتغال پایدار کشور و همچنین کاهش فقر و نرخ بیکاری شود.

انصاری در پایان افزود: امید است با حمایت‌های مسئولان در سال‌های آتی شاهد ایجاد تغییرات مطلوب در زمینه‌های ارتقا، بهبود و توسعه کسب‌وکارمان باشیم.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001