خور مجاور روستای خونسرخ در شهر بندرعباس به دلیل هم‌جواری با صنایع بزرگ پالایشگاهی و منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس از حساسیت زیست‌محیطی خاصی برخوردار است.

به گزارش دلفین، خور مجاور روستای خونسرخ در شهر بندرعباس به دلیل هم‌جواری با صنایع بزرگ پالایشگاهی و منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس از حساسیت زیست‌محیطی خاصی برخوردار است چراکه مرور رویدادهای سال‌های گذشته نشان می‌دهد که وقوع حوادث زیست‌محیطی در این بخش از خلیج فارس منجر به نشت آلودگی به این خور شده و زیستگاه ساحلي را تحت تأثیر قرار داده است. به‌طور مثال در سال گذشته و در پی شکسته شدن خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی، حجم وسیعی از مواد نفتی در این منطقه منتشر شد و آسیب جدی به زیستگاه دریایی این حوزه وارد آورد و حتی گروهی از مردم را نیز روانه‌ی بیمارستان کرد. در همین راستا؛ خبرنگار دلفین در آستانه‌ی روز جهانی زمین پاک گفت‌وگویی را با «مریم سلیمی زاده» رئیس اداره آب‌وخاک محیط‌زیست هرمزگان ترتیب داده که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.

آب‌های ساحلی تحت تأثیر آلودگی خور

سلیمی زاده با تأکید بر این مسئله که خورخونسرخ به دلیل هم‌جواری با صنایع بزرگ پالایشگاهی و فولادی از حساسیت زیست‌محیطی خاصی برخوردار است، گفت: وقوع حوادث زیست‌محیطی منجر به نشت آلودگی به این خور شده و آب‌های ساحلي را تحت تأثیر قرار داده است.

عواقب سنگین

سلیمی زاده این آلودگی‌های را سبب بروز عواقب سنگینی دانست و تشریح کرد: این آلودگی‌ها تأسیسات آب‌شیرین‌کن هاي موجود در منطقه را دچار مشکل می‌کند و همچنین مناطق تالابی و دريايی مجاور نیز تحت تأثیر عواقب ناشی از این آلودگی‌ها خواهند شد.

تأثیرات کوتاه‌مدت و بلندمدت

رئیس اداره آب‌وخاک محیط‌زیست استان هرمزگان به تأثیرات کوتاه‌مدت و بلندمدت حوادث نفتی نیز اشاره کرد و گفت: اثرات کوتاه‌مدت با تأکید بر مسائل اجتماعي و اقتصادي شامل تأثیر بر واحدهاي آب‌شیرین‌کن، آبزيان منطقه، صیادی و گردشگری ساحلی و دريايی و اثرات بلندمدت شامل تأثیر بر محیط‌زیست دريايي، زیستگاه‌های حساس ساحلی و دريايی و مناطق تخم‌ریزی آبزيان است البته این نکته را باید ذکر کرد که در پاره‌ای از موارد جبران اين آسیب‌ها بسيار دشوار و طولانی است.

اقدامات در راستای پیشگیری

وی در پاسخ به اقدامات محیط‌زیست هرمزگان برای پیشگیری و کاهش این آلودگی‌ها نیز اذعان داشت: به‌منظور جلوگیری و پیشگیری از وقوع آلودگی‌های زیست‌محیطی به خور اداره کل حفاظت محیط‌زیست، صنایع غرب بندرعباس را مکلف به انجام لايروبی و پاک‌سازی مسير انتقال آلودگی نفتی درخور و پاک‌سازی مناطق خشکی و مناطق نشت مواد نفتی در حاشیه خور و اراضی بالادست کرده است.

وی در ادامه افزود: صنایع غرب بندرعباس به اجراي مديريت دفع پسماند ويژه ناشي از لایروبی‌های انجام شده و انتقال لایه‌ای آلوده به مناطق مجاز مورد تائید اين اداره کل محیط‌زیست هرمزگان، مکلف شده است.

سخن پایانی

وی در پایان عنوان کرد: مشارکت صنایع مستقر در منطقه و اجرای تعهدات زیست‌محیطی آن‌ها بدون شک در رفع آلودگی خور خونسرخ تأثیر بسزایی خواهد داشت.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007