نمايندگان مجلس برای تامين منابع و امکانات انتخاباتی و ماندن بر سر قدرت همواره سعی داشته اند در رويه ای غيرقانونی افراد نزديک به خود را به عنوان مديرکل و مديرعامل و مشاور به استانداران و فرمانداران حوزه‌ی انتخابيه قالب کنند.

نه تنها در استان هرمزگان که در اقصی نقاط کشور نيز همواره بحث دخالت نمايندگان مجلس به عنوان بدنه‌ی قوه‌ی مقننه در امور قوه‌ی قضاييه محل بحث بوده است و استانداران و نيروهاي سياسی اجرايی به شدت از چنين رويکردی انتقاد کرده اند.

نمايندگان مجلس برای تامين منابع و امکانات انتخاباتی و ماندن بر سر قدرت همواره سعی داشته اند در رويه ای غيرقانونی افراد نزديک به خود را به عنوان مديرکل و مديرعامل و مشاور به استانداران و فرمانداران حوزه‌ی انتخابيه قالب کنند و بسياري از نمايندگان دولت نيز از ترس از دست دادن جايگاه خود يا ايجاد حاشيه‌هاي بزرگ‌تر به صورت سنتي و در دولت‌هاي مختلف سر تعظيم فرود آورده اند.

اما شوراي نگهبان در تازه ترين ترفند خود براي مقابله با اين رويه، در برخي از استان ها با شجاعت جلوی تاييد صلاحيت برخی از نمايندگان مجلس را به دليل دخالت در عزل و نصب ها گرفته است؛ با اين حال به نظر می رسد اين بار هم نمايندگان راهی برای عبور از اين سد خواهند يافت.

در تازه ترين واکنش به اين اقدام، «علی رضايی» نماينده مجلس خبر داد که محمدباقر قاليباف، رئيس مجلس درباره ردصلاحيت برخی نمايندگان فعلی با وزير کشور صحبت کرده است.

او گفت: ظاهرا به استانداران سراسر کشور ابلاغ شده که بند مربوط به ورود و دخالت نمايندگان در انتصابات دولتي را مانعی برای تاييد صلاحيت‌ها نکنند چراکه هيات‌های اجرايی با توسل به اين بند، تعدادی از نمايندگانی را که حرمت و محبوبيت دارند، رد صلاحيت کرده‌اند.

به باور اين نماينده، اين رفتار هيات‌های اجرايی باعث کاهش مشارکت می شود.

اين مساله که افزايش مشارکت دليلی برای زير پا گذاشتن قانون باشد و مجلس خود براي انجام بی قانونی پيش قدم شود و به صورت علنی و با وقاحت تمام آن را نيز اعلام کند؛ نشانه‌ی کمرنگ شدن احترام به قانون است و شايد کاهش ميل گروهی از مردم برای حضور در صف های رای گيری را نيز بايد در چنين رويکردهايی جست و جو کرد.

گزارش اختصاصی

  • نویسنده : فهیمه هادی