مدیر عامل اتحادیه صیادان هرمزگان از آغاز صید ماهی گاریز در آب‌های هرمزگان خبر داد.

به گزارش دلفین و به نقل از خبرگزاری موج ، «اسحاق تندرو» پیش بینی کرد تا پایان فصل صید ۹۷ تن و ۵۰۰ کیلو گرم ماهی گاریز در استان صید شود که  به علت افزایش مدت زمان صید از سه ماه به پنج ماه، ۲۱ درصد بیشتر از پارسال است.

وی با بیان اینکه پارسال ۸۰ تن ماهی گاریز در آب‌های استان صید شد، افزود: صید ماهی گاریز به صورت سنتی و با استفاده از تور است و در زمان صید نزدیک به صد صیاد به صید این ماهی مشغولند.

مدیر عامل اتحادیه صیادان هرمزگان اضافه کرد: ماهیان گاریز سطح زی و بیشتر در عمق کم در نوار ساحلی بندر شهید رجایی، ساحل نخل ناخدا، بستانو، بندرکلاهی، بندرتیاب، تولا قشم، کوهستک، جاسک و خور‌ها صید می‌شود.

به گزارش موج، ماهی گاریز کباب شده غذای محبوب بندرعباسی‌ها در فصل تابستان است و در محله‌های قدیمی بوی این ماهی هر روز به مشام می‌رسد. گاریز ماهیان به صورت گروهی زندگی می‌کنند و در کمتر از یک ساعت صید می‌شوند. ساخت و ساز درحریم ساحل و صید بی رویه، استفاده از تور‌های محاصره‌ای و قاچاق سوخت از عوامل انقراض این ماهی ارزشمند درآینده است.

فصل صید امسال تا اوایل آبان ادامه دارد. گاریز، در اندازه ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر و از خانواده ساردین ماهیان است.

سالانه ۱۸۷ هزار تن آبزی در هرمزگان صید می‌شود و ۳۰ هزار ماهی گیر در هزار و ۴۵۰ کیلومتر از آب‌های ساحلی در صید انواع آبزیان فعالند.

هرمزگان، رتبه نخست صید آبزیان را در کشور دارد.

 

  • نویسنده : 101
  • منبع خبر : موج