ترمینال مسافربری جدید بندرعباس همانند سایر پروژه‌های دیگر شهری دست‌خوش وعده‌های متفاوتی از سوی مسئولان شهری بوده است و حتی وعده افتتاح آن نیز در سال های 93 ،94 و 95 داده شد اما متاسفانه با گذشت بیش از چندین سال هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

به گزارش دلفین، پایانه مسافربری، مهم‌ترین مرکز حمل و نقل در هر شهری به شمار می آید. شهر بندرعباس از جمله شهرهای گردشگر پذیری است که توقع می‌رود دارای بهترین ترمینال برای جابجایی مسافران باشد اما از آن‌جایی که بسیاری از مرفه‌نشینان و مدیران تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز استان با هواپیما رفت‌وآمد می‌کنند از حال و روز ترمینال، مسافران و گردشگران بی‌خبرند و اطلاع ندارند که این مکان وضعیت نامطلوبی دارد و مسافران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

ویترین اولیه گردشگران

پایانه مسافربری کنونی بندرعباس متاسفانه در مقایسه با سایر ترمینال‌های کشور تنها نامی از یک پایانه را یدک می‌کشد، در حالی که از کوچک‌ترین امکانات لازم برای ارائه به مردم بی بهره است. وضعیت اسف‌بار سالن‌های انتظار مسافران، محوطه ترمینال و سرویس بهداشتی‌های نامناسب به هیچ عنوان در شان دروازه اقتصادی کشور نیست. در واقع همه روزه تعداد زیادی مسافر از شهرها و استان‌های هم‌جوار به هرمزگان سفر می‌کنند که در این بین نخستین مکانی که نگاه مسافران را به خود معطوف می‌کند، ترمینالی است که اولین گام خود را در آن می‌نهند.

پروژه‌ی نیمه‌ کاره

این شرایط بغرنج سبب شد تا مسئولان ترمینالی جدید برای رفاه حال مسافران در نظر بگیرند، که بعد از تصمیمات اخذ شده پروژه پایانه مسافربری بندرعباس در اراضی مجاور بلوار راه آهن در مساحتی بالغ بر ۲۵ هکتار در سال ۱۳۸۴ آغاز و پیش بینی شد که تا سال ۱۳۹۳ عملیات ساخت این پروژه به اتمام برسد و در راستای رفاه بیشتر مسافران به بهره برداری برسد اما مشخص نیست به چه دلیلی تاکنون این پروژه نیمه کاره رها شده است.

با توجه به برنامه‌ریزی های صورت گرفته، نه تنها پایانه جدید بندرعباس افتتاح نشد، بلکه به حال خود رها شده است و گویا قرار نیست این پروژه به سرانجام برسد.

قصه‌ی پروژه‌های نیمه‌کاره تراژدی بازپخشی است که با کارگردانی مسئولان نمایش داده می‌شود. سالیان طولانی از این پروژه گذشته اما وعده ی مسئولان امر محقق نشده و این پروژه راکد مانده است. بندرعباس هنوز ترمینالی در شان مسافران و گردشگران ندارد و همیشه وعده داده شده که به زودی پایانه مسافربری جدیدی برای این شهر احداث خواهد شد و مردم همچنان منتظر عملی شدن این وعده‌ها هستند.

وعده شهردار در سال ۱۳۹۳

این در حالی است که «عباس امینی زاده» شهردار بندرعباس در سال ۹۳ در گفت وگو با خبرگزاری فارس وعده بهره برداری این پایانه مسافربری را در پایان آن سال داده بود و اکنون با گذشت هفت سال از وعده شهردار هنوز از افتتاح این پایانه خبری نیست.

برآورد هزینه استاندار

استاندار هرمزگان در نشست شورای فنی استان درباره این پایانه مسافری که در حوالی شهرک پیامبراعظم و در ۲۰ هکتار زمین راکد مانده است، گفت: ساخت این پایانه از سال ۸۴ آغاز شده بود که به علت مشکلات فنی هنوز تکمیل نشده است.

فریدون همتی افزود: تاکنون برای ساخت این پایانه ۲۰ هکتاری ۱۳ میلیارد تومان هزینه و تکمیل این پایانه مسافری با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان به اداره کل راه و شهرسازی واگذار شده است.

وعده، وعده، وعده

ترمینال مسافربری جدید بندرعباس همانند سایر پروژه‌های دیگر شهری دست‌خوش وعده‌های متفاوتی از سوی مسئولان شهری بوده است و حتی وعده افتتاح آن نیز در سال های ۹۳ ،۹۴ و ۹۵ داده شد اما متاسفانه با گذشت بیش از چندین سال هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

تخریب پروژه‌ی نیمه تمام؟!

طی جلسه ای که در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۹۶ در صحن علنی شورای اسلامی شهر بندرعباس با حضور غلامحسین شیری مديركل وقت راه و شهرسازي هرمزگان تشکیل شد، وی اینگونه اظهار داشت: اين طرح نيمه تمام به دليل مشكلات فني قرار بود تخريب و دوباره ساخته شود اما راه و شهرسازي با پيشنهاد خود و قبول مسئوليت، مانع از تخريب و هدررفت ۱۶۰ميليارد ريال هزينه‌هاي قبلي آن شد.

وی در سال ۹۶ وعده داد: آماده ايم پايانه مسافري بندرعباس را با هزينه ۱۵۰ميليارد ريال در مدت ۶ ماه تكميل کنیم و تحويل دهيم اما براي شروع كار منتظر امضاي قرارداد با شهرداري بندرعباس هستيم.

شیری ادامه داد: از ششم آبان سال ۱۳۹۶ تاكنون كه راه و شهرسازي پيشنهاد خود را در شوراي فني استان مطرح كرد، استاندار هرمزگان و رئيس سازمان برنامه و بودجه و ديگر مديران ارشد استانداري چندين بار پيگيري كرده‌اند اما هنوز اين طرح به مرحله امضاي قرارداد با شهرداري نرسيده است.

وی تصريح كرد: راه و شهرسازي به عنوان يك دستگاه دولتي، بدون داشتن قرارداد نمي‌تواند كار را شروع و در آن هزينه كند.

چند سال بعد

مدت‌ها گذشت و نه تنها وعده و وعیدهای مسئولان امر به سرانجام نرسید بلکه هر یک کم کاری خود را به دیگری نسبت دادند و هر کدام دیگری را مانع اتمام پروژه معرفی کردند. در راستای شفاف سازی این موضوع به سراغ «حسین بازماندگان» سرپرست معاونت عمرانی و امور زیربنایی شهرداری بندرعباس رفتیم تا علت تاخیر در روند پروژه ترمینال مسافربری جدید بندرعباس را واکاوی کنیم.

شهرداری هیچ بودجه‌ای ندارد

بازماندگان در گفتگو با خبرنگار دلفین، در تشریح پروژه ترمینال جدید بندرعباس اینگونه اذعان داشت: شهرداری بندرعباس در سال ۹۹ هیچ بودجه ای برای ساخت‌وساز ترمینال جدید بندرعباس در نظر نگرفته است و در آخرین جلسه ی شورای فنی که دو ســال قبـل بــرگــزار شد، تصـمیم گرفتند که مسکن و شهرسازی مراحل ساخت این پروژه را به اتمام برساند.

سرپرست معاونت عمرانی و امور زیربنایی شهرداری بندرعباس در ادامه عنوان کرد: شهرداری متولی این پروژه نیست و قرار شد شورای فنی مسکن و شهرسازی روند اتمام پروژه را به پایان برساند و از آن تاریخ تاکنون هیچ بودجه ای از سوی استانداری برای اتمام این پروژه به شهرداری بندرعباس اختصاص نیافته است.

ادعای بی‌جای شیری

بازماندگان با بیان اینکه در ابتدا قرار بود این پروژه با ۳۸ میلیارد تومان ساخته شود اما غلامحسین شیری مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان هرمزگان، مدعی شد که با ۱۵ میلیارد تومان این پروژه را خواهیم ساخت و نه تنها ساخت و ساز را آغاز نکردند بلکه بنا بر دلایلی نتوانستند این وعده را عملی کنند.

نیاز به ۱۰۰ میلیارد بودجه

وی گفت: ما از همان ابتدا هم مشکلی در واگذاری پروژه نداشتیم اما آقای شیری هم هنگامی که فهمیدند نمی‌توانند با مبلغ اعلامی پروژه را به پایان برسانند پا پس کشیدند و اکنون این پروژه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد تا به اتمام برسد.

مشخص نبودن متولی

بازماندگان با اعلام اینکه از تاریخی که قرار شد این پروژه را شورای فنی مسکن و شهرسازی استان متقبل شوند و به پایان برسانند، دیگر مشخص نیست چه کسی متولی به پایان رساندن این پروژه است، افزود: از هنگامی که اعلام شد به اتمام رساندن این پروژه توسط مسکن و شهرسازی هرمزگان است، شهرداری بندرعباس نیز ردیف بودجه عمرانی برای ساخت این پروژه در نظر نگرفته است و در حال حاضر هم شهرداری نمی‌تواند این پروژه را به پایان برساند.
وی گفت: مدیرکل سابق راه و شهرسازی هرمزگان باید تمام موارد قانونی را قبل از اعلام ساخت و متولی شدن در نظر می گرفت نه اینکه بعد از تصویب در شورای فنی استانداری هرمزگان اعلام کند نمی‌توانند پروژه را به اتمام برساند.

می‌خواستند زمینی به شهرداری ندهند

سرپرست معاونت عمرانی و امور زیربنایی شهرداری بندرعباس در پایان تشریح کرد: شهرداری بندرعباس بالغ بر هفت میلیارد تومان در این پروژه هزینه کرده است و ما بین راه با کسری بودجه مواجه شدیم و قرار شد یا از طریق مسکن یا سرمایه‌گذار زمینی در نظر گرفته شود اما آقای شیری برای این‌که زمینی به شهرداری بندرعباس واگذار نکند، مدعی شد که با ۱۵ میلیارد تومان این پروژه را به اتمام می‌رساند.
سخن پایانی
بهتر است قضاوت را در این باره به شهروندان بندرعباسی واگذار کنیم و آنان در دادگاه وجدان خود مقصر یا مقصران را معرفی کنند. با این حال با گذشت سالیان طولانی وضعيت این پروژه در هاله اي از ابهام قرار دارد و وعده‌هاي چندين باره مسئولان براي بهره برداري از پروژه بي نتيجه مانده است.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گزارش اختصاصی: افسانه سالاری

  • نویسنده : ۱۰۰۷