مشارکت هرمزگان در جام جهانی قطر، بیشتر به رویا و توهم مانند است تا موضوعی که بتوان راجع به آن صحبت کرد.

به گزارش دلفین، از زمانی که بحث اعطای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر و تیره شدن روابط این کشور با امارات و عربستان مطرح شد، بسیاری از مسئولان در هرمزگان و مناطق آزاد این استان بر همکاری با این کشور در برگزاری بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی جهان تاکید داشتند و از لزوم ایجاد زیرساخت‌ها برای مشارکت در این رویداد می‌گفتند اما این اظهارات تا چه میزان با واقعیت هم‌خوانی داشت؟!
روزنامه انگلیسی «اِکونومیست» در اوایل مطرح شدن این بحث‌ها ظرفیت پایین هتل‌های قطر را یکی از معایب این کشور عنوان کرد و در یادداشتی آورد که قطر قادر نخواهد بود ۱۰۰ ها هزار اتاق برای هواداران خارجی فوتبال در جریان برگزاری جام جهانی تأمین کند و انتظار می‌رود این کشور در جریان میزبانی از جام بیست‌ودوم تنها ۴۵ هزار هوادار را در هتل‌های خود اسکان بدهد. قطری‌ها برای اسکان دادن و پذیرایی از این افراد شاید مجبور شوند از کشتی‌ها تفریحی بزرگ یا ظرفیت کشورهای همسایه استفاده کنند و همین مساله هم باعث شده بود که ایرانی‌ها و به تبع آن مسئولان هرمزگان کار را از اسکان گردشگران ورزشی فراتر ببرند و از میزبانی برخی از بازی ها سخن به میان آورند.
ورای مسائل فرهنگی و برخی تنگناهای قانونی در ایران که حضور بسیاری از گردشگران را منتفی می‌کند، آیا زیرساخت‌ها از زمان مطرح شدن این موضوع به سمت میزبانی از چنین رویدادی رفته است؟!
محمدتقی امیری خراسانی سرپرست موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش، در مهر ماه سال گذشته در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان گفت: جام جهانی فوتبال ٢٠٢٢ به عنوان یک رویداد بزرگ ورزشی، فرصتی خوب برای منطقه است و جزیره کیش با توجه به نزدیکی اقلیمی و جغرافیایی با قطر آماده هرگونه همکاری با کشور میزبان است و برگزاری این مسابقات این فرصت را برای ما فراهم می‌کند که به دلیل اهمیت کمپ های تمرینی قبل و حین برگزاری جام جهانی، بتوانیم خدماتی را به کشور میزبان و شرکت کنندگان در این رویداد بین المللی ارائه دهیم. وی بیان داشت که با چند شرکت خصوصی از جمله سرمایه گذاران بزرگ جزیره برای احداث این کمپ‌ها نیز مذاکره شده است.
این در حالی است که «علیرضا محمدی کرجی ران» مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز از انجام مراحل پایانی ساخت سه فروند شناور تفریحی با جنس بدنه فایبر گلاس در یکی از شرکت های شناور سازی بخش خصوصی جزیره قشم خبر داد که قرار است در جام جهانی قطر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
اما با بررسی مقیاس اقدامات صورت گرفته برای این رویداد و وضعیت موجود باید گفت که جذب گردشگر و میزبانی از این رویداد در هرمزگان بیشتر به رویا و توهم مانند است تا موضوعی که بتوان راجع به آن صحبت کرد.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

یادداشت اختصاصی: پدرام مجیدی

  • نویسنده : ۱۰۰۷