مدیر کل راه و شهرسازی استان هرمزگان گفت: برای پیشبرد اهداف بازگشایی به عنوان اولین گام در اقدامات بازآفرینی محلات، برخی پلاک‌هایی که در مسیر اصلاحات قرار داشتند، ضمن اعطای سند مالکیت، بایستی تخریب و با آن‌ها توافق صورت می‌گرفت چون دغدغه اصلی تأمین سرپناه برای طبقات کم درآمد جامعه است.

به گزارش دلفین، توسعه شهرنشینی و اسکان جمعیت در شهرها که غالباً مهاجران هستند، تأثیرات قابل توجهی بر بافت‌های قدیمی و فرسوده بر جای گذاشته و باعث تخریب و فرسودگی بافت‌های مذکور و در نتیجه مشکلات و محدودیت‌های بسیار شده است. لذا توجه به بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری با هدف جلوگیری از حاشیه‌نشینی شهرها و آسیب‌های اجتماعی لازم است.
در این راستا در شهرستان‌های مختلف استان ستادهای بازآفرینی تشکیل شده است که به ایجاد مدیریت هماهنگ، یک‌پارچه و پاسخ‌گو در مقیاس شهری و در تعامل با شهروندان اقدام می‌کند. در همین خصوص گفت‌وگویی تلفنی را با «آرش رضایی» مدیر کل راه و شهرسازی استان هرمزگان ترتیب دادیم تا در مورد بازآفرینی شهری و اقداماتی جامع و یکپارچه که برای حل مشکلات شهری در محلات هدف عملیات صورت گرفته است، به گفتگو بنشینیم.
تأمین سرپناه برای طبقات کم درآمد
وی در گفت‌وگو با خبرنگار دلفین اذعان داشت: این طرح جامع در محله چاهستانی‌ها به عنوان محله هدف پایلوت از سال ۹۶ شروع شده و در حال حاضر پیشرفت چشم‌گیر و قابل توجهی داشته است؛ به گونه‌ای که پلاک‌های در مسیرهای درونی محله‌ای شامل قطعات ۲۴ متری، ۲۰ متری و ۱۶ متری تخریب و معابر بازگشایی شده و در مرحله اجرای لایه های آسفالت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: از این رو برای پیشبرد اهداف بازگشایی به عنوان اولین گام در اقدامات بازآفرینی محلات، برخی پلاک‌هایی که در مسیر اصلاحات قرار داشتند، ضمن اعطای سند مالکیت، بایستی تخریب و با آن‌ها توافق صورت می‌گرفت چون دغدغه اصلی تأمین سرپناه برای طبقات کم درآمد جامعه است.
هر قطعه، دو خانوار
وی ادامه داد: اراضی قابل استحصال در محدوده محله شناسایی و سپس قطعه بندی شدند تا در اختیار مالکان پلاک‌های توافق شده قرار گیرند که با توجه به عرصه تصرفی و محاسبات تخریب، معمولاً هر قطعه در اختیار دو خانوار قرار گرفته است. رضایی تصریح کرد: پس از آن با توجه به محدودیت در زمین، برخی توافقات برای اسکان در شهرک پیامبر اعظم نیز صورت پذیرفت.
مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان ضمن بیان اینکه محله چاهستانی‌ها از محلات واقع در محدوده مصوب سکونت‌گاه‌های غیررسمی است که اقدامات اولویت‌داری در راستای احیا و بازآفرینی این محله صورت گرفته، افزود: برای رفاه حال این ساکنان پروژه‌های محرک توسعه شامل مرکز سلامت و ایستگاه آتش‌نشانی در محله توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران در حال احداث است که در ادامه به همین منوال شهرک توحید نیز به عنوان محله هدف بعدی برنامه ها در شرف انجام است.
پیشتازی حاجی آباد و میناب
وی تشریح کرد: سایر شهرها نیز از این توسعه مستثنی نیستند که در این مسیر حاجی آباد و میناب پیشرفت فیزیکی بهتری داشته‌اند و بندر کنگ نیز با توجه به راهبری و هدایت مجدانه شهردار آن، اجرای سیاست‌های بازآفرینی بندر کنگ را تا سطح ملی ارتقا داده است.
به تنهایی قادر به حل موضوع نیستیم
رضایی گفت: از آن‌جا که احیا، بهسازی و نوسازی شهری مستلزم اتخاذ سیاست‌های چند وجهی در حوزه عمران، خدمات و مسکن شهری و ارائه خدمات اجتماعی و اقتصادی به ساکنان این محلات است، انجام این وظیفه به تنهایی از عهده یک دستگاه دولتی بر نمی‌آید و پیشبرد آن در مقیاس بزرگ و مؤثر مستلزم تعهد مشترک و هماهنگ مجموعه دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها در سطوح ملی، استانی و محلی با همراهی و مشارکت مردم و فعالان غیردولتی و خصوصی است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: هدف از اجرای سیاست‌های تدوین شده در اقدام بازآفرینی شهری، ارتقا شرایط کیفی زندگی در سکونت‌گاه‌ها از طریق ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، توسعه و بهبود زیرساخت‌های شهری، تأمین خدمات شهری مورد نیاز، آموزش ساکنان، ایجاد فرصت‌های شغلی در مقیاس‌های محله و فرا محله، تقویت نهادهای مدیریت محلی و دفاتر خدمات محله‌ای مردم نهاد است.

گفت و گوی اختصاصی: افسانه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷