وضعیت رهاسازی و جمع‌آوری زباله‌های در خیابان‌ها و معابر بندرعباس از یک سو ضعف خدمات رسانی شهرداری و از سوی دیگر بی‌تفاوتی و بی‌تعلقی شهروندان نسبت به شهر را برجسته می‌کند.

به گزارش دلفین، تمیزی و پاکیزگی محیطی که در آن رفت‌وآمد می‌کنیم، یکی از نکات مهمی است که در آرامش روح و روان ما تأثیر قابل‌توجهی دارد. نظافت شهری اصلی‌ترین وظیفه شهرداری‌ها است اما شهر بندرعباس مدت‌هاست که به‌خوبی نظافت نمی‌شود؛ تعدادی از شهروندان هم در تماس‌هایی با تحریریه‌ی دلفین از این شرایط ابراز گلایه شدید کرده‌اند.
وخیم بودن اوضاع در محلات فقرنشین
این عدم رسیدگی در محله‌های فقیرنشین همراه با بوی نامطبوع، کوچه‌های بدون آسفالت و کثیف است؛ زباله‌ها در کوچه و خیابان رهاشده‌اند و فاضلاب‌‌ و زباله روی هم رژه‌ می‌رود؛ بی‌مهری مسئولان شهرداری به مناطق فقیرنشین اظهر من الشمس است. از همین رو طی گزارشی میدانی ضمن مشاهده‌ی خیابان‌های بندرعباس با یکی از شهروندان به گفتگو پرداختیم.
شهر را رها کرده‌اند
یکی از شهروندان بندرعباسی می‌گوید: ابتدایی‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه هر شهرداری نظافت شهری است؛ شهرداری شهر را رها کرده است، مرتب مشکل محدودیت اعتباری را بهانه می‌کند؛ نمی‌شود با این توجیه شهر را تمیز نکرد چرا که واقعاً چهره شهر بندرعباس شایسته نیست.
محله‌هایی که انگار نه انگار
وی در ادامه افزود: معابر اصلی هر از چند گاهی تمیز می‌شود اما محله‌هایی همچون دو هزار، کمربندی، خواجه عطا و سورو گویا جزوی از شهر بندرعباس نیستند و شهرداری انگار خود را اصلاً ملزم به خدمت‌رسانی به آن‌ها نمی‌‌داند، هرچند همان معابر اصلی هم درست تمیز نمی‌شود.
وضعیت سطل‌های زباله
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه وضعیت برخی از سطل‌های زباله در سطح شهر بندرعباس مطلوب نیست، عنوان کرد: گاه سطل‌های بدون ‌در و کثیف را مشاهده می‌کنیم که عمدتا تخریب شده‌اند، آن‌ها علاوه بر ظاهر بد، بوی نامطبوعی را هم به اطراف پخش می‌کنند که امیدوارم شهرداری به این مقوله توجه بیشتری کند.
این شهروند گلایه‌مند اضافه کرد: متأسفانه در مناطقی از شهر بندرعباس شاهد سطل‌های زباله‌ای هستیم که خودشان یکی از عوامل انتقال بیماری کرونا و ویروس هستند و این نازیبایی و آلودگی حاصل‌شده نتیجه عدم نظارت شهرداری و عدم همکاری مردم با این ارگان است که قطعاً در این وضعیت سلامت و زیبایی شهر را به خطر می‌اندازد.
وی گفت: این سطل‌ها که قرار بود باعث شود زباله‌ها از جلوی ورودی ساختمان‌ها، کنار خیابان‌ها و محل عبور عابران پیاده جمع شود و به تمیزی و زیبایی کوچه و خیابان کمک کند، اکنون خود به عامل انتشار میکروب و آلودگی تبدیل‌ شده‌اند.
این شهروند بابیان اینکه وضعیت پاکیزگی و تمیزی شهر در حد قابل قبولی نیست و انتظار می‌رود این شرایط بهبود پیدا کند، عنوان کرد: وضعیت نظافت خیابان‌ها و کوچه‌ها در حاشیه شهر بندرعباس استاندارد و مناسب نیست و از مسئولان درخواست داریم در این رابطه توجه بیشتری کنند چون شهروندان در این مناطق از این وضعیت ناراضی هستند.
من می‌ریزم وظیفه شهرداری است که جمع کند
البته نباید یک طرفه به قاضی رفت چرا که علاوه بر این گاهی برخی شهروندان زباله‌ها را در وسط روز کنار این سطل‌های زباله قرار می‌دهند که وجود زباله‌گردها و حیوانات باعث پخش شدن آن‌ها در کف خیابان می‌شود. این عادت ناپسند در مرحله اول متوجه شهروندانی است که بدون توجه به حقوق دیگران و احساس مسئولیت نسبت به محیط‌زیست تنها با این پندار که «من می‌ریزم وظیفه شهرداری است که جمع کند!» زباله را در خیابان و کوچه می‌ریزند. متأسفانه برخی از شهروندان در کمال بی‌خیالی و خونسردی شیشه اتومبیل را باز می‌کنند و به راحتی در هر مکانی که دست‌شان برسد از شیشه اتومبیل پوست میوه و تخمه، پاکت چیپس و پفک، ته ‌مانده سیگار و بطری آب را به بیرون پرت می‌کنند..
لزوم فرهنگ‌سازی
از بی‌تفاوتی شهروندان نسبت به نظافت شهر که بگذریم ضعف خدمات شهری بیش از هر عامل دیگری در شهر نمود دارد؛ همه مردم از شهرداری انتظار شهری تمیز و عاری از زباله دارند. خودروهای حمل زباله تنها زباله‌هایی را که در نایلون هستند را جمع‌آوری می‌کنند و دیگر زباله‌های کوچک و بزرگی را که بر روی زمین مانده‌اند، حمل نمی‌کنند.
سخن پایانی
وضعیت رهاسازی و جمع‌آوری زباله‌های در خیابان‌ها و معابر بندرعباس از یک سو ضعف خدمات رسانی شهرداری و از سوی دیگر بی‌تفاوتی و بی‌تعلقی شهروندان نسبت به شهر را برجسته می‌کند؛ معضلی که مشکلات گوناگونی چون بیماری‌ها و حساسیت‌های پوستی، افزایش حشرات و جوندگان موذی را رقم می‌زند و چنان‌چه عموم مردم به دنبال حل این آسیب بزرگ هستند، می‌بایست ضمن مطالبه‌گری از شهرداری، خودمان نیز بیش از پیش بر رها سازی اصولی زباله‌ها همت داشته باشیم.

گزارش اختصاصی : افسانه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷