شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس با‏ ظرفیت نهایی 5.4 میلیون تن آهن اسفنجي و 5.4 ميليون تن بیلت و اسلب در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس در 20 کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده است.

به گزارش دلفین، شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس با‏ ظرفیت نهایی ۵٫۴ میلیون تن آهن اسفنجي و ۵٫۴ ميليون تن بیلت و اسلب در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس در ۲۰ کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده است. برای بررسی عملکرد اخیر این شرکت عظیم فولادسازی گفت‌وگویی را «سعید بزرگی» مدیرعامل صبا فولاد خلیج‌فارس ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
سودآوري و رضایت بیشتر کارگران
بزرگی در خصوص تحولات در شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس اظهار داشت: بعد از حضور تيم جديد مديريتي در این شرکت اقدامات مختلفی صورت گرفت و ثمره آن جهش توليد، افزايش سودآوري و رضایت بیشتر کارگران نسبت به گذشته بوده است.
وي با اشاره به عملكرد شركت صبا فولاد در سال‌های ۹۷ و ۹۸ و پيش از حضور تيم مديريتي جديد تصريح كرد: در سال ۹۷ شرکت با تولید ۳۸۲ هزار تن توانسته بود به ۶۰ درصد بودجه تولید دست یابد و در حوزه فروش و سودآوری نیز به ترتیب تنها ۲۱ درصد و ۴۴ درصد از بودجه محقق شده بود. در سال ۹۸ نیز همین روال در تولید ادامه داشته و تنها ۵۴ درصد از سود پیش‌بینی‌شده در بودجه محقق شده است.
وضعیت در سال ۹۹
مدیرعامل صبا فولاد خلیج‌فارس با اشاره به بودجه مالی سال ۹۹ این شرکت اظهار داشت: بر اساس برنامه در نظر گرفته شده برای صبا فولاد در سال مالی ۹۹ که از ابتدای دی‌ماه ۹۸ تا پایان آذرماه ۹۹ محسوب می‌شود تا قبل از حضور تيم مديريتي جديد يعني تا پايان خرداد ۹۹ باید ۴۲۵ هزار تن محصول تولید می‌شده که صبا فولاد با تولید ۲۵۷ هزار تن تنها ۶۰ درصد بودجه را محقق کرده بود.
وی افزود: در حوزه فروش تنها ۲۶ درصد از بودجه و در ۶ ماهه اول سال مالی نیز تنها ۲۸ درصد سود محقق شده بود.
تولید بی‌سابقه
مدیرعامل صبا فولاد خلیج‌فارس ضمن بیان این‌که تیم جوان و جدید مدیریتی از خرداد ۹۹ آغاز به کار کرده است، افزود: با حمايت مديران صندوق بازنشستگي کشوری و وزارت كار، رفاه و تأمین اجتماعي، تيم مديريتي جديد در مدت ۵ ماه آمار قابل‌توجهی را ثبت كرده است؛ در آمار ۵ ماهه یعنی دوره مالی منتهی به ۱۰ آبان ماه ۹۹ میزان انحراف تولید از بودجه به نصف کاهش یافت که این میزان تولید از ابتدای شروع به کار شرکت بی‌سابقه بوده است.
تمرکز بر جهش تولید
مدیرعامل صبا فولاد خلیج‌فارس در ادامه افزود: قطعاً اگر زمان بیشتری تا پایان سال مالی در اختیار بود می‌توانستیم با تلاش و کوشش همکاران رقم پیش‌بینی‌شده را محقق کنیم و انحراف از پیش‌بینی را به صفر برسانیم. البته پیش‌بینی‌شده است که در دو ماه آینده، مجموع تولیدات ۶ ماهه دوم سال مالي را با ثبت ركورد چشمگیری به ثبت برسانيم و جهش تولید را در مجموعه صبا فولاد به نظاره بنشینیم.
تولید دوبرابری و سودآوری ۳۵۰ درصدی
بزرگی به سودآوری شرکت نیز اشاره و عنوان کرد: بودجه شش‌ماهه دوم امسال با جهشی بی‌سابقه نوشته شده بود و بر اساس پیش‌بینی باید شرکت بیش از هشت هزار میلیارد ریال سود را محقق می‌کرد که در حال حاضر بیش از ۷۷ درصد آن محقق شده و با تلاش همکاران برای اولین بار در تاريخ صبا فولاد پیش‌بینی می‌شود سوددهی مثبت پنج درصد، يعني بالاتر از پیش‌بینی بودجه برای اين شرکت ثبت شود.
مدیرعامل صبا فولاد خلیج‌فارس در ادامه تأکید کرد: تیم جدید مدیریتی که برای خدمت به جامعه فرهیخته و ارزشمند بازنشستگی و همچنین اعتلای صنعت کشور و با هدف ایجاد جهش تولید کار خود را در این شرکت آغاز کرده است تاکنون توانسته با جهش تولید و سودآوری میزان سود شرکت را به بیش از ۳۵۰ درصد سال قبل افزایش دهد و در حوزه تولید نیز متوسط تولید را به دو برابر سال قبل رسانده است.
جنگیدن با مشکل تامین مواد اولیه
وی در ادامه تأکید کرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات شرکت از ابتدا تا کنون تأمین ‌مواد اولیه برای خط تولید بوده است که البته این مشکل برای اكثريت صنايع فولادي كشور وجود دارد.
وی درباره میزان ذخیره‌ی گندله در کارخانه در زمان تحویل به تیم مدیریتی جدید گفت: در هنگام تحویل کارخانه به تیم جدید مدیریتی متأسفانه میزان گندله موجود در انبار کارخانه تقریباً نزدیک به صفر بود اما با اقدامات انجام شده ضمن تأمین نیاز روزانه خط تولید، در حال حاضر ميزان موجودی پشتیبان خط تولید به بیش از ۱۲۰ هزار تن رسیده که می‌بایست بر اساس استاندارهای موجود ایران این عدد افزایش یابد تا پایداری خط تولید تضمین شود و هزینه فرصت ازدست‌رفته کاهش یابد.
تولید باثبات و مداوم
بزرگی همچنین تأکید کرد: افزایش تولید، افزایش فروش و افزایش سوددهی تنها بخشی از اتفاقات خوب در دوران مدیریتی جدید بوده است؛ در ماه‌های گذشته با سرلوحه قرار دادن شعار سال ظرفیت تولید از ۸۰ درصد ظرفیت اسمی پایین‌تر نیامد و تولیدی باثبات و مداوم در جریان بوده است و این به‌نوبه‌ی‌خود اتفاقی بی‌نظیر در تاریخ این شرکت است.
ثبات روند تولید

مدیرعامل صبا فولاد خلیج‌فارس در ادامه افزود: یکی از اصلی‌ترین نکاتی که ما را در مسیر دست‌یابی به اهداف ترسیم‌شده یاری رساند، کاهش توقفات بسیار زیاد خط تولید و ثبات بخشی به روند تولید بود که این امر با تلاش مدیران جوان صبا فولاد و با پشتیبانی متخصص‌ترین نیروهای کشور در حوزه میدرکس صورت پذیرفت و تقریباً در تمامی توقفات شرکت تا بدین لحظه، از برنامه پیش بوده و در زمانی کوتاه‌تر از پیش‌بینی‌ها فعالیت‌های تعمیراتی به انجام رسیده است.
وی گفت: بازسازی و بهسازی هم‌زمان ماشین‌های بریکت‌سازی، کوئیچ تانک‌ها، فورس فیدر، رولیک‌های آموند، فلکسیبل‌ها و … بخشی از فعالیت‌هایی است که در مسیر اصلاح خط تولید و با استفاده از توان داخلی انجام گرفت و هم‌زمان افزایش میزان تولید گام‌به‌گام به پیش رفت و تلاش خواهیم کرد خط تولید را به سمت دست‌یابی به ظرفیت اسمی هدایت کنیم.
مصائب منحصربفرد بودن
بزرگی افزود: البته در این زمینه با توجه به منحصربه‌فرد بودن کارخانه بریکت سازی صبا فولاد در کشور، مشکلات فراوان فنی و پشتیبانی وجود دارد که با همدلی و باور به توان داخلی از این مشکلات عبور خواهیم کرد.
وی گفت: در این مدت ضمن افزایش محسوس کیفیت محصول تولیدی شرکت، واحدهای جدیدی مانند دفتر فنی، مهندسی صنایع، واحد انرژی سیالات، بومی‌سازی و … نیز به مجموعه اضافه شد تا ضمن افزایش توان تولیدی کاهش میزان توقفات را داشته باشیم.
مدیرعامل بزرگ‌ترین کارخانه‌ی بریکت سازی کشور در پایان تصریح کرد: این رویکرد باعث شد میزان خرابی و حجم تعمیرات به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد که همه این موارد نتایج خود را در افزایش چشمگیر شاخص‌های تولیدی و قابلیت دسترسی تجهیزات و درنتیجه افزایش میزان سوددهی شرکت نشان خواهد داد.

گفتگوی اختصاصی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷