شهردار میناب گفت: بافت فرسوده مصوب در میناب بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ هکتار است اما در طرح تفصیلی جدید مشاور طرح آن‌ها را دیده و باید در طرح جامع تفصیلی تصویب شود که مجموعاً به ۸۰۰ هکتار خواهد رسید.

به گزارش دلفین، پنجم دی ماه روز مصادف با سال‌روز وقوع زلزله بم در تقویم رسمی کشور روز ملی ایمنی در برابر زلزله نام‌گذاری شده‌است. از این رو در آستانه‌ی این روز به سراغ «سجاد سلطانی» شهردار میناب رفتیم تا وضعیت ایمنی ساختمان‌ها و راهکارهای مقاوم سازی بافت فرسوده‌ی این شهر را از وی جویا شویم.
توجه به مقاوم‌سازی ساختمان‌های جدید
سلطانی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار دلفین در خصوص اقدامات نظارتی بر مقاوم‌سازی ساختمان‌های جدید عنوان کرد: در بحث مقاوم‌سازی کسانی که اقدام به گرفتن پروانه ساخت می‌کنند یک نفر به‌عنوان مهندس ناظر معرفی خواهد شد و علاوه بر این فرد، یک نفر نیز به عنوان ناظر تأسیسات حضور می‌یابد و بررسی الزامات بر عهده این دو ناظر خواهد بود.
وی افزود: ناظرانی که امضای فرم های مرتبط با پروانه‌های ساختمانی را بر عهده می‌گیرند، نظارت بر چگونگی اجرای الزامات را بر عهده دارند و در این خصوص تنها ماده ۱۰۰ در اختیار شهرداری‌ها قرار دارد و ما بر اساس ماده‌ی ۱۰۰ و تبصره‌های اصلاحی بر کار ناظران نظارت خواهیم کرد.
اگر تخلف شود…
از شهردار میناب ساز‌وکار مقابله با تخلفات احتمالی را پرسیدیم که وی گفت: اگر تخلفی از طرف مالک یا ناظر پروژه انجام شود موارد به دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال و تصمیمات لازم در این باره گرفته خواهد شد.
وی گفت: قانون این را برای ما مشخص کرده است که در نظارت بر ساخت‌وسازها باید بر اساس ضوابط ساخت‌وساز مطابق ماده ۱۰۰ عمل کنیم و ماده ۱۰۰ و قانون شهرداری‌ها تبصره‌هایی دارد که عمل به آن ضروری است.
همه مسئول‌اند
وی در پاسخ به این سؤال که چه نهادی وظیفه آگاه‌سازی مردم درباره ضرورت توجه به مقاوم سازی ساختمان‌ها را بر عهده دارد، گفت: همه دستگاه‌هایی که در بحث ساخت‌وساز متولی‌اند مانند نظام‌مهندسی ساختمان، راه و شهرسازی و شهرداری نیاز است تا در کنار هم این آگاهی را به مردم بدهند که در صورت بی‌توجهی به این موضوع امکان دارد عواقب شدیدی گریبان‌گیر آنان شود.
شهردار میناب با اشاره به بافت فرسوده شهر میناب گفت: بافت فرسوده مصوب در میناب بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ هکتار است اما در طرح تفصیلی جدید مشاور طرح آن‌ها را دیده و باید در طرح جامع تفصیلی تصویب شود که مجموعاً به ۸۰۰ هکتار خواهد رسید.
نیمی از میناب در بافت فرسوده
وی با اشاره به اینکه کل محدوده شهر میناب با کاربری‌های مختلف بالغ‌بر دو هزار و ۹۰۰ هکتار است، اظهار داشت: الان می‌توان گفت که نیمی از سکونت‌گاه‌های میناب با کاربری مسکونی در بافت فرسوده قرار دارد.
سلطانی در خصوص ساماندهی بافت فرسوده عنوان کرد: شرکت بازآفرینی شهری در رأس وزارت راه و شهرسازی وظایف همه را مشخص کرده است که عمده کارها به راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی محول شده و به صورت محدود شهرداری کار اجرایی آن را بر عهده خواهد داشت.
وی در پایان بیان داشت: ایجاد معبر، تملک خانه‌های در مسیر طرح، خدمات روبنایی و زیر بنایی، ساختن نهادهای فرهنگی و خدماتی بر عهده شهرداری است و اگر ۳۰ درصد آن را شهرداری انجام دهد دولت وظیفه دارد بر اساس آئین‌نامه ۷۰ درصد کار را به اتمام برساند و ما معتقدیم با اعتبارات داخلی شهرداری کار در شهر میناب بیش از ۳۰ درصد کار انجام شده است.

گفتگوی اختصاصی: مهدی ذاکری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷