پروژه تالار فرهنگی شهر بندرعباس از بارزترین پروژه‌های نیمه‌کاره به حساب می‌آید که مسئولان فرهنگی وقت بندرعباس بدون مجوز ساخت کار را آغاز کردند و سال‌هاست این پروژه‌ی فرهنگی بلاتکلیف باقی مانده بود و باید آن را داغ بزرگ اهالی فرهنگ هرمزگان خواند، تا این‌که خبری خوش‌حال کننده در هفته‌ی گذشته انتشار یافت.

به گزارش دلفین، در سال‌های گذشته پروژه‌های فرهنگی بسیاری در اقصی نقاط هرمزگان تعریف شده است و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قصد داشت تا با ساخت پلاتوهای متعدد در گوشه و کنار هرمزگان رونق فرهنگی ایجاد کند. پروژه تالار فرهنگی شهر بندرعباس از بارزترین پروژه‌های نیمه‌کاره به حساب می‌آید که مسئولان فرهنگی وقت بندرعباس بدون مجوز ساخت کار را آغاز کردند. سال‌هاست این پروژه‌ی فرهنگی بلاتکلیف باقی مانده بود و باید آن را داغ بزرگ اهالی فرهنگ هرمزگان خواند، تا این‌که خبری خوش‌حال کننده در هفته‌ی گذشته انتشار یافت.
دیدار همتی با وزیر
ماجرا از این قرار است که «فریدون همتی» استاندار هرمزگان سه‌شنبه در تهران با «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در راستای تعیین تکلیف تالار فرهنگی بندرعباس و شروع مجدد آغاز عملیات اجرایی آن دیدار و گفت‌وگو کرد و ضمن قدردانی از اقدام شایسته دستگاه قضایی در راستای تحقق مطالبه و دغدغه اهالی فرهنگ و هنر، افزود: حمایت ویژه رئیس‌کل دادگستری هرمزگان و دادستان مرکز استان با تفسیر درست از قانون موجب شد که علاوه بر پیشگیری از هدر رفت بیت‌المال، دغدغه و مطالبه اهالی فرهنگ و هنر در خصوص تالار مرکزی بندرعباس رفع شود.
به‌زودی…
وی ادامه داد: تاکنون برای این پروژه ملی هزینه‌های قابل‌توجهی انجام شده و به همین دلیل پیگیری لازم برای تعیین تکلیف آن صورت گرفت و به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.
همتی با تأکید بر این‌که نباید اموال بیت‌المال به هدر رود، بیان کرد: به‌زودی جزییات و سایر موارد در خصوص این پروژه اطلاع‌رسانی خواهد شد.
موانع بر طرف شده است؟
اما درواقع مشکلات بر سر راه تعویق ۱۱ ساله‌ی این پروژه چه بود و چرا تا این حد تالار مرکزی بندرعباس مناقشه‌انگیز شد؟!
اگر بخواهیم به تاریخچه‌ی این پروژه رجوع کنیم باید گفت که تالار فرهنگی بندرعباس در سال ۱۳۸۶ در دولت نهم ابلاغ و در سال ۱۳۸۸ کلنگ احداث آن توسط سید محمد حسینی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور بر زمین زده شد. این پروژه فرهنگی که بزرگ‌ترین تالار مرکزی جنوب نام گرفت با وجود وعده‌های بسیاری برای بهره‌برداری از آن درحالی‌که زمان اندکی از آغاز عملیات اجرایی احداث آن می‌گذشت با اماواگرهایی روبه‌رو شد و قرار داشتن بخشی از این پروژه در حریم ۶۰ متری دریا کار را به جایی رساند که این پروژه با مساحت ۲۷ هزار مترمربع و ۱۷ هزار متر زیربنا با وجود میلیاردها تومان اعتبار که برای احداث آن هزینه شده بود، متوقف و در مرز تخریب شدن قرار بگیرد.
اما موانع زیست‌محیطی، مسئله‌ی حریم ۶۰ متری دریا، عدم همکاری سایر سازمان‌ها با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و برخی اعتراضات به دلیل رفتارهای یک بام و دو هوا در پرونده‌های این‌چنینی حل شده است که استاندار با قاطعیت از اجرایی شدن آن خبر می‌دهد؟!
بااین‌حال باید نسبت به اجرای آن خوش‌بین بود و حتماً عالی‌ترین مقام اجرایی استان تمام این زوایا را در نظر گرفته است که چنین اظهارنظری داشته است چرا که چندی پیش نیز استاندار هرمزگان توجیه جالبی در ارتباط با ساخت این بنا ارائه کرد. همتی گفت: این بنا جز بناهای عمومی مردم محسوب می‌شود به همین دلیل مانع ورود و خروج مردم به ساحل نخواهد شد؛ همچنین در صورت بهره‌برداری از این پروژه خدمات فرهنگی-هنری به مردم ارائه می‌شود.
ساخت بوستان در اطراف این سازه نیز راه دیگری برای دور زدن موضوع حریم ۶۰ متری دریاست که فریدون همتی به آن اشاره داشته است.
هر روز دیر است
بااین‌حال این مسئله را نیز باید در نظر داشت که با توجه به غارت هر روزه‌ی میلگرد‌های ستون‌های این بنا و سرعت تخریب سرسام‌آور سازه‌ی این بنا با توجه به میزان رطوبت هوا و شدت تابش آفتاب، باید با هم‌افزایی و هر چه سریع‌تر نسبت به آغاز مجدد عملیات ساخت این سازه‌ی فرهنگی اقدام شود.

گزارش اختصاصی: زهرا شاکرمی
این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷