صدای مظلومیت کارگران و کارکنان شهرداری بندرلنگه مدت‌هاست به گوش مردم می‌رسد اما مسئولان انگار گوش شنوایی ندارند. آنان نزدیک به 6 ماه است که هیچ‌گونه حق‌الزحمه‌ای دریافت نکرده‌اند و اکنون زندگی‌شان با مشقت و سختی زیاد می‌گذرد.

به گزارش دلفین، صدای مظلومیت کارگران و کارکنان شهرداری بندرلنگه مدت‌هاست به گوش مردم می‌رسد اما مسئولان انگار گوش شنوایی ندارند. آنان نزدیک به ۶ ماه است که هیچ‌گونه حق‌الزحمه‌ای دریافت نکرده‌اند و اکنون زندگی‌شان با مشقت و سختی زیاد می‌گذرد. نوشتن و گفتن از دردها و مشقت‌های کارکنان و کارگران سخت‌کوش شهرداری بندرلنگه سوژه‌ای تکراری است که بارها در رسانه‎ها منتشر شده اما نه‌تنها دردی از دردهای شان کم نکرده بلکه این بی‌تفاوتی و عدم رسیدگی کوهی از مشقت را برایشان به ارمغان آورده است.

*بقالی سر کوچه هم رویمان حسابی باز نمی‌کند

یکی از کارگران شهرداری بندرلنگه در گفت‌وگو با خبرنگار دلفین اذعان داشت: از مردادماه حقوقی دریافت نکرده‌ایم و حتی بقالی سر کوچه رویمان حسابی باز نمی‌کند.

وی در ادامه گفت: برای تهیه نیازهای اولیه زندگی هر روز باید از اطرافیان و مغازه‌داران قرض کنم اما چون پس از گذشت چند ماه هنوز بدهی مردم را پرداخت نکرده‌ام دیگر کسی اطمینانی به ما ندارد و حاضر نیستند مجددا به ما اجناس را قرضی بدهند.

*نان را هم قرضی می‌گیریم

این کارگر گلایه‌مند بیان داشت: مسئولان یا درکی از مشکلات ما ندارند یا بویی از انسانیت نبرده‌اند، شرمساریم و بیشتر کارگران برای اینکه خانواده‌شان گرسنه نماند حتی نان را هم از نانوایی قرضی تهیه می‌کنند.

وی عنوان کرد: در بدترین شرایط ممکن به سر می‌بریم به‌طوری‌که در تهیه ابتدایی‌ترین اقلام معیشت خانواده‌هایمان عاجز مانده‌ایم که ذکر نام این اقلام جای شرمساری دارد.

*چرا قرارداد پیمانکار متخلف را تمدید می‌کنید؟!

وی در پایان خطاب به شهردار بندرلنگه گفت: چرا حقوق کارگران را پرداخت نمی‌کنید؟ چرا قرارداد پیمانکاری که حقوق کارگر را نمی‌دهد، فسخ نمی‌کنید؟ چرا نه‌تنها فسخ نمی‌کنید که قراردادش را تمدید می‌کنید؟ چرا مهندس ناظر و مهندس مشاور جرات نمی‌کند بگوید حقوق کارگر تضییع می‌شود؟ چه سیستمی تعبیه کرده‌اند در این سال‌ها که کارگران شهرداری‌ هر روز سفره‌شان خالی‌تر می‌شود؟!

*مصوبه شورای عالی کار

شایان ذکر است؛ بر اساس مصوبه شورای عالی کار، از ابتدای سال ۹۲ همه کارگران دارای قرارداد دائم و موقت که دارای یک سال سابقه باشند، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه‌حساب کرده باشند یا خیر، مشمول دریافت پایه سنوات هستند و این موضوع مشمول کارگران شهرداری نیز می‌شود و پیمانکاران شهرداری نیز موظف به رعایت آن است.

*شهرداری‌ها به خاک سیاه کشیده شده‌اند

صحبت‌های «امیررضا مرادی» فعال اجتماعی نیز در خصوص شرایط نابسامان کارگران و کارکنان شهرداری بندرلنگه شنیدنی است، وی در گفت‌وگو با خبرنگار دلفین اذعان داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برخی قوانین بازنگری داشته باشند.

وی افزود: بهتر است بخشنامه مالیات بر ارزش‌افزوده اصلاح شود و پرداخت آن به شهرداری‌ها مانند قبل به‌صورت کشوری صورت گیرد تا مشکلات مالی شهرداری‌های کشور هم برطرف شود تا این‌چنین شاهد وضعیت نامطلوب کارگران شهرداری بندرلنگه نباشیم.

*کمیته بحران رسیدگی به حقوق معوقه شهرداری‌ها

مرادی در ادامه ضمن اشاره به اینکه ضروری است کمیته‌ای در جهت رسیدگی به این مهم با حضور استاندار هرمزگان، فرمانداران استان، معاون عمرانی استانداری، ریاست سازمان برنامه‌وبودجه هرمزگان، ریاست سازمان امور مالیاتی هرمزگان و خیران و معتمدین استان هرمزگان تشکیل شود، خاطرنشان کرد: در این روزهای پایانی سال کمیته بحران رسیدگی به حقوق معوقه شهرداری‌های کل استان هرمزگان باید تشکیل شود تا با رایزنی با وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه‌وبودجه و نهاد ریاست جمهوری این مشکل برطرف شود.

*ناجوا‌نمردانه است

این فعال اجتماعی اظهار کرد: اگر کارکنان هر اداره‌اي به جاي کارکنان شهرداري بندرلنگه بودند، قطعاً بعد از تعویق يك هفته‌ای حقوقشان كار را تعطيل مي‌كردند و دست به تحصن می‌زدند اما اين كارگران صبور و زحمت‌کش با وجود ۶ ماه تعویق با تمام توان به شهروندان بندرلنگه خدمت می‌کنند، پس ناجوانمردانه است که این‌چنین به فراموشی سپرده شوند.
احترام حداقل کار است

وی بیان داشت: امكانات و تجهيزات كار این کارگران هم به خاطر مشکلات مالی شهرداری بسیار ضعیف است و در این روزهای سخت و دشوار کرونایی کارکنان شهرداری بندرلنگه با تمام وجود و بدون هیچ‌گونه دستمزد و پاداشی خدمت‌رسانی می‌کنند.

*پیگیری تلفنی جباری

«احمد جباری» نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار بندرلنگه به‌صورت تلفنی مشکلات شهرداری بندرلنگه را با تعدادی از مقامات ارشد استانی و کشوری در میان گذاشت و مقرر شد شهرداری موارد را مکتوب کند و طی هفته‌های آینده جلساتی با مقامات کشوری در تهران جهت رفع موانع و مشکلات این مجموعه تا حصول نتیجه برگزار شود.

همچنین طی هماهنگی که به عمل آمد مقرر شد تیمی از مسئولان ارشد استانی جهت بررسی و حل برخی از این مشکلات به بندرلنگه سفر کنند.

*حمایت امام جمعه

طی هفته گذشته حجت‌الاسلام جواد اسماعیل‌نیا امام‌جمعه شهرستان بندرلنگه نیز در خطبه‌های نماز جمعه به حمایت از کارگران شهرداری پرداخت و گفت: یکی از اقشار خدوم و عزیزی که در بندرلنگه نیازمند توجه مسئولان استانی و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی هستند، کارکنان زحمتکش و عزیز شهرداری بندرلنگه اند که مطالبات چندماهه آن‌ها هنوز پرداخت نشده است، هر چند شهرداری تلاش‌های خوبی در زمینه به‌روز کردن پرداخت‌ها کرده اما رفع مشکل به وجود آمده انباشته شده از سال‌های قبل، نیازمند عنایت ویژه مسئولان استانی و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی است که امیدوارم به‌زودی برای رفع مشکل این قشر اقدام جدی صورت گیرد.

*مسئولان تنها زمان می‌خرند

در شرایطی که مالیات بنادر غرب هرمزگان به صورت مستقیم به جای واریز به اداره‌ی مالیاتی هرمزگان در جیب پایتخت واریز می‌شود، باید مشکلات کارگران شهرداری بندرلنگه و بی‌پولی شهرداری را مشکلی سیاسی و ناشی از غیرمطالبه‌گر بودن مسئولان استانی دانست. کارگران شهرداری بندرلنگه در این ماه‌ها برای پیگیری مطالبات خود بارها به متولیان امر و دفتر امام‌جمعه بندرلنگه مراجعه کرده‌اند تا در جهت احقاق حق خود قدمی را بردارند اما گویا همه‌ی مسئولان علی‌رغم وعده‌های بسیار همچنان در حل این مشکل نا‌توان‌اند و تنها با آوردن دلایل توجیه کننده برای خود زمان می‌خرند. حال لازم است مسئولان ارشد استانی هر چه سریع‌تر نسبت به حل مشکلات این قشر ورود کنند و حال و روز این روزهای سخت کرونایی کارگران شهرداری را دریابند.

گزارش اختصاصی: افسانه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷