یکی از موفق‌ترین و تأثیرگذارترین زنان تاریخ سیاست معاصر هرمزگان «سیده فاطمه ذوالقدر» است. این چهره سیاسی اصلاح‌طلب در دوره‌ی پیشین نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود و هم‌اکنون مشاور فرهنگی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

به گزارش دلفین، یکی از موفق‌ترین و تأثیرگذارترین زنان تاریخ سیاست معاصر هرمزگان «سیده فاطمه ذوالقدر» است. این چهره سیاسی اصلاح‌طلب در دوره‌ی پیشین نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود و هم‌اکنون مشاور فرهنگی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. در آستانه‌ی روز زن گفت‌وگویی تلفنی را با اولین بانوی راه‌یافته‌ی هرمزگانی به مجلس شورای اسلامی ترتیب دادیم تا مسائل این حوزه و به‌ویژه سختی‌های کار یک زن در عرصه‌ی سیاست را بررسی کنیم.
رشد سیاسی زنان هرمزگان قابل‌قبول نیست
وی در این گفت‌وگو در تشریح مشارکت زنان در برخی استان‌ها این‌گونه اذعان داشت: طبق آمارهای موجود میزان مشارکت زنان در استان هرمزگان نسبت به سایر استان‌ها پایین‌تر و آمار زنان فعال در حوزه مسائل سیاسی استان رشد قابل قبولی نداشته است از همین رو این حوزه نیاز مبرمی به آسیب‌شناسی دارد که به چه دلیل رشد و بروز آنان در جامعه سیاسی کم‌رنگ بوده است.
ذوالقدر تشریح کرد: اگر نگاهی به تعداد رجال سیاسی در استان هرمزگان در ادوار مختلف بیندازیم به‌راحتی درمی‌یابیم نه‌تنها مردان در دایره‌ی سیاست کشور کم‌رنگ بوده‌اند بلکه بانوان نیز از این کم‌لطفی‌ها مستثنی نبوده‌ و نیستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کم‌لطفی‌های سیاسی از قدیم‌الایام بر هرمزگان سایه گسترانده است، افزود: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ما شاهد اندک رشدی در زمینه مشارکت زنان در استان بوده‌ایم اما این موضوع به‌هیچ‌عنوان راضی‌کننده نیست.
تحسین رویکرد جدید استانداری هرمزگان
مشاور فرهنگی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: رویکرد اخیر استانداری بهره‌گیری از ظرفیت‌های زنان در پست‌های مدیریتی قابل‌تحسین است اما در قیاس با سایر استان‌ها هنوز عقب هستیم و توقع می‌رود مدیران کل با تشویق، حمایت و اعتمادسازی زمینه‌ی حضور و مشارکت بیشتر بانوان را در پست‌های مدیریتی فراهم آورند.
تأثیر زنان هرمزگان در توفیقات جریان‌های سیاسی
وی کسب درجات علمی و توجه به تحصیلات آکادمیک را عنصری کلیدی در راستای ارتقا شغلی زنان در هرمزگان برشمرد و ادامه داد: در طول تاريخ نقش زنان در فعالیت تشکل‌ها و جریان‌های سیاسی مؤثر و غیرقابل‌انکار است.
ذوالقدر بیان داشت: در هرمزگان نیز قطعاً زنان نقش مؤثری در توسعه‌ی استان داشته‌اند و حضورشان همواره در شورای مرکزی و احزاب چشمگیر بوده و شاخه‌ی زنان و جوانان به‌صورت جداگانه‌ توانسته است در حزب‌های سیاسی موفقیت‌هایی را به دست آورد.
ظرفیت‌های ویژه‌ی زنان هرمزگانی
وی در ادامه عنوان کرد: تشکل‌ها و احزاب قطعاً می‌توانند با حمایت از زنان توانمند و تحصیل‌کرده‌ی مؤثر استان، زمینه را برای افزایش مشارکت‌های سیاسی فراهم کنند و این حضور و مشارکت می‌تواند شامل پست‌های مهم و کلیدی در استان باشد چراکه زنان توانمندی آن را دارند که سمت‌ها و پست‌های اجرایی مختلفی را در کشور در اختیار داشته باشند.
وی با تأکید بر این‌که زنان هرمزگانی قابلیت تصدی پست‌های مهمی همچون فرماندار و معاون استاندار را دارند و باید از مزایای حضور بانوان در استان استفاده بیشتری شود، اذعان داشت: بانوان مدارج بالای علمی را کسب می‌کنند، تحصیلات کافی و تجربه‌های ارزشمند کار را به دست می‌آورند و به کارشناسان خبره بدل می‌شوند اما متأسفانه آمار مشارکت زنان در کشور کافی نیست و باید تلاش‌های بیشتری در این زمینه انجام شود.
مناقشه‌ بر سر رجل سیاسی
از ذوالقدر در خصوص تفسیر کلمه رجل سیاسی و حرف‌وحدیث‌های راجع به آن در روزهای منتهی به انتخابات ١٤٠٠ پرسیدیم که وی گفت: رجل سیاسی بر فردی اطلاق می‌شود که ویژگی‌های انجام فعالیت‌های سیاسی ازجمله درک، فهم و علم سیاست را دارا باشد و معنای عام آن جنسیت خاصی را در برنمی‌گیرد و هم به زن و هم به مرد اطلاق می‌شود.
وی تصریح کرد: آمدن کلمه‌ی رجل سیاسی در متن قانون منعی برای حضور بانوان در عرصه سیاست ایجاد نمی‌کند و تنها شخصیت سیاسی فرد مدنظر است.
زنــــــان می‌تـوانند رئیس‌جمهور شوند
مشاور فرهنگی وزیر تعاون رفاه و کار در تکمیل و تفسیر این موضوع تأکید کرد: هر معیار و مصداقی که برای یک نامزد مرد به‌عنوان رجل سیاسی در انتخابات وجود دارد، برای زن نیز به همین صورت خواهد بود و اگر نامزد زن، شرایط کافی برای در اختیار گرفتن جایگاه ریاست جمهوری، وزارت، فرماندار یا معاونت‌ها و دیگر مناصب را داشته باشد، می‌توانند در شرایط برابر با مردان در تمام عرصه‌ها حضور پیدا کنند.

وی افزود: زنان در این سال‌ها تجربه فعالیت‌های سیاسی را داشته‌اند و در دوره‌های مختلف نماینده مجلس بوده‌اند و از پس کارهای اجرایی همانند مردان برآمده‌اند و در بطن فعالیت‌های سیاسی بوده‌اند و قطعاً هیچ ممانعتی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ندارند و ما امید داریم بانوان متخصصی کاندیدا شوند که دارای صلاحیت‌های مورد تائید شورای نگهبان و شخصیت رجل سیاسی باشند.
لزوم تغییر باورها نسبت به زنان
وی در ادامه بر ضرورت تغییر باورها نسبت به زنان تأکید کرد و گفت: ازلحاظ علمی باید علت عدم حضور زنان در مشارکت‌های سیاسی استان هرمزگان تحلیل شود تا دریابیم چه موضوعی در برابر حضور بانوان توانمند استان از طیف‌های مختلف سیاسی ممانعت ایجاد کرده است. ذوالقدر اظهار داشت: باید فرهنگ‌ غالب را تغییر دهیم تا فرهنگ حضور زنان در جایگاه‌های مدیریتی در استان هرمزگان جا بیفتد و جامعه به‌مرور به‌ضرورت استفاده از ظرفیت زنان در بخش‌های مختلف کشور پی برد و به آن عادت کند.
نقش زنان در انتخابات پیش رو
وی یادآور شد: شورای شهر و شهرداری برای حضور بانوان فرصت‌های مغتنمی است؛ از سویی نزدیک به انتخابات شورای شهر هستیم و قطعاً بانوان به‌عنوان نیمی از افراد مؤثر در جامعه می‌توانند در این انتخابات نقش ویژه‌ای را بازی کنند و در منصب‌های مدیریتی دوشادوش مردان فعالیت‌های اجرایی داشته باشند.
ذوالقدر ضمن بیان این‌که بانوان می‌توانند در مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نقش‌آفرین باشند و حتی در مناصب بهداشتی، اقتصادي و زیست‌محیطی نیز می‌توان از ظرفیت بانوان در راستای پیشرفت بیشتر بهره گرفت، افزود: بانوان موفق فراوانی در استان هرمزگان وجود دارند که می‌طلبد بیش‌ازپیش از ظرفیت‌های آنان استفاده شود. قطعاً در پروژه‌های توسعه سواحل مكران و تقویت توانمندي اجتماعي نيز بايد از ظرفيت زنان فعال و کارآفرین استان بهره گرفت.
سهم ٣٠ درصدی زنان محقق نشد
به‌عنوان پرسش پایانی از ذوالقدر درباره وعده‌ی دولت در اختصاصی سهم ٣٠ درصدی به زنان در پست‌های مدیریتی پرسیدیم که وی گفت: در فراکسیون زنان مجلس دهم سهم ٣٠ درصدی حضور بانوان یکی از مطالبات جدی ما از دولت و مخصوصاً وزیران هنگام گرفتن رأی اعتماد بود و تأکید داشتیم که استفاده از زنان توانمند و متخصص در جایگاه‌های مدیریتی حتماً لحاظ شود اما متأسفانه این مسئله محقق نشد و هنوز آمار مشارکت زنان در این امور در کشور کافی نیست و باید تلاش‌های بیشتری در این زمینه انجام شود.

گفت و گوی اختصاصی : زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷