واکسن روسی کرونای «اسپوتنیک وی» در هرمزگان با تزریق به دکتر «حسنی آزاد»، متخصص بیماری‌های عفونی چهارشنبه بیست و دوم بهمن‌ماه آغاز شد. در سهمیه نخست برای ۸۰ نفر واکسن روسی اسپوتنیک دریافت شده که در دو دوز و در فاصله دو هفته باید تزریق صورت بگیرد.

به گزارش دلفین، واکسن روسی کرونای «اسپوتنیک وی» در هرمزگان با تزریق به دکتر «حسنی آزاد»، متخصص بیماری‌های عفونی چهارشنبه بیست و دوم بهمن‌ماه آغاز شد. در سهمیه نخست برای ۸۰ نفر واکسن روسی اسپوتنیک دریافت شده که در دو دوز و در فاصله دو هفته باید تزریق صورت بگیرد.
اولویت با کارکنان بخش کووید
دکتر حسین فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در حاشیه آغاز واکسیناسیون کرونا کارکنان بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بخش کووید ۱۹ بیمارستان شهید محمدی بندرعباس، افزود: طبق دستورالعمل وزارت بهداشت و درمان نخستین گروهی که مورد تزریق واکسن قرار می‌گیرند کارکنان بخش مراقبت‌های ویژه بخش کووید ۱۹ هستند.
وی با اشاره به اینکه امروز گروه نخست شامل پزشکان، پرستاران و گروه خدماتی مورد تزریق واکسن روسی کرونا قرار گرفتند، تصریح کرد: به‌تدریج که سهمیه‌های بعدی به هرمزگان ارسال شود به‌طور حتم تزریق واکسن نیز صورت می‌گیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان ضمن بیان اینکه دلیل آغاز تزریق واکسن کرونا از بیمارستان شهید محمدی این است که این بیمارستان بزرگ‌ترین بخش کووید استان را داراست، اضافه کرد: در مراتب بعدی به‌نوبت پس از اتمام بیمارستان شهید محمدی سایر بیمارستان‌های استان هرمزگان نیز در نوبت تزریق واکسن کرونا قرار می‌گیرند.
هرمزگانی‌ها چه واکسنی زدند؟!
از تاریخ ۲۱ بهمن، واکسن روسی با نام «اسپوتنیک وی» با تزریق به پسر وزیر بهداشت ایران آغاز شد. سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا در ایران اعلام کرد که «اسپوتنیک وی» یکی از مؤثرترین، معتبرترین واکسن‌های موجود است و با اطمینان می‌توانم بگویم که ازنظر کارایی یکی از سه واکسن برتر در جهان است.
در این راستا، کاربران شبکه اجتماعی در خصوص واکسن روسی و خرید آن از روسیه به‌عنوان نخستین واکسن خارجی در ایران واکنش‌های متفاوتی نشان دادند.
همه چیز در مورد واکسن روسی
واکسن تولیدی موسسه گامالیا با نام تجاری اسپوتنیک (Vac-covid-Gam) واکسنی است که برای ایجاد مصونیت علیه ویروس کرونا، با استفاده از وکتور آدنو ویروس انسانی ۲۶ برای واکسن نوبت اول و آدنو ویروس انسانی ۵ برای واکسن نوبت دوم تولید شده است، باید توجه کرد که آنتی‌ژن S سبب اتصال ویروس کرونا به سلول‌های بدن و آغاز روند بیماری می‌شود، بر این اساس می‌توان با تحریک سیستم ایمنی از ابتلا به بیماری محافظت کرد. همان‌طور که اعلام شده که میزان اثربخشی واکسن اسپوتنیک‌وی علیه کرونا، ۹۱.۶ درصد است، هر چند که ممکن است اثربخشی آن در سالمندان و یا افراد با ضعف ایمنی، کمتر باشد.
بهترین پاسخ از حدود دو هفته بعد از تزریق
همچنین بهترین پاسخ ایمنی از حدود دو هفته بعد از دریافت واکسن نوبت دوم ایجاد می‌شود، اما طول مدت محافظت این واکسن مانند سایر واکسن‌ها هنوز مشخص نیست، از طرفی مطالعات بالینی این واکسن مانند سایر واکسن‌های کرونا در جهان، همچنان ادامه دارد تا به ابهامات یاد شده پاسخ داده شود.
موارد ممنوعیت مصرف
باید توجه کرد که واکسن اسپوتنیک وی روسیه در مواردی ممنوعیت مصرف دارد. به‌عنوان‌مثال در دوره بارداری و شیردهی نباید از این واکسن استفاده کرد. همچنین افرادی که سابقه واکنش‌های حساسیتی شدید و وجود هرگونه بیماری حاد با یا بدون تب دارند که البته این افراد حدود دو هفته بعد از بهبودی می‌توانند برای تزریق این واکسن مراجعه کنند. از طرفی واکسن برای افراد زیر ۱۸ سال مجوز مصرف ندارد. علاوه بر این، افرادی که به دنبال تزریق نوبت اول این واکسن دچار هر نوع عارضه شدید مانند آنافیلاکسی یا واکنش حساسیتی منتشر شدید، تشنج، تب بالای ۴۰ درجه و … شده‌اند، منع مصرف نوبت دوم واکسن را دارند.
دوزهای تزریق
این واکسن‌های وارداتی در ویال‌های ۵ دوزی، هر دوز نیم میلی‌لیتر، جمعاً ۳ میلی‌لیتر و در حالت منجمد هستند. برای افتراق ویال‌ها، ویال‌های نوبت اول آبی‌رنگ و ویال های نوبت دوم قرمزرنگ هستند و تعداد نوبت دریافت این واکسن دو نوبت است که به فاصله ۲۱ روز از یکدیگر تجویز می‌شود. باید توجه کرد که توصیه می‌شود که این فاصله حداقل ۲۱ روزه رعایت شود، اما اگر فردی با تأخیر مراجعه کرد، منعی برای تجویز نوبت دوم وجود ندارد. تأکید می‌شود که نوع واکسن برای نوبت اول و دوم با یکدیگر متفاوت است. دوز هر نوبت واکسن نیم میلی‌لیتر است که با سرنگ AD نیم میلی‌لیتر کشیده و در ناحیه عضله دلتوئید تزریق عضلانی می‌شود. بهتر است تزریق در دست غیر قالب فرد گیرنده واکسن انجام شود؛ به‌عنوان‌مثال برای افراد راست‌دست، در ناحیه دلتوئید دست چپ انجام شود.
عوارض واکسن

بر اساس مطالعات بالینی انجام شده عوارض واکسن نوبت اول یا دوم عموماً خفیف و متوسط بوده و در طی حدود سه روز برطرف می‌شوند. شایع‌ترین عارضه ایجاد شده حالت شبه آنفلوانزای خفیف با علائمی مانند تب، لرز، دردهای عضلانی و مفصلی، گلودرد، احتقان و آبریزش بینی، ضعف، احساس ناخوشی و سردرد است. همچنین عوارض موضعی مانند درد و تورم و قرمزی محل تزریق نیز ممکن است بروز پیدا کند.
عوارض فوق عموماً خودبه‌خود بهبود می‌یابند، اما می‌توان از مُسکن‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی برای کنترل تب و یا از آنتی‌هیستامین‌ها برای عوارض موضعی استفاده کرد.
دفتر مطبوعاتی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که واکسن «اسپوتنیک وی» ساخت روسیه می‌تواند در فهرست واکسن‌هایی قرار بگیرد که در قالب برنامه «کواکس» توزیع می‌شوند.
کواکس چیست؟
کواکس، یکی از سه ستون برنامه‌ی بین‌المللی «دسترسی به ابزار‌های کووید ۱۹» است که سازمان بهداشت جهانی، گروه اروپا و فرانسه در ماه آوریل آن را در پاسخ به دنیاگیری ویروس کرونا بنیان گذاشتند. این برنامه باهدف ارائه‌ی دسترسی ابتکاری و عادلانه به روش‌های تشخیص، درمان و واکسن کرونا، دولت‌ها، نهاد‌های بهداشت جهانی، تولیدکنندگان، دانشمندان، بخش خصوصی، جامعه‌ی مدنی و افراد نیکوکار را گرد هم می‌آورد. کواکس، اتحادیه‌ای بین‌المللی برای تحقق دسترسی برابر تمام نقاط جهان به‌خصوص کشور‌های فقیر به واکسن کرونا است که ایران نیز در آن عضویت دارد؛ این اتحادیه می‌خواهد اطمینان یابد که افراد چهارگوشه‌ی جهان فارغ از سطح درآمد، به‌محض آماده شدن واکسن به آن دسترسی داشته باشند.
در این اعلامیه آمده است: «امیدواریم که واکسن ساخت شرکت «گامالیا»، تحت شرایطی به «کواکس» بپیوندد که این واکسن نامش در فهرست داروهایی وارد شود که سازمان جهانی بهداشت برای استفاده در شرایط فوق‌العاده و اضطراری توصیه می‌کند».
در این رابطه به نظرمی رسد پیش‌تر در سازمان جهانی بهداشت بحث دیگری درباره اطلاعات مکمل مرتبط با واکسن روسی برگزار شد و یک بررسی دیگر ۱۵ ماه فوریه انجام خواهد شد.
یکی از ارزان‌ترین واکسن‌های جهان
واکسن «اسپوتنیک وی» در ماه مه سال ۲۰۲۰ توسط مرکز ملی تحقیقات علمی ویروس‌شناسی «گامالیا» در روسیه ساخته شد. این واکسن با استفاده از ادنوویروس انسانی ساخته‌شده و یکی از ارزان‌ترین واکسن‌های جهان است. هر دوز آن ۱۰ دلار قیمت دارد تا پایان سال گذشته، این واکسن برای واکسیناسیون عمومی در روسیه مورد تأیید قرار گرفت که واکسیناسیون شهروندان روسیه در دسامبر سال ۲۰۲۰ آغاز شد و برای شهروندان روسیه کاملاً رایگان است.
ثبت در ۱۶ کشور
مطابق با اطلاعات بنیاد سرمایه‌گذاری‌های مستقل روسیه، واکسن «اسپوتنیک وی» در ۱۶ کشور جهان به ثبت رسیده است. انتظار می‌رود که طی چند روز آینده، شهروندان بولیوی، قزاقستان، ترکمنستان، فلسطین، امارات متحده عربی، پاراگوئه، مجارستان، ارمنستان، الجزیره، بوسنی و جمهوری صربستان، ونزوئلا و ایران با واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه واکسینه بشوند.
بیش از ۵۰ کشور درخواست دریافت ۱٫۲ بیلیون دوز واکسن «اسپوتنیک وی» را برای شرکای بنیاد سرمایه‌گذاری‌های مستقیم روسیه در هند، برزیل، چین، کره جنوبی ارسال کرده‌اند و دیگر کشورها در حال تولید این واکسن برای بازار جهانی هستند.

گزارش اختصاصی: هستی سلطانی

این ملب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷