امروز معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران با افتخار از دریافت 52 درصدی مالیات در کشور سخن می‌گوید در حالی که مطالبه‌گران هرمزگان در خواب غفلتند و وضعیت زیرساخت‌ها و آبادانی دراستان اظهر من الشمس است.

به گزارش دلفین، در هفته‌ای که گذشت «واقف بهروزی روز» معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران گفت‌وگویی را با ایرنا ترتیب داد و در این گفت‌وگو بیان داشت که بیشتر درآمدهای استان تهران مربوط به درآمدهای مالیاتی است و استان تهران به تنهایی ۵۲ درصد این رقم در کل کشور را کسب می کند.

وی اظهار داشت: در بسیاری از شاخص های اقتصادی، تهران با فاصله رتبه نخست کشور را دارد و به عنوان پیشانی اقتصاد کشور شناخته می‌شود و میزان درآمد این استان در سال ۹۸، ۶۸ هزار میلیارد تومان با سهم ۵۲ درصدی از درآمدهای کشور بود در حالی که سایر استان‌ها به طور متوسط فقط دو هزار میلیارد تومان را کسب و محقق کرده‌اند.

جالب است بدانید که نرخ مشارکت اقتصادی تهران تنها ۳۹.۳ درصد است و در شرایطی که سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی کشور به ۹ درصد می‌رسد، این عدد در این استان کمتر از دو درصد است و چنین کسب درآمدی و واریز مالیات با این حجم به حساب تهران بی‌شک ریشه در برخی دست‌های پشت پرده برای واریز حق سایر استان‌ها به جیب پایتخت‌نشینان دارد.

چندی پیش منبعی آگاه در سازمان امور مالیاتی دراین‌باره به خبرنگار دلفین اعلام کرد که سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان مالیات‌های مستقیم خود را باید در هرمزگان پرداخت می‌کرد اما در تهران پرداخت کرده است.

این منبع آگاه با بیان این‌که تا سال ۱۳۹۴ پرداخت مالیات بنادر در تهران منع قانونی نداشته است، افزود: بااین‌حال با تصحیح قانون در سال ۱۳۹۵ این مالیات باید در هرمزگان پرداخت می‌شد.

البته این نوع رویکرد به بنادر هرمزگان منحصر نمی‌شود و بنا بر اعلام برخی منابع، نزدیک به ۵۰ شرکت فعال در استان چنین وضعیتی دارند و حتی حساب‌های بانکی‌شان را نیز به هرمزگان انتقال نداده‌اند.

این در حالی است که دلفین چندی پیش هشدار داده بود که برخی دست‌های پشت‌پرده در پایتخت برای کاهش میزان مالیات، سهام‌داران شرکت‌های حاضر در هرمزگان را مجاب کرده‌اند که با تمسک به دفاتر تهران‌شان از اجرای قانون سر باز بزنند و به آنان نیز این تضمین را داده‌اند که در محاکم قانونی از آنان حمایت‌های ویژه صورت خواهد گرفت.

تصمیم‌گیران سیاسی و اقتصادی استان باید این موضوع را در نظر داشته باشند که اتخاذ چنین رویه‌ای سبب شده است تا امروز معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران با افتخار از دریافت ۵۲ درصدی مالیات در کشور سخن براند در حالی که وضعیت زیرساخت‌ها و آبادانی هرمزگان اظهر من الشمس است، کارگران شهرداری‌های گوشه‌گوشه‌ی استان باید برای حقوق معوقه‌ی خود دست به اعتصاب بزنند و بیماران برای درمان خود صدها کیلومتر را در شرایط بد اقتصادی در جاده‌های پر خطر بپیمایند. این وضعیت دست‌پخت تصمیم‌گیران امروز ماست.
اما در این شرایط چیزی که بیش از همه ضروری می‌نماید، اهمیت همراهی دستگاه قضا با سیاسیون و مطالبه‌گران هرمزگان است چراکه تا هم‌افزایی واقعی شکل نگیرد، نمی‌توان به‌صورت جدی توقع تغییر رویکرد داشت و همچنان باید شاهد عقب ماندگی استان در مقایسه با سایر نقاط کشور باشیم.

گزاش اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : 1007