پس از ایجاد محدودیت‌های سفر به جزایر هرمزگان در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، تست کرونایی در ورودی بنادر مسافری استان الزامی شد که عموم مردم با شک به نتایج و کارآمدی آن می‌نگرند و این اقدام بیشتر نمایشی و راهی برای کسب درآمد از سوی دولت می‌نگرند.

به گزارش دلفین، پس از ایجاد محدودیت‌های سفر به جزایر هرمزگان در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، تست کرونایی در ورودی بنادر مسافری استان الزامی شد که عموم مردم با شک به نتایج و کارآمدی آن می‌نگرند و این اقدام بیشتر نمایشی و راهی برای کسب درآمد از سوی دولت می‌نگرند.
استرداد
دکتر محمود حسین پور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در جمع خبرنگاران با اعلام این‌که تیم‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با استقرار در بندر شهید حقانی بندرعباس و بندر پهل از مسافرانی که قصد ورود به جزایر قشم و هرمز دارند تست تشخیص سریع کووید انجام می‌دهند، گفت: در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک یا مثبت کرونا، مورد شناسایی شده و همراهان آنان به استان مبدأ بازگشت داده می‌شوند.
حسین پور افزود: این اقدام در جهت حفظ سلامتی مسافرین و ساکنین استان و به‌ویژه ساکنان جزیره قشم و هرمز صورت می‌گیرد.
یک و نیم میلیون ریال ناقابل
محمد احمدی زاده مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید حقانی بندرعباس نیز پیش‌تر در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که از شنبه ۱۸ بهمن‌ماه تیم‌های ویژه انجام تست کرونا از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در بندر شهید حقانی بندرعباس مستقر شده‌اند و هیچ مسافری نمی‌تواند بدون انجام تست کرونا به قشم و هرمز سفر کند.
وی افزود: فقط شهروندان قشم و هرمز و افراد دارای کار ضروری با احراز شرایط و وضعیت می‌توانند بدون تست به این دو جزیره تردد کنند.
احمدی زاده خاطرنشان کرد: حتماً از گردشگران برای سفر به جزایر قشم و هرمز گواهی تست کرونا با اعتبار ۷۲ ساعت طلب خواهد شد و هیچ مسافری بدون تست منفی نمی‌تواند به این دو جزیره سفر کند.
عزیزاله کناری فرماندار بندرعباس نیز در نشست ستاد کرونا بندرعباس به هزینه‌های این تست اشاره کرد و گفت: یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار ریال هزینه تست فوری کرونا از مسافران جزیره‌های قشم و هرمز در بندر شهید حقانی این شهر دریافت می‌شود.
چه شد که این‌طور شد؟
اما ورای مسائل هزینه‌ای چه پیشرفتی حاصل شده که جواب‌دهی تست‌های کرونا که در هرمزگان چندین روز به طول می‌انجامید، به چند دقیقه کاهش یافته است. در این رابطه گفت‌وگویی را با «فاطمه نوروزیان» سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان ترتیب دادیم.
انتظار ۱۰ روزه
وی در خصوص چرایی سریع شدن روند پاسخ به تست‌های کرونا در استان اینگونه اذعان داشت: در ابتدای شیوع کرونا روند پاسخگویی به کویید ۱۹ چند روز طول می‌کشید چراکه برای دریافت نتیجه نمونه و کیت‌ها را به آزمایشگاهی در تهران ارسال می‌کردیم و برای دریافت نتیجه فرد ناقل ۱۰ روز در انتظار می‌ماند.
رسیدن به پاسخ‌دهی ۲۴ ساعته
وی در ادامه اضافه کرد: سپس در استان هرمزگان اقدام به برپایی آزمایشگاه‌های جهت تشخیص ویروس کرونا کردیم که به دلیل کمبود امکانات و نبود کیت‌های کافی جهت نمونه‌گیری باز هم تشخیص و اعلام نتیجه ۵ روز زمان می‌برد اما با تجهیز امکانات روند پاسخگویی را به ۲۴ ساعت رساندیم.
افزایش کادر سلامت و کیت‌های آزمایشگاهی
نوروزیان با اعلام اینکه افزایش کادر سلامت و کیت‌های آزمایشگاهی رابطه‌ی مستقیمی با پاسخ‌گویی در مدت‌زمان کوتاه دارد، تشریح کرد: اما تستی که به‌تازگی در اسکله‌های مسافری استان هرمزگان انجام می‌شود همانند تست PCR است با این تفاوت که این تست جدید (رپید) تنها از راه بینی است اما مکانیزم آن به‌گونه‌ای است که در مدت‌زمان ۲۰ دقیقه نتیجه تست مشخص می‌شود.
تردیدها در رابطه با دقت تست سریع
از سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در رابطه با دقت این تست پرسیدیم که وی گفت: نتیجه اگر مثبت باشد، جواب قطعی است اما هنگامی‌که منفی شود اطمینانی نباید به این تست داشت.
نمادین اما کاربردی
با این تفاسیر به نظر می‌رسد که انجام تست‌های سریع، بیشتر ترفندی برای سخت‌تر شدن فرآیند ورود به جزایر است چراکه به‌هیچ‌عنوان نمی‌شود به جواب چنین تست‌هایی اعتماد کرد و منفی شدن جواب آن به معنای سلامتی گردشگر نیست.

گزارش اختصاصی: سحر آریا

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : 1007