امروز ما بیشتر از آن‌که با حزب مواجه باشیم و افراد نامزد ورود به‌ جایگاه‌های انتخابی، از دل احزاب بتوانند رشد کنند و به ارائه‌ی برنامه بپردازند، با لیست‌هایی مواجهیم که تنها یک اسم آن را پشتیبانی می‌کند و نه یک تفکر.

به گزارش دلفین، ثبت‌نام برای اعلام نامزدی ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا از بیستم اسفندماه آغاز شد و تا بیست‌وششم این ماه ادامه پیدا خواهد کرد؛ موضوعی که بار دیگر می‌تواند سیاست و تلاش‌ها برای در دست گرفتن قدرت در پارلمان مردمی را به سوژه‌ی نخست محافل مختلف هرمزگان تبدیل کند؛ اما سؤال حیاتی اینجاست که مردم و نامزدهایی که چهار سال به معنای واقعی فعالیت سیاسی نداشته‌اند، چگونه می‌توانند دست به عمل سیاسی بزنند و این عمل سیاسی تا چه حد می‌تواند صحیح باشد و توقعات آنان را برآورده سازد؟!
بگذارید کمی موضوع را بازتر کنم؛ در شرایطی که احزاب و جریان‌های سیاسی در چند سال گذشته به بهانه‌های مختلف از فعالیت باز داشته شده‌اند یا خود میلی به نقش‌آفرینی پررنگ نداشته‌اند، امروز قرار است افراد در چه قالبی خود را در مدتی محدود به افکار عمومی بشناسانند؟ آنان برآمده از تفکر و پیشینه ای هستند؟
در بسیاری از نقاط جهان به‌ویژه کشورهای دموکراتیک مردم با توجه به رویکرد، چشم‌انداز و سابقه‌ی احزاب، گرایش خود را مشخص می‌کنند و به‌جای این‌که با یک فرد وارد مناظره و چالش شوند، سیاست‌های یک حزب را به چالش می‌کشند و البته در راهبری آن حزب نیز نقش‌آفرینی می‌کنند؛ موضوعی که در ایران به‌صورت اعم و هرمزگان به‌صورت اخص نه تنها معنایی ندارد که وارونه شده است.
امروز ما بیشتر از آن‌که با حزب مواجه باشیم و افراد نامزد ورود به‌ جایگاه‌های انتخابی، از دل احزاب بتوانند رشد کنند و به ارائه‌ی برنامه بپردازند، با لیست‌هایی مواجهیم که تنها یک اسم آن را پشتیبانی می‌کند و نه یک تفکر.
اگر بخواهم واضح‌تر به این مسئله اشاره کنم باید بگویم که امروز هرمزگان در عوض مواجه با نامزدهای برآمده از یک تفکر سیاسی با افرادی مواجه است که اغلب وام‌دار و نزدیک به گادفادر یا پدرخوانده‌های‌ عرصه‌ی سیاست استان هستند و البته پدرخوانده‌ها نیز بهترین زمان برای قدرت‌نمایی، افزایش نفوذ و مهره‌چینی برای انتخابات آینده را تهیه و ارائه‌ی لیست‌های مدنظر خود برای شوراهای شهر و روستا می‌دانند چراکه با روی کار آمدن شهردار‌ها و اعضای شوراهای شهر و روستای مدنظرشان، در انتخابات بعدی این افراد گماشته شده از هر راه قانونی و غیرقانونی برای در قدرت نگه داشتن پدران خود دریغ نخواهند کرد؛ فرزاندانی که با مرور سال‌های گذشته‌ی هرمزگان چندان عاقبت خوبی نداشته‌اند و پدرانی که در درازمدت آن‌چنان مسخ نظام پدرسالارانه‌ی ایجادی می‌شوند که تصمیمات آنان جایگزین قانون و عدالت در یک منطقه خواهد شد.
به بیانی دقیق‌تر انتخابات شورای شهر و روستا به‌جای این‌که محل سنجش افکار مختلف برآمده از احزاب باشد و حزب‌های سیاسی میزان اعتماد مردم به خود را نظاره کنند، محملی برای قدرت‌نمایی پدرخوانده‌ها است و بسیاری از تخلفات و شائبات مطرح‌شده در ادوار مختلف شورای شهر در هرمزگان، به‌ویژه دوره‌ی پیشین پارلمان مردمی شهر بندرعباس نشات گرفته از همین اتفاق نامیمون است.
اگرچه نمی‌توان صورت‌مسئله و معضل کنونی را به‌کل پاک کرد اما در این شرایط ضروری است که بار دیگر مطالبه‌ی باز شدن فضای سیاسی به یکی از اصلی‌ترین توقعات عموم تبدیل شود؛ اگرچه باز هم تأکید می‌کنم، مردمی که از سیاست دور شده‌اند یا دور نگاه داشته شده‌اند، هیچ‌گاه در تصمیمات خود نمی‌توانند دقت نظر به خرج دهند و نتایج هر چه از صندوق‌ها خارج شود، بیشتر حاصل موج‌سواری‌های سیاسی، قرابت فامیلی، حضور سلبریتی‌ها، چرب بودن مراسم پذیرایی یا در شنیع‌ترین حالت سو استفاده از فقر مالی اقشاری از جامعه و خرید رای است؛ البته که می‌دانیم این موضوع را نباید در حالت کلی به تمام نامزد‌ها تسری داد.

با این تفاسیر موضوعی که حیاتی می‌نماید این است که تمام مسئولان اجرایی دلسوز، مردم فهیم و دستگاه‌های نظارتی باید از نهایت توان خود برای کم‌رنگ کردن پدرخوانده‌ها و تضییع جریان پدرخوانده‌سازی استفاده کنند چراکه در دید کلان احزاب قابلیت نقد و سنجش دارند اما افراد را هیچ‌گاه نمی‌توان مجبور به پاسخ‌گویی در ارتباط با موضوعاتی که در ظاهر به آنان ارتباطی ندارد، کرد. آیا امروز می‌شود دلایل عملکرد ضعیف فلان شهردار را از فلان نماینده‌ی مجلس یا فلان نماینده‌ دولت در استان جویا شد؟! اگرچه درواقع این افراد خود را در جامعه‌ی بسته‌ی سیاسی جایگزین احزاب کرده‌اند و امروز نیز باید پاسخ‌گو باشند اما به دلیل واگذاری قدرت از نهاد جمعی حزب به نهاد غیرجمعی فردِ سیاسی این پاسخ‌گویی نیز از بین رفته است و تصمیمات و رویکردهای اشتباه در سطح بسیار خرد و بی‌خطر موردانتقاد قرار می‌گیرد و پدرخوانده‌ها نه‌تنها سرزنش نمی‌شوند که بعد از مدتی با مهره‌ای جدید بار دیگر شطرنج سیاسی را به پیش می‌برند و مردم غیرسیاسی نیز از دست‌های پشت پرده غافل‌اند.

یادداشت اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷