از مشاهدات و تجربیات ما چنین برمی‌آید که در سال‌های گذشته تعداد زیادی از هرمزگان‌نشینان به آنفولانزا مبتلا می‌شدند و حتی در این استان و سایر نقاط کشور این بیماری فوتی هم به جای می‌گذاشت اما امسال کمتر چنین مواردی دیده شده است.

به گزارش دلفین، از مشاهدات و تجربیات ما چنین برمی‌آید که در سال‌های گذشته تعداد زیادی از هرمزگان‌نشینان به آنفولانزا مبتلا می‌شدند و حتی در این استان و سایر نقاط کشور این بیماری فوتی هم به جای می‌گذاشت اما امسال کمتر چنین مواردی دیده شده است.
طی ۱۳ ماه گذشته ورود ویروس خطرناک کرونا اگرچه بسیاری را در جای‌جای ایران و جهان قربانی کرده است اما سرعت انتشار برخی از بیماری نیز در دوران سیاه کرونا به‌شدت کاهش یافته؛ اما آیا در نگاه علمی و آماری نیز کاهش میزان ابتلا به آنفولانزا رابطه‌ای با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط کرونا داشته است یا خیر؟!
برای بررسی این موضوع گفت‌وگویی تلفنی را با دکتر «فاطمه نوروزیان» مدیر روابط عمومی و سخن‌گوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان ترتیب دادیم تا در خصوص این باور که کرونا سبب کاهش ابتلا به بیماری آنفلوانزا شده است، صحبت کنیم.
نوروزیان در این خصوص اذعان داشت: خروجی یافته‌های ما چنین بیان می‌دارد که سال گذشته و قبل از شیوع ویروس کرونا تعداد بیماران مبتلا به آنفولانزا در هرمزگان نسبت به امسال بیشتر بود؛ تا جایی که خانمی باردار به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داد.
وی تأثیر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کاهش سایر بیماری‌ها را تائید کرد و گفت: شست‌وشوی مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک، حفظ فاصله‌ی فیزیکی و سایر توصیه‌های بهداشتی در کاهش آمار بیماران مبتلا به آنفولانزا تأثیر داشته است.
سخن‌گوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: طی سال گذشته ۵ تست مثبت آنفولانزا داشتیم، البته افرادی نیز که علائم آنفولانزا داشتند در مواردی که خارج از فصل ابتلا به این بیماری بود، به دستور پزشکان قرنطینه شدند و برای آنان مراقبت‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی خاص مقابله با این ویروس را اجرا می‌کردیم.
نوروزیان ضمن بیان اینکه امسال واکسیناسیون آنفولانزا با گستردگی بیشتر و برای اکثر متقاضیان انجام شد، اضافه کرد: عادات خوب سلامتی مانند پوشاندن سروصورت و شستن دست‌ها اغلب می‌تواند به جلوگیری از پخش شدن میکروب‌ها و جلوگیری از بیماری‌های تنفسی مانند آنفولانزا کمک کنند، بااین‌حال بهترین راه پیش‌گیری از آنفولانزای فصلی واکسینه شدن در هر سال است.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در پایان ضمن بیان این‌که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم روند ابتلا به ویروس آنفولانزا کاهش چشمگیری داشته است، اضافه کرد: ویروس آنفولانزا راحت‌تر از کرونا توسط استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی زنجیره‌ی انتشارش قطع شد و خوشبختانه گزارشی طی امسال نداشتیم.

گفت و گوی اختصاصی: افسانه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷