در این وضعیت کرونایی و عدم رسیدگی مسئولان بر بازار ماهی‌فروشان جمع کثیری از ماهی‌فروشان محله‌ی پشت شهر فعالیت خود را در محیطی غیربهداشتی‌تر از گذشته آغاز کرده‌اند، به‌گونه‌ای که در اسفبارترین وضعیت عرضه قرار دارند.

به گزارش دلفین، ماهی فروشی یکی از پیشه‌های پررونق شهر بندرعباس است که تا قبل از اسفند سال ۱۳۹۸ این امر به‌صورت سنتی در بازار قدیم ماهی‌فروشان انجام می‌شد که همین مسئله دغدغه‌های بهداشتی برای مسئولان و مردم ایجاد کرده بود.

اگرچه مدت‌های مدیدی از ساخت بازار جدید ماهی‌فروشان می‌گذشت؛ شیوع ویروس کرونا بهانه‌ای شد تا بازار قدیم ماهی‌فروشان بندرعباس شبانه تخریب و بازار جدید در محیطی امن و بهداشتی افتتاح شود اما متأسفانه باوجود تخریب بازار قدیم، دست‌فروشان بازار ماهی ‌دست از کار در محل قدیمی برنداشتند و بر تلی از آوار بازار قدیم کار خود را ادامه دادند.

هشدارهای بی‌اثر

بااین‌حال هشدارهای «عزیز الله کناری» فرماندار بندرعباس و تلاش‌های دیگر دستگاه‌ها نیز نتوانست کارساز باشد به‌طوری‌که اگر هم‌اکنون سری به بازار قدیم ماهی‌فروشان بزنید، با فاصله‌ای چندمتری، این بازار را بسیار شلوغ‌تر و پررونق‌تر از بازار قدیمی که تخریب‌شده است، خواهید دید و دست‌فروشان بغل‌به‌بغل هم بساط کرده‌اند و با وجود ساخت بازار مجهز و تحویل غرفه به ماهی‌فروشان همچنان دست‌فروشان در محیطی کاملاً غیربهداشتی و نازیبا مشغول کسب‌وکار هستند و معضل بی‌توجهی به سلامت شهروندان در این منطقه همچنان پابرجاست.

این در حالی است که «مجتبی قهرمانی» دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان پس از تخریب بازار قدیمی ماهی‌فروشان ضمن برگزاری نشست توجیهی با جمعی از دست‌فروشان ماهی در خصوص فراهم بودن زمینه فعالیت رسمی، قانونی و بهداشتی آن‌ها در محل بازار بزرگ ماهی‌فروشان وعده‌هایی داد و هدف از ساماندهی دست‌فروشان ماهی در بندرعباس را حفظ سلامت جامعه و جلوگیری از عرضه غیربهداشتی آبزیان برشمرد و بر ضرورت رفع عوامل تهدیدکننده بهداشت عمومی در این خصوص تأکید کرد.

همچنین در جریان این نشست مقرر شد به‌منظور کمک به توانمندسازی دست‌فروشان، این افراد از تاریخ ۱۸/۰۶/۹۹ به مدت دو ماه به‌صورت رایگان و با همکاری کارکنان شهرداری و بازار ماهی‌فروشان در غرفه‌های این بازار مستقر شوند، همچنین پس از انعقاد قرارداد، اتحادیه مربوطه نیز نسبت به تشکیل پرونده و صدور پروانه کسب برای آن‌ها اقدام کند. البته این بسته‌های تشویقی هیچ‌گاه به ساماندهی عرضه‌ی آبزیان در بندرعباس نینجامید.

عزم جدی در کار نیست

امروز واقعیت چیزی غیر از تصور مسئولان است و اگرچه ماه‌ها از تخریب بازار دست‌فروشان ماهی بندرعباس می‌گذرد اما باز هم با صحنه‌ی بساط کردن مجدد این ماهی‌فروشان بدون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مواجهیم و آن‌گونه که مشاهده می‌شود مسئولان پس از تخریب بازار سابق ماهی بندرعباس با مدیریت جدی نتوانسته‌اند این وضعیت را کنترل کنند تا ضمن بهبود شرایط کاری دست‌فروشان بازار ماهی، سلامت و بهداشت را نیز برای مردم بندرعباس به ارمغان آورند.

شرایط ویژه بازار در روزهای کرونایی

در این وضعیت کرونایی و عدم رسیدگی مسئولان بر بازار ماهی‌فروشان جمع کثیری از ماهی‌فروشان محله‌ی پشت شهر فعالیت خود را در محیطی غیربهداشتی‌تر از گذشته آغاز کرده‌اند، به‌گونه‌ای که در اسفبارترین وضعیت عرضه قرار دارند و قطعاً یکی از عوامل مهم و تشدیدکننده تعداد افراد مبتلا به کرونا در استان هرمزگان همین بازار است.

خواجه عطا و نخل ناخدا هم

اگرچه از بدو ورود ویروس کرونا به کشور و هرمزگان تلاش‌های زیادی برای بهبود شرایط دست‌فروشان ماهی صورت پذیرفت اما باز هم شاهد فعالیت دست‌فروشان ماهی در گوشه و کنار خیابان‌های بندرعباس هستیم و باید گفت که این موضوع مختص بازار قدیم ماهی‌فروشان نیست و افراد در محله‌های خواجه عطا و نخل ناخدا نیز بر عرضه‌ی نامناسب آبزیان اصرار دارند.

با این اوصاف جا دارد بگوییم هرگونه غفلت در رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط و بی‌توجهی به دستورالعمل‌های ابلاغی می‌تواند باعث ایجاد بحران‌ و انتشار بیشتر بیماری شود و همه‌ی شهروندان بندرعباسی توقع دارند این وضعیت سروسامان یابد و وضعیت بهداشت بازار ماهی شهر بندرعباس از این شکل غیربهداشتی درآید.

گزارش اختصاصی: افسانه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷