علیرضا امیری» دارای مدرک لیسانس عمران از دانشگاه استهبان است. وی یکی از افراد موفق جامعه معلولان در صنعت چاپ به شمار می‌آید.

به گزارش دلفین، «علیرضا امیری» دارای مدرک لیسانس عمران از دانشگاه استهبان است. وی یکی از افراد موفق جامعه معلولان در صنعت چاپ به شمار می‌آید. امیری در دوران دانشجویی برای رهایی از مشکلات مالی و اقتصادی در پی کسب‌وکار مناسب بود اما به دلیل نقض عضو مادر زادی از ناحیه انگشتان دست‌وپا هیچ‌یک از سازمان‌های دولتی او را نپذیرفتند. این جوان کارآفرین حدود سه سال متمادی به تلاش خود برای یافتن شغل مناسب ادامه داد تا اینکه در سال ۱۳۹۰ به واسطه‌ی یکی از دوستانش در شیراز با کار چاپ و تبلیغات آشنا شد و رفته‌رفته نسبت به این شغل علاقه پیدا کرد. وی در گفت‌وگو با دلفین درباره چگونگی راه‌اندازی این کسب‌وکار و همچنین چالش‌های پیش روی کارآفرینان مطالبی را برای ما عنوان کرد در ادامه این گزارش با ما همراه باشید.

بازاریابی نقطه آغازین کسب‌وکار

ابتدا کار خود را با بازاریابی در شیراز در صنعت چاپ و تبلیغات آغاز و بعد از مدتی برای ارتقا و راه‌اندازی کسب‌وکارم، مغازه کوچک ۹ متری را اجاره کردم و یک عدد سیستم کامپیوتر را که در منزل داشتم برای انجام کارهای طراحی به دفتر تازه تأسیس آوردم.

نقل‌مکان از شیراز به بندرعباس

پس از مدت‌ها بنا به دلایلی از شیراز به بندرعباس نقل‌مکان کردم و این حرفه را در این شهر راه‌اندازی کردم. من بیشتر تمرکز خود را بر ارتقا کسب‌وکارم، اشتغال‌زایی برای افراد تحت پوشش بهزیستی تقویت کردم و هم‌اکنون حدود ۸ سال از آغاز فعالیتم در بندرعباس می‌گذرد و توانسته‌ام دفتر تایپ و تکثیر نقشینه را در این شهر تأسیس کنم.

اراده و پشتکار

لطف خدا، حمایت سازمان بهزیستی و همکارانم و اراده و پشتکار خودم موجب گسترش فضای کسب‌وکارم شد و خوشبختانه در زمینه کاری پیشرفت قابل‌توجهی را به دست آوردم. برای ارتقا کسب‌وکارم و تهیه دستگاه‌های چاپ و تکثیر، شامل دستگاه‌های کپی رنگی و سیاه‌وسفید، دستگاه برش برقی کاغذ و دستگاه فنرزنی، پانچ، پلاتر و… از طریق بهزیستی و بانک‌های خصوصی تسهیلات دریافت کردم.

مشکل ضامن بانکی

ناگفته نماند میزان تسهیلات بهزیستی که برای راه‌اندازی کسب‌وکارم حدود ۵۰ میلیون تومان بود که این مبلغ نصف بودجه برای راه‌اندازی دفتر کارم بود اما متأسفانه بانک‌های خصوصی هم از این قاعده مستثنا نیستند و هیچ‌گونه تفاوتی بین سایر افراد و کارآفرینان قائل نمی‌شوند و اغلب افراد برای اخذ وام با مشکل تأمین ضامن مواجه‌اند. بالاخره من با هزاران مشکلات ریزودرشت توانستم از بانک خصوصی مبلغ ۳۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنم و هم‌اکنون برای تکمیل دستگاه‌های چاپ و اجاره مکان بزرگ‌تر در حال پس انداز هستم.

لازم‌الاجرایی کردن ارائه تسهیلات خوداشتغالی

یکی از بزرگ‌ترین موانع کارآفرینی با توجه به شرایط نابسامان اقتصادی جامعه کنونی، فراهم نشدن بستر مناسب برای ارائه تسهیلات از جانب بانک‌های خصوصی و دریافت سود بالا برای بازپرداخت آن‌ها و شرایط سخت ضمانت و همچنین پایین بودن میزان تسهیلات خوداشتغالی بهزیستی با توجه به قیمت بالای وسایل مربوط به کار در مراحل اولیه است.

نقص عضو مانع رسیدن به اهدافم نشد

رمز موفقیتم در وهله اول ایمان به خدا، حمایت فکری و روحی خانواده و همچنین اعتماد به توانایی و پشتکار خودم بود. هر یک از مشاغل و اصناف دغدغه‌های خاص خودشان را دارند اما در حال حاضر خوشبختانه شرایط جسمانی‌ام مانعی بر سر راه فعالیتم ایجاد نکرده است.

تیری که کرونا بر پیکر بی‌جان مشاغل خدماتی زد

به دلیل شیوع کرونا، اغلب مشاغل خدماتی و کسب‌وکارهای آزاد با مشکلات اساسی مواجه شده‌اند و متأسفانه دولتمردان هم با جلسات متعدد هنوز نتوانسته‌اند تدابیری کارگشا برای جبران این وضعیت بیندیشند.

تعطیلی مشاغل آزاد ضرر زیادی به ما وارد کرده است؛ از یک‌سو هزینه‌های اجاره مغازه، حقوق کارمندان و از سویی دیگر هم اقساط دستگاه‌های چاپ و… ما را به ستوه آورده است.

ترس از شکست انسان‌ها را از مسیر موفقیت دور می‌سازد

انسان‌ها باید برای رسیدن به موفقیت ریسک‌پذیر باشند تا بتوانند گام‌های بعدی را محکم‌تر به سمت موفقیت بردارند اما متأسفانه برخی افراد از برداشتن گام‌های مهم برای رسیدن به اهدافشان واهمه دارند. ترس از موفقیت مانع بزرگی بر سر راه پیشرفت ایجاد می‌کند چه‌بسا افرادی با داشتن نقص عضو و هزاران مشکل هیچ‌گاه از حرکت بازنایستادند بلکه بااراده‌تر از گذشته راه‌های ناهموار زندگی را برای رسیدن به موفقیت طی کردند.

صحبت با مسئولان

تقاضای من از مسئولان این است بستر مناسبی را برای اخذ تسهیلات با سود کمتر به‌خصوص برای کارگاه‌های تولیدی یا شغل‌های خدماتی با بازپرداخت طولانی‌تر فراهم کنند.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش پور

  • نویسنده : ۱۰۰۷