مدیرکل انتقال خون هرمزگان خاطرنشان کرد: به شهروندانی که با واکسن آسترازنکا یا اسپوتنیک واکسینه شده‌اند، توصیه می‌کنیم 28 روز بعد از دریافت دوز اول یا دوم برای اهدا خون مراجعه کنند، مابقی واکسن‌ها مانند برکت، سینوفارم، پاستور و... منعی برای اهدای خون ندارد و شهروندان می‌توانند هر زمانی بعد از دریافت واکسن، خون اهدا کنند.

اشاره:
در دسترس بودن خون و فرآورده‌های خونی یکی از چالش‌های ویژه‌ در شرایط کرونایی است و باورهای غلط و عدم اطلاع‌رسانی صحیح سبب شده تا کشور و همچنین هرمزگان با کاهش ذخیره‌های خونی مواجه شود. به همین دلیل به سراغ «ایمان زارعی» مدیرکل انتقال خون هرمزگان رفتیم تا از شرایط مراکز اهدای خون و همچنین وضعیت ذخیره‌ی خونی استان آگاه شویم. خلاصه‌ای از این گفت‌وگو را در ادامه با هم می‌خوانیم.
کرونا بیماری تنفسی است نه خونی
زارعی ضمن تأکید بر بهداشتی بودن محیط‌های خون‌گیری در هرمزگان، اذعان داشت: بسیاری از افراد از ترس ابتلا به کرونا به مراکز اهدای خون مراجعه نمی‌کنند درصورتی‌که کرونا یک بیماری تنفسی است و از طریق تنفس انتقال خواهد یافت و با اهدا خون بیماری منتقل نمی‌شوند.
وی تصریح کرد: حال این‌که ازنظر بهداشتی مراکز اهدا خون مراکز درمانی نیستند که با افراد بیمار سروکار داشته باشند و از این بابت نگرانی وجود ندارد.
مدیرکل انتقال خون هرمزگان اذعان داشت: تمامی دستورات و پروتکل‌های بهداشتی در این مراکز رعایت خواهد شد و تمامی وسایل مورداستفاده در این مراکز یک‌بارمصرف و استریلیزه هستند، مردم استان هرمزگان هیچ‌گونه ناراحتی از بابت ابتلا به کرونا حین اهدای خون نداشته باشند.
بانوان هر چهار ماه و آقایان هر سه ماه
وی با تأکید بر اینکه افراد پیش از اهدای خون از سوی پزشک معاینه خواهند شد و در صورت صلاح‌دید پزشک به اهدای خون مبادرت خواهند کرد، گفت: به‌طورکلی بانوان هر چهار ماه یک‌بار و آقایان هر سه ماه یک‌بار می‌توانند خون اهدا کنند.
امکان ارسال تیم سیار
زارعی اضافه کرد: بسیاری از شهروندان و سازمان‌ها شاید دسترسی به پایگاه‌های اهدای خون نداشته باشند و نتوانند به این مراکز مراجعه کنند، از این گروه خواهش داریم اگر شرایط اهدای خون را دارند و می‌توانند میزبان استقرار تیم‌های سیار باشند، با مراکز اهدای خون مکاتبه کنند تا با سنجش شرایط، تیم سیار به این مناطق ارسال شود.
وی افزود: در شهرستان‌های استان که مرکز خون‌گیری ثابت و موقت نداریم، همکاران ما در قالب اکیپ سیار با هماهنگی متولیان شهرستان ازجمله فرماندار، بخشدار یا دهیار منطقه، در مساجد و نمازخانه‌های ادارات مستقر خواهند شد.
شرایط اهدای خون واکسن زده‌ها
وی به شرایط اهدای خون از سوی اشخاص واکسینه شده اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از هم‌استانی‌ها واکسن دریافت کرده‌اند، به این شهروندان که با واکسن آسترازنکا یا اسپوتنیک واکسینه شده‌اند توصیه می‌کنیم ۲۸ روز بعد از دریافت دوز اول یا دوم برای اهدا خون مراجعه کنند، مابقی واکسن‌ها مانند برکت، سینوفارم، پاستور و…، منعی برای اهدای خون ندارد و شهروندان می‌توانند هر زمانی بعد از دریافت واکسن، خون اهدا کنند.
زارعی دراین‌باره تشریح کرد: طبق پلتفرم ارائه شده، واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا حامل پایه ویروس ضعیف شده است که طبق دستورالعمل ستاد مرکزی انتقال خون، باید ۲۸ روز از دوز اول یا دوم بگذرد تا برای بیمار دریافت‌کننده خون خطری نداشته باشد، سینوفارم و بهارات ویروس غیرفعال شده و واکسن برکت و پاستور نیز حامل پایه پروتئین هستند.
خون موردنیاز هرمزگان
وی به میزان خون موردنیاز استان اشاره کرد و گفت: روزانه به‌طور متوسط ۲۰۰ تا ۱۸۰ واحد خون نیاز استان است اما در هرمزگان به‌طور متوسط در ماه باید ۶ هزار واحد خون داشته باشیم تا بتوانیم علاوه بر تأمین نیاز بیمارستان‌ها، ذخایر پنج تا هفت‌روزه را نیز تأمین کنیم.
وی با بیان اینکه دو هزار و ۸۰۰ بیمار خاص در استان وجود دارد، گفت: حدود دو هزار نفر از این بیماران تالاسمی ماژور هستند که به‌طور میانگین بین ۱۵ تا ۳۰ روز یک تا دو کیسه خون مصرف می‌کنند و مصرف‌کننده دائمی به شمار می‌آیند که ۶۵ درصد خون اهدایی به این گروه تعلق می‌گیرد.
شرایط اهدا خون
وی در پایان به شرایط اهدا خون اشاره و بیان کرد: افراد بین ۱۶ تا ۶۰ سال می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی برای اهدا خون به هرکدام از مراکز ثابت و موقت اهدای خون در سراسر استان مراجعه کنند.

 

گفت وگوی اختصاصی: شایسته سحی زاده

  • نویسنده : مدیـرکل انتقـال خون هرمـزگان در گفت‌وگوی اختصاصی با دلفین: