بخش توکهور و شهر هشت‌بندی به‌عنوان قطب کشاورزی محصولات خارج از فصل استان به حساب می‌آیند اما هرساله کشاورزان این منطقه با مشکل افت شدید قیمت محصولات مواجه هستند و دستگاه‌های متولی که باید بر قیمت‌گذاری محصولات نظارت داشته باشد، کاری از پیش نمی‌برند و تنها نظاره‌گر جولان دلالان در بازار هستند.

به گزارش دلفین، بخش توکهور و شهر هشت‌بندی به‌عنوان قطب کشاورزی محصولات خارج از فصل استان به حساب می‌آیند اما هرساله کشاورزان این منطقه با مشکل افت شدید قیمت محصولات مواجه هستند و دستگاه‌های متولی که باید بر قیمت‌گذاری محصولات نظارت داشته باشد، کاری از پیش نمی‌برند و تنها نظاره‌گر جولان دلالان در بازار هستند.
در هفته‌ی گذشته نیز جمعی از کشاورزان توکهور و هشتبندی به دلیل افت بیش‌ازحد قیمت گوجه‌فرنگی دست به اعتصاب زدند، محصول خود را در خیابان‌ها رها کردند و خواستار پیگیری چرایی بروز این مسئله از سوی مسئولان شدند.
حجم بالای تولید
مجید سلحشور فرماندار ویژه میناب در این خصوص عنوان کرد: بیش از ۱۲ هزار هکتار مزرعه در بخش توکهور و هشت‌بندی قرار دارد که به‌صورت متوسط سالانه به ازای هر هکتار ۴۰ تن محصول کشاورزی تولید می‌شود.
وی در خصوص تجمع کشاورزان تولیدکننده‌ی گوجه‌فرنگی این منطقه بیان داشت: به علت حجم بالای تولید گوجه‌فرنگی، کاهش خریدار و افت شدید کیفیت محصولات، اختلالی در روند خریدوفروش ایجاد شد تا شاهد سقوط آزاد قیمت باشیم.
بـازار عادی شده است
فرماندار ویژه میناب با اشاره به اینکه با پیگیری مسئولان محلی و جهاد کشاورزی موضوع به‌سرعت پیگیری و مشکل حل شده است، افزود: اکنون روند خریدوفروش در منطقه و انتقال به سراسر کشور به‌صورت عادی جریان دارد.
قیمت‌گذاری بر عهده‌ی صمت است
برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ اسحاق جعفری رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش توکهور رفتیم و با وی به گفتگو نشستیم.
جعفری در گفت‌وگو با دلفین عنوان کرد: دلیل تجمع کشاورزان گوجه افت قیمت آن بوده و قیمت‌گذاری بر عهده دستگاه متولی سازمان صمت است.
وی ضمن اشاره به اینکه جلساتی با صنف کشاورزان در این خصوص برگزار شده است، افزود: با این حال جلسه برگزار شده به جمع‌بندی نرسید و به زمان دیگری موکول شد.
تأثیر سرمازدگی بر کیفیت محصول
رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش توکهور با اشاره به اینکه اداره تعاون روستایی نیز اکنون خرید محصول گوجه‌فرنگی را انجام نمی‌دهد، گفت: سرمازدگی یکی از دلایل افت قیمت محصول گوجه‌فرنگی است چرا که این اتفاق کیفیت محصول را کاهش داد.
لزوم اصلاح الگوی کشت
جعفری با برجسته‌سازی این‌که عرضه محصول گوجه زیاد است و با تقاضا هم‌خوانی ندارد، اظهار داشت: اجرای طرح اصلاح الگوی کشت باید در نیمه جنوبی کشور اجرا شود و اجرای این طرح تنها در منطقه هشت‌بندی فایده‌ای ندارد.
وی افزود: باید از مرکز استان برنامه‌ریزی و چاره‌ای اساسی برای تولید محصولات با توجه به نیاز جامعه صورت پذیرد تا با توجه به نیاز بازار کشت محصولات انجام شود.
ضـــرورت ایجـــاد اتحــادیه‌ای قدرتمند
رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش توکهور با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی لازم در خصوص الگوی کشت در منطقه از طریق دهیاری‌ها انجام شد ولی استقبال نشد، اظهار داشت: وقتی دلال از بازار جمع شود چه کسی قرار است محصولات کشاورزان را خریداری کند و تا زمانی که کشاورزان ما اتحادیه‌ای قوی‌ نداشته باشند، قیمت‌گذاری مناسبی روی محصولات انجام نمی‌شود.
تهیه لیست برای پرداخت خسارت
وی درباره چگونگی پرداخت خسارت به کشاورزان به دلیل سرمازدگی محصولات در منطقه توکهور نیز گفت: هم‌اکنون با همکاری دهیاری‌ها در حال جمع‌آوری لیست کشاورزان خسارت‌دیده از سرما و بازدید از مزارع هستیم تا به مدیریت شهرستان جهت پرداخت خسارت ارسال کنیم.
جعفری در پایان افزود: در منطقه حدود هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی به دلیل سرما‌زدگی خسارت دیده‌اند.
سخن پایانی
با این اوصاف و با توجه به تکرار همه‌ساله‌ی این سناریو برای کشاورزان شرق هرمزگان، ضروری است که مسئولان نظارت بیشتری بر این موضوع داشته باشند تا قشر زحمت‌کش کشاورز هرساله متضرر نشود و شاهد هدررفت منابع ملی نباشیم.

گزارش اختصاصی: مهدی ذاکری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.