این روزها «مهرداد قاسمی» همراه با تیم متخصصش، حسابی سروصدا به پا کرده است. مجموعه‌ای از جوانان متخصص که دغدغه طراحی نمایشگر چندمنظوره در شناورهای دریایی را داشته‌اند، به‌صورت تیمی پا به عرصه گذاشته‌اند و تلاش می‌کنند تا فرصت‌های اشتغال و آموزش را گسترش دهند.

به گزارش دلفین، همیشه برای رسیدن به هر هدفی یک ‌سری مشکلات پیش‌ روی افراد پدیدار می‌شود، این موضوع یک روال طبیعی است و تنها انسان‌ها هستند که با مشکلات متفاوت رفتار می‌کنند و همین تفاوت در برخورد و موانع زندگی است که انسان‌ها را متمایز از یکدیگر می‌کند و در دسته‌بندی‌های متفاوت جای می‌دهد؛ یکی موفق و دیگری ناموفق.
این روزها «مهرداد قاسمی» همراه با تیم متخصصش، حسابی سروصدا به پا کرده است. مجموعه‌ای از جوانان متخصص که دغدغه طراحی نمایشگر چندمنظوره در شناورهای دریایی را داشته‌اند، به‌صورت تیمی پا به عرصه گذاشته‌اند و تلاش می‌کنند تا فرصت‌های اشتغال و آموزش را گسترش دهند. وی جوانی ۳۲ ساله، از استان هرمزگان و مخترع نمایشگر چندمنظوره ناوگان دریایی است و حدود ۱۵ سال است که در زمینه تجهیزات الکترونیک فعالیت دارد. نمایشگر چندمنظوره در شناورهای دریایی نمونه‌ای از اختراعات مبتکر ایرانی است که با دور زدن تحریم‌ها و تکیه بر علم و دانش خود به آن دست یافته‌. از همین رو گفت‌وگویی تلفنی را با این مخترع ترتیب دادیم تا وی از موفقیت‌های خود و هم‌تیمی‌هایش برایمان بگوید.
ایده برتر هرمزگان
مهرداد قاسمی اذعان داشت: در جشنواره جهادگران علم و فناوری کشور موفق شدیم به‌عنوان بهترین ایده استان هرمزگان در این جشنواره حضور یابیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در آغاز کار بزرگ‌ترین حمایت کننده ما مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران و بسیج مهندسی استان هرمزگان بود که با همراهی‌های خود ما را به سایر ارگان‌ها معرفی کردند.
وعده‌های سپاه
این نخبه‌ی مینابی در ادامه بیان داشت: گرفتن استانداردها از مؤسسات رده‌بندی که قیمت‌های سرسام‌آوری دارند بزرگ‌ترین موانع بر سر راهمان است که وعده‌هایی از سوی سپاه در بحث مالی برای ثبت اختراع و استانداردها به تیم ما داده شده است که امیدواریم وعده و وعیدها محقق شود.
به نیروهای جوان اعتماد کنید
قاسمی در ادامه تصریح کرد: ما توقع داریم همه مسئولان در کشور به نیروهای جوان و نخبه در استان هرمزگان اعتماد کنند و راهی را برای پیشرفت آنان هموار کنند و حتی‌الامکان موانع را از سر راه این جوانان کنار بزنند.
آرزویم رونق تولید داخلی است
وی افزود: بزرگ‌ترین آرزوی من این است با تولیدات و اختراعاتی که دارم بتوانم به رونق تولید داخلی و مردم خدمت کنم و اختراعاتم تجاری‌سازی شود.
قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح اهداف گروه‌شان این‌چنین اذعان داشت: گروه ما در مسیر ساخت تجهیزات الکترونیکی ناوبری رفع موانع تحریم و بومی‌سازی تجهیزات الکترونیکی است که در این میان می‌توان از نمایشگر چندمنظوره شناورهای دریایی به‌عنوان بهترین اختراع یاد کرد.
دستگاه نمایشگر چندمنظوره‌ی MFD
وی با بیان اینکه جوانان نخبه زیادی در استان هرمزگان به امکانات و توجه مسئولان نیازمندند، خاطرنشان کرد: نمایشگر چندمنظوره‌ی MFD دارای مشخصاتی از جمله؛ نمایش جهت و سرعت باد، نمایش زاویه‌ی سکان، نمایش درجه‌ی قطب‌نما، نمایش و کنترل وضعیت موتورهای حرکتی، نمایش وضعیت ژنراتورها و نمایش و ذخیره تمام هشدارها است.
وی عنوان کرد: سه سال به‌صورت مداوم روی این پروژه کار کردیم و صدالبته با مشکلات و چالش‌هایی روبرو بودیم که با همکاری تیم موفق شدیم این پروژه را به پایان برسانیم و همچنان هم گزینه‌های کاربردی دیگری را هم به این نمایشگر اضافه خواهیم کرد.
بومی‌سازی تجهیزات ناوبری ناوگان دریایی
قاسمی گفت: این دستگاه نسبت به نمونه‌ی خارجی علاوه بر بخش‌هایی که برای اولین بار و انحصاری به‌صورت هوشمند عمل می‌کند توانسته قسمت‌های مختلف کشتی را هم کنترل کند که ارزش این دستگاه مبلغی قریب به یک هشتم نمونه‌ی خارجی خود برآورد شده است و امید داریم با همت و همبستگی نخبگان گروه بتوانیم حداقل در ناوگان دریایی تمام تجهیزات ناوبری را بومی‌سازی کنیم.
وی اضافه کرد: پس از چندین سال تحقیق و کار روی این نمایشگر چندمنظوره توسط تیمی از نخبگان استانی موفق شدیم رتبه‌های برتر استانی و کشوری را به خود اختصاص دهیم.
سخن پایانی
مهرداد قاسمی که فرزند جانباز دوران انقلاب است، می‌گوید: عده‌ای می‌گویند قبل از انقلاب همه در رفاه بودیم ولی از نظر من آن رفاه پر از مشکل بود چراکه رفاه واقعی الان است که آزادانه و با همت خود به رفاه رسیدیم و این تحریم‌ها نیز فرصتی شده تا به هر آنچه که نیاز داریم با دور زدن تحریم‌ها و تکیه بر علم و دانش خود دست یابیم، تولید کنیم و از وابستگی‌ها برهیم و به جهانیان ثابت کنیم هیچ کشوری نمی‌تواند عزت و اقتدار این انقلاب اسلامی را که از خون پاک شهدای آن سرچشمه گرفته را بگیرد.

گفت و گوی اختصاصی: افسانه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷