افرادی هستند که با احساسات مردم بازی و از صداقت آن‌ها علیه خودشان استفاده می‌کنند؛ افرادی نظیر رمال، دعانویس و فال‌گیر. شاید برای شما نیز بارها پیش ‌آمده باشد که در سطح شهر زن‌هایی را ببینید که با صدازدن و استفاده از قدرت کلام، سعی در فریب مردم دارند.

به گزارش دلفین، افرادی هستند که با احساسات مردم بازی و از صداقت آن‌ها علیه خودشان استفاده می‌کنند؛ افرادی نظیر رمال، دعانویس و فال‌گیر. شاید برای شما نیز بارها پیش ‌آمده باشد که در سطح شهر زن‌هایی را ببینید که با صدازدن و استفاده از قدرت کلام، سعی در فریب مردم دارند.

قشر عظیمی از جامعه در شرایط بد روحی حاضرند دست به هر کاری برای حل مشکلشان بزنند. در این شرایط است که سودجویان از وضع موجود سوءاستفاده می‌کنند و با گرفتن مبالغ کلانی از آن‌ها قول حل مشکل با استفاده از نیروهای فرا طبیعی را می‌دهند. این افراد با استفاده از قدرت کلام روی ذهن فرد تأثیر زیادی می‌گذارند و به آن‌ها قول می‌دهند که با استفاده از موکل‌هایی که دارند، مشکلشان را حل کنند. چنین شرایطی موجب هرج‌ومرج در جامعه می‌شود و به همین دلیل فال‌گیر مجرم است و در قانون فالگیری به‌عنوان یک شیوه کلاه‌برداری در نظر گرفته می‌شود؛ پس جرم فال‌گیر کیفری است و باید از طریق دادسرا پیگیری شود. به‌عبارت‌دیگر فال‌گیر، رمال و دعانویس هم می‌تواند شاکی خصوصی داشته باشد و هم عمومی، یعنی مدعی‌العموم نیز امکان پیگیری این جرم را دارم. درباره مجازات این جرم نیز باید گفت هنگامی‌که شکایت از دعانویس روند قانونی طی کند و مجازات مجرم حبس از یک الی هفت سال است و همچنین فرد کلاه‌بردار باید بازگشت مال و مجازات مالی را نیز متحمل شود. لازم است بدانید درصورتی‌که ثابت شود مجرم با ترفند تکدی‌گری دست به انجام چنین کاری زده است، علاوه بر این‌که تمام اموالی که از این طریق به دست آورده، توقیف می‌شود، باید یک تا سه ماه دوره حبس را نیز طی کند.

یادداشت اختصاصی: مصیب سالاری زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷