با حضورش قصه زندگی آغاز و با دستانش یک تولد در آغوش گرفته می‌شود تا دل‌نوازترین آهنگ حیات در راه‌روهای بیمارستان طنین‌انداز شود.

به گزارش دلفین، با حضورش قصه زندگی آغاز و با دستانش یک تولد در آغوش گرفته می‌شود تا دل‌نوازترین آهنگ حیات در راه‌روهای بیمارستان طنین‌انداز شود. گمان نمی‌کنم این حس باشکوه در شغل و حرفه‌ای دیگر تجربه شود که باوجود همه کم و کاستی‌های شغلی و نگرانی‌هایی که از سلامت مادر و نوزاد به وجودش رخنه کرده، با شنیدن یک فریاد و گریه، به ناگاه دلش لبریز از خوشی و آسودگی شود. یک ماما تنها جان مادر و نوزاد را نجات نمی‌دهد بلکه به ارائه‌ی طیف گسترده‌ای از سایر خدمات مهم پزشکی و بهداشتی می‌پردازد و باوجود همه‌ی کارهای سخت و منحصربه‌فردی که انجام می‌دهد، بخشودگی کامل مشاغل سخت به آن تعلق نمی‌گیرد، بخش قابل‌توجهی از آنان بیکار مانده‌اند و برخی دیگر نیز نگران از دست دادن شغل یا خالی ماندن مطب‌ها به دلیل همکاری نکردن شرکت‌های بیمه‌گر هستند.

از آنجایی که ماما‌ها ازجمله مدافعان سلامت هستند که در بحران همه‌گیری ویروس کرونا نجات‌بخش مادران و نوزادان بودند، در راستای پاسداشت خدمات آنان و پیگیری مشکلات کاری‌شان به سراغ «تهمینه زارعی» مامای نمونه‌‌ی هرمزگانی رفتیم و با وی به گفت‌وگو نشستیم.

ماما بودن در شرایط کرونا

وی در گفت‌وگو با خبرنگار دلفین در خصوص سختی‌های کارش در دوران کرونا این‌گونه اذعان داشت: مامایی به‌عنوان یک حرفه‌ی پرمسئولیت علاوه بر مراقبت و مشاوره حین بارداری، زمان وضع حمل و پس از زایمان، نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری‌های زنان و انتقال دانش سلامت در زمینه‌های خود مراقبتی ایفا می‌کند و اگرچه کووید ۱۹ ویروسی در کمین همه‌ی افراد جامعه است اما خطر ابتلا به این ویروس در زنان باردار دوچندان ارزیابی می‌شود و جان دو نفر را به صورت هم‌زمان تهدید می‌کند؛ پس کار و مسئولیت همکاران ما چندین برابر سخت‌تر شده است.

غریبه شدن زنان باردار با ماسک

وی در ادامه افزود: بسیاری از بانوانی که برای زایمان به بیمارستان مراجعه می‌کنند به دلیل درد زیاد با ماسک زدن غریبه می‌شوند و اگر سهل‌انگاری کنند و ماسک نزنند، سلامت خود، نوزاد و همکاران ما را به خطر می‌اندازند.

زارعی عنوان کرد: ما حتی همکاران مامای بارداری را داریم که تا ماه نهم بارداری و حتی تا یکی دو روز مانده به فارغ شدن در اتاق زایمان در حال خدمت‌رسانی هستند؛ حالا شما در نظر بگیرید اگر این مامای باردار بخواهد لباس مخصوص کووید را هم بر تن کند نه‌تنها تنفس را سخت می‌کند، بلکه مشقت کارش را نیز دوچندان خواهد کرد.

زارعی خاطرنشان کرد: از خدا می‌خواهیم این شرایط سخت پایان یابد و سلامتی میهمان‌خانه‌ی همه‌ی ما شود، جا دارد از تمام افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند تشکر‌کنم.

سفید می‌پوشیم تا شما سیاه نپوشید

وی در ادامه ضمن بیان اینکه کادر سلامت از سلامتی خود گذشتند تا سلامتی را به همه‌ی شهروندان هدیه دهند، یادآور شد: مرخصی همه‌ی مدافعان سلامت لغو شده است و با شیفت‌های دو برابری سفید می‌پوشند تا شما سیاه نپوشید، پس بیایید با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ما را تنها نگذارید چراکه کرونا با هیچکس شوخی ندارد.

تاکید بر ارتقای سواد ماماها

در ادامه از وی در خصوص دانشجویان فارغ‌التحصیل در رشته مامایی پرسیدیم که زارعی عنوان کرد: باید آموزش در رشته‌ی مامایی دقیق‌تر باشد و زمان بیشتری را برای یادگیری دانشجویان اختصاص دهند تا هنگامی‌که عزم خدمت‌رسانی در مناطق محروم را دارند، با سواد و علم کافی خدمت کنند، پس مربیان و دانشگاه علوم پزشکی باید سعی داشته باشند تا دانشجویان باسوادی را در این رشته تعلیم دهند.

زارعی با بیان اینکه به همان نسبت که پذیرش دانشجو بالا رفته، کیفیت آموزش پایین آمده است، تصریح کرد: در برخورد کاری با دانشجویان مامایی موضوع پایین بودن سطح آموزش را به‌وضوح می‌بینیم و توقع ما از دانشجوی سال آخر رشته مامایی بیشتر از این‌هاست.

وی عنوان کرد: مردم هرمزگان خدمات مامایی را قبول دارند و این موضوع را می‌توان از مراجعه‌ی بانوان هرمزگانی به مطب‌های مامایی فهمید و علی‌رغم اینکه ما از پایتخت فاصله داریم، ماماهای استان ازلحاظ علمی و عملی قابلیت‌های بروز و قابل‌توجهی دارند.

فعالیـت جدی انجمن علمی و جمعیـت مـامایی هرمزگان

وی گفت: انجمن علمی و جمعیت مامایی هرمزگان فعال‌تر از قبل است و با برگزاری دوره‌های آموزشی به‌صورت مداوم ماماها را پشتیبانی می‌کنند و حتی ازلحاظ حقوق قانونی آن‌ها نیز حامی این قشر هستند.

وی در پایان با تشریح جایگاه مامایی در استان هرمزگان، اضافه کرد: ازنظر آکادمیک و آموزشی-پژوهشی جایگاه قابل قبولی داریم چراکه در آزمون‌های دکتری نفرات اول از استان هرمزگان بوده‌اند که به نظرم این موضوع بسیار مهم است.

گفت و گوی اختصاصی: افسانه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷