مدرس حوزه علوم قرآنی بندرعباس، گفت: در حال حاضر با توجه به وضعیت کرونایی استان و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمامی آموزش‌ها از طریق فضای مجازی و در بستر اینستاگرام و واتس اپ ارائه و از این طریق با همراهان همیشگی قرآن ارتباط برقرار می‌کنیم.

به گزارش دلفین، « علی کمالی» مدرس حوزه علوم قرآنی بندرعباس در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار دلفین به تشریح فعالیت‌های قرآنی در هرمزگان و سابقه‌ی کاری خود پرداخت و خاطرنشان کرد: حدود ۲۵ سال است که در رشته‌های آموزش قرآن و مفاهیم قرآنی، روخوانی، روان‌خوانی و تجوید مشغول به فعالیت هستم و تاکنون در سطوح مختلف استانی و کشوری حائز رتبه شده‌ام و هم‌اکنون نیز‌ در دانشگاه‌های فرهنگیان و علوم قرآنی بندرعباس مشغول به تدریس هستم.

ظرفیت ویژه هرمزگان در علوم قرآنی

کمالی در ادامه عنوان کرد: استان هرمزگان ظرفیت‌های فراوانی در زیمنه‌های مختلف دارد و به‌طورقطع درزمینه‌ی علوم دینی و قرآنی هم می‌توان شاهد رشد کیفی و کمی علاقه‌مندان به این حوزه‌ها و تربیت قاریان ممتاز کشوری بود.

وی اظهار داشت: موسسات‌ قرآنی، دارالقرآن کریم و جامعه القرآن زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی قرار دارند و از سویی دیگر اداره کل آموزش‌وپرورش استان هرمزگان نیز هرساله در طرح تابستانه‌ با مشارکت مسئول قرآن و عترت برنامه‌های ویژه‌ای را در حوزه مفاهیم قرآنی ترتیب می‌دهد که جا دارد این فعالیت‌ها گسترش یابد.

مدرس حوزه علوم قرآنی بندرعباس بیان داشت: بیش از ۲۰۰ نفر از دانش آموزان به همراه خانواده‌هایشان به اداره آموزش‌وپرورش برای ثبت‌نام مدارس نمونه و شاهد در طرح تابستانه قرآنی شرکت کرده و بعد از تائید نهایی مسئول قرآن و عترت و همچنین مدیرکل آموزش‌وپرورش به مدارس شاهد و نمونه ورود پیدا می‌کنند.

تاثیر کرونا بر فعالیت‌های قرآنی

کمالی ابراز داشت: این روزها، شیوع ویروس کرونا تأثیر زیادی روی تشکیل کلاس‌های حضوری آموزش قرآن گذاشته است چرا که ما در گذشته هر دوشنبه و چهارشنبه در مسجد حضرت مهدی (عج) واقع در گلشهر جنوبی و همچنین در مسجد نخل پیرمرد کلاس‌هایی را برگزار می‌کردیم اما هم‌اکنون با توجه به وضعیت کرونایی استان و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمامی آموزش‌ها از طریق فضای مجازی و در بستر اینستاگرام و واتس اپ ارائه و از این طریق با همراهان همیشگی قرآن ارتباط برقرار می‌کنیم.

عدم آشنایی همگان با فضای مجازی

وی در ادامه اذعان داشت: به‌شخصه با موسسه قرآنی ابوتراب بندرعباس واقع در محله دوراهی‌ایسینی در این زمینه همکارهای لازم را داشتم اما متأسفانه اغلب افراد با فضای مجازی آشنایی کامل را ندارند و باید در این زمینه آموزش‌های لازم را کسب کنند.

کندی سرعت اینترنت هرمزگان

مدرس حوزه علوم قرآنی بندرعباس با اشاره به میزان استقبال دانش آموزان از نحوه یادگیری قرآن در فضای مجازی، گفت: ضعیف بودن سرعت اینترنت در هرمزگان سبب شده تا شیفتگان قرآن سروقت نتوانند در کلاس‌های آنلاین شرکت کنند و این موضوع به چالشی جدی تبدیل شده است.

کمالی خاطرنشان کرد: با این حال خداوند را شاکریم که توانستیم افراد بسیاری را از طریق آموزش فضای مجازی با قرآن مأنوس کنیم، اما اگر کلاس‌ها به‌صورت حضوری دایر می‌شد بر کیفیت آموزش‌ها و استقبال دانش آموزان افزوده‌ می‌شد.

لزوم جدیت مسئولان

وی افزود: انتظار ما از مسئولان این است که برنامه‌ای را تدارک ببیند تا افراد بیشتری جذب جلسات و آموزش مفاهیم قرآنی شوند البته ناگفته نماند مسئولان هم باید در این زمینه با جدیت تمام پای‌کار باشند.

مدرس حوزه علوم قرآنی بندرعباس تصریح کرد: بنا بر تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، اُنس با قرآن و تلاوت آن باید در بین مردم عمومیت پیدا کند و مردم نباید مباحث و مفاهیم قرآنی را رها کنند.

کمالی در پایان اظهار داشت: دارالقرآن اداره تبلیغات اسلامی در بحث دوره‌های آموزشی مفاهیم قرآنی و… برنامه‌های هفتگی را در قالب اعلامیه‌ها برای ما ارسال می‌کنند و در این زمینه باید از اساتید مجرب و توانمند در حوزه علوم قرآنی برای آموزش مردم استفاده شود.

گفت وگوی اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷