رئیس بیمارستان تامین اجتماعی خلیج فارس، گفت: سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان دومین ارائه‌کننده خدمات درمانی در کشور دارای 70 بیمارستان ملکی و مراکز درمانی است که به مراجعه‌کنندگان دارای بیمه تأمین اجتماعی، خدمات درمانی رایگان ارائه می‌کند.

به گزارش دلفین، به گوش رسیدن شنیده‌هایی مبنی بر سقوط آزاد رتبه‌بندی بیمارستان تأمین اجتماعی خلیج فارس و تعطیلی برخی از بخش‌هایی از آن ما را بر در آن داشت تا برای شفاف‌سازی این موضوع گفت‌وگویی تلفنی را با «فرشته بستان» رئیس بیمارستان تامین اجتماعی خلیج فارس ترتیب دهیم و بی‌پرده مسائل مطرح‌شده را از وی جویا شویم.

رد شایعه‌ی سقوط آزاد رتبه‌ی کشوری بیمارستان خلیج فارس

بستان در گفتگو با دلفین در خصوص شایعه‌ی نزول جایگاه بیمارستان خلیج فارس به رتبه‌ی ۷۴ کشور اذعان داشت: سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان دومین ارائه‌کننده خدمات درمانی در کشور دارای ۷۰ بیمارستان ملکی و مراکز درمانی است که به مراجعه‌کنندگان دارای بیمه تأمین اجتماعی، خدمات درمانی رایگان ارائه می‌کند و قرارگیری بیمارستان خلیج فارس در رتبه‌ی ۷۴ اساساً امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه رتبه‌بندی‌ها به‌صورت مجزا و بر اساس شاخص‌های مختلف انجام می‌شود، افزود: برای اطلاعات بیشتر در این خصوص باید بگویم که تنها رتبه‌ی کلی را که برای بیمارستان در نظر می‌گیرند رتبه‌بندی اعتباربخشی دانشگاه است که پس از بررسی‌های انجام‌شده رتبه‌ای کلی را برای کل بیمارستان‌ها چه دانشگاهی و چه تأمین اجتماعی اعلام می‌شود.

تشریح رتبه‌بندی‌ها

بستان در ادامه با بیان اینکه بیمارستان خلیج فارس تنها بیمارستان تأمین اجتماعی هرمزگان است، بیان کرد: ما در سال گذشته در رتبه‌بندی اعتباربخشی ارتقا قابل‌توجهی داشته‌ایم و خوشبختانه موفق شدیم از رتبه‌ی ۶۱/۵ به ۶۵/۵ برسیم و عملاً رتبه یک کشوری را دریافت کنیم.

وی در ادامه در تشریح چگونگی ارزیابی آیتم‌های رتبه‌بندی بیمارستان خلیج فارس بندرعباس این‌گونه اذعان داشت: رتبه‌بندی‌ها در شاخص‌های مختلف من‌جمله؛ اورژانس، زایشگاه و زایمان‌ها، درمانگاه و اتاق عمل به‌صورت مجزا ارزیابی خواهد شد.

رئیس بیمارستان خلیج فارس بیان کرد: تنها دلیلی که طی سال‌های گذشته بیمارستان خلیج فارس در حوزه‌ی اورژانس به‌عنوان رتبه برتر در آن سال انتخاب شد، این مسئله بود که بیمارستان خلیج فارس بندرعباس در حوزه‌ی اورژانس با تعداد تخت بالا و نداشتن متخصص طب اورژانس و داشتن پذیرش بیشتر نسبت به سایر بیمارستان‌هایی که رنگینک پایین‌تری داشتند، سنجیده شد و این از خوش‌شانسی‌های بیمارستان خلیج فارس بود که موفق شد رتبه یک کشور را کسب کند.

افزایش متخصصان طب اورژانس

رئیس بیمارستان خلیج فارس عنوان کرد: ما متخصص طب اورژانس را طی سه سال اخیر به سه نفر رسانده‌ایم و ویزیت‌های طب اورژانس‌مان متناسب با این مسئله بالاتر رفته و نتیجه‌ی نهایی را طی امسال خواهیم سنجید.

وی ادامه داد: شاخص‌های اورژانس در این مدت ارتقا داشته است و در مقایسه‌ با شیراز در حوزه‌ی ماندگاری مریض به زمانی کمتر از ۶ ساعت رسیده‌ایم و موفق شدیم در برابر این کلان‌شهر آمار قابل قبولی را داشته باشیم.

افزایش آمار جراحی‌ها

از بستان در رابطه با وضعیت عمل‌های جراحی در این بیمارستان، افزود: آمار جراحی عمل‌های بزرگ در این بیمارستان ۱۳ درصد رشد داشته و این نشان‌دهنده‌ی آن است که توانسته‌ایم جراحان ماهری را علی‌رغم وجود مشکلات سازمان در پرداخت برخی از مزایایی، جذب کنیم.

ارتقا سطح رضایت بیماران

وی با اشاره به اینکه آمار رضایت شخصی این بیمارستان در وضعیت بهتری قرار گرفته است که از این مورد می‌توان به‌عنوان یک شاخص مهم یاد کرد، گفت: عملکرد بیمارستان در بخش اورژانس در کل جامعه با ورود کرونا، ۳۰ درصد کاهش داشته که امری اجتناب‌ناپذیر بوده است.

رتبه‌های کسب‌شده

بستان ادامه داد: بیمارستان خلیج فارس در بخش تعداد بستری‌شدگان در ۶ ماهه نخست سال ۹۹ موفق به کسب رتبه‌ی ۴ از بین ۷۰ بیمارستان در کل کشور شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی به رتبه ۶ در کشور رسیده‌ایم، تشریح کرد: هرکدام از شاخص‌ها متناسب با جایگاهشان متفاوت است و نباید به‌صورت کلی در این رابطه اظهارنظر کرد.

تغییر کاربری بخشی از درمانگاه

بستان در رابطه با درمانگاه این بیمارستان نیز بیان داشت: در درمانگاه نیز تابع قوانین و پروتکل‌هایی بودیم که ستاد کرونای استان به ما ابلاغ می‌کرد و زمان‌هایی که شهر بندرعباس در وضعیت قرمز قرار می‌گرفت ما به سمت و سویی می‌رفتیم که بیماران کرونایی را ویزیت می‌کردیم و بخش جراحی پلاستیک و مواردی که اجباری نبود تعطیل شد تا خدمت‌رسانی به بیماران کووید ۱۹ صورت گیرد.

وی ضمن بیان اینکه در حوزه متخصص بی‌هوشی درمانگاه‌ بیمارستان خلیج فارس ۵۲۸ درصد رشد داشته است، اضافه کرد: نیروهای نورولوژی را در راستای خدمت‌رسانی به شهروندان جذب کردیم، از همین رو تعداد مراجعه‌کنندگان نیز افزایش یافت و موفق شدیم در این حوزه رشد ۵۴ درصدی را تجربه کنیم.

چرایی کاهش آمار در بخش اطفال

رئیس بیمارستان خلیج فارس بندرعباس عنوان کرد: در بخش اطفال افت آمار داشتیم چراکه مدارس تعطیل شد و دانش آموزان ماسک می‌زدند و بیماری‌های تنفسی اطفال در زمستان امسال کاهش داشت.

۲۴۵ تخت فعال

وی در ادامه با بیان اینکه بخش جراحی این بیمارستان غیرفعال نشده است و فعال دارد، تصریح کرد: تعداد تخت‌های بیمارستان نیز کاهش نیافته است و در این مدت هر بیماری را که نیاز به بستری داشته است، بستری کرده‌ایم و بیمارستان در حال حاضر مجهز به ۲۴۵ تخت فعال است.

وی تشریح کرد: در امر درمان بیماران کووید ۱۹ با حمایت‌های دانشگاه علوم پزشکی هیچ وقفه‌ی درمانی را نداشته‌ایم که این مورد یکی از افتخارات بیمارستان خلیج فارس به شمار می‌آید.

دلایل مراجعه به داروخانه‌های خارج از بیمارستان

وی در رابطه با چرایی ارجاع برخی از بیماران به داروخانه‌های خارج از بیمارستان نیز پاسخ داد: نسخه‌های بیمارانی که به خارج از بیمارستان ارجاع داده می‌شود شامل نسخه‌ی داروهای ویتامینی است که جزء تعهدات بیمه‌ای نیست و ما همه‌ی داروهایی را که در تعهد بیمه است در اختیار بیمار قرار می‌دهیم.

پزشک شاخصی را از دست ندادیم

بستان در ادامه اذعان کرد: در خصوص پزشکان متخصص شاخصی که از بیمارستان رفته‌اند حضور ذهن ندارم اما اگر پزشکی هم رفته است مرتبط با ارتش بوده و شرایط کاری‌شان این‌گونه اقتضا می‌کرده و انتقالی گرفته‌اند.

پاسخ به یک خبر جنجالی

وی در پاسخ به شبهه‌ای که در خصوص عدم پذیرش بیمار کووید ۱۹ در این بیمارستان وجود داشت و واکنش استانداری هرمزگان را نیز سبب شد، تصریح کرد: امکان ندارد که بیمار کرونایی به دلیل نداشتن هزینه‌ی درمان در بیمارستان ما پذیرش نشده باشد و در این مورد خاص اشتباهی از سوی کارکنان پذیرش این بیمارستان رخ داده بود که با دخالت سوپروایزر این مسئله حل شد.

رئیس بیمارستان خلیج فارس هرمزگان با تأکید بر اینکه هر بیماری که به اورژانس بیمارستان مراجعه کند، کارکنان بیمارستان حق عدم پذیرش آن را نخواهند داشت، افزود: تمام خدمات حتی آزمایش‌ها برای بیمار انجام می‌شود و ما موظف هستیم در هر شرایطی به همه‌ی بیماران اعم از کرونایی و غیرکرونایی خدمت‌رسانی کنیم.

مدیریت بیمارستان در شرایط کرونا

وی اذعان کرد: نیروهای پرستاری و کادر درمان با تمام قوت خود در بخش‌های کرونایی در حال خدمت‌رسانی به بیماران هستند و متأسفانه ۲۰۰ نفر از آنان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به کرونا مبتلا شدند اما با مدیریت، جایگزینی و افزایش ساعت کاری نیروها شرایط بحرانی را کنترل کردیم تا نبود تعداد پرسنلی که مرخصی استعلاجی رفته بودند، احساس نشود.

رئیس بیمارستان خلیج فارس در ادامه در پاسخ به چرایی نبود پزشک متخصص رادیولوژی در مرکز ام.آر.آی بیمارستان خلیج فارس که سبب تأخیر در جواب دهی و مراجعه‌ی بیماران به استان‌های هم‌جوار می‌شود، نیز چنین گفت: با نیرویی در مرکز رادیولوژی بیمارستان خلیج فارس به‌صورت ساعتی قرارداد بسته‌ایم که وی گزارش‌های ام.آر.آی مراجعه‌کنندگان را تهیه می‌کند اما گاهی با این موضوع مواجه می‌شویم که پزشک گزارش رادیولوژیست ما را قبول ندارد و در این میان پزشک دیگری نیز این گزارش را قبول می‌کند، پس بهترین گزینه این است که پزشک با رادیولوژیست تماس بگیرد و در این مورد با وی تعامل بیشتری داشته باشد تا به نتیجه مدنظر برسند و کار بیمار هم بدون معطلی انجام شود و من نیز وعده‌ی پیگیری‌ این موضوع را خواهم داد.

گفتگوی اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷