پیشکسوت عرصه مطبوعات استان هرمزگان گفت: برای کارهای فرهنگی و رسانه‌ای آن‌طور که بایدوشاید در این زمینه سرمایه‌گذاری لازم صورت نگرفته است.

به گزارش دلفین، «حسن آتش‌زبان» یکی از پیشکسوتان عرصه مطبوعات هرمزگان در گفت‌وگویی اختصاصی در خصوص سابقه دیرینه‌اش در حیطه رسانه و همچنین اوضاع‌واحوال مطبوعات استان مطالبی را برای مخاطبان دلفین تشریح کرد و گفت: از اوایل انقلاب فعالیت خبری‌ام را به‌طور رسمی در عرصه مطبوعات با رادیو و خبرگزاری صداوسیما آغاز کردم و بعد از مدتی به‌عنوان خبرنگار در روزنامه کیهان مشغول به فعالیت شدم.

حوزه‌های فرهنگ نیاز به حامی دارد

آتش‌زبان با بیان اینکه اغلب در حوزه‌های فرهنگی درآمد ثابتی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: افراد بسیاری در حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای مشغول به فعالیت هستند اما متأسفانه از حقوق ثابت برخوردار نیستند و برای کارهای فرهنگی و رسانه‌ای آن‌طور که بایدوشاید در این زمینه سرمایه‌گذاری لازم صورت نگرفته است.

بردگی فرهنگی

این فعال رسانه‌ای ابراز کرد: قراردادهای خبرنگاران بر مبنای خرید خدمت تعیین‌شده بود، بدین معنا که یک خبرنگار گزارش‌ها و خبرها را طی یک سال با مشقت فراوان تهیه می‌کرد و مدیرمسئول درازای زحمات یک‌ساله اگر دلش می‌خواست حدود یک یا دو میلیون تومان به‌عنوان حق‌الزحمه می‌پرداخت؛ در غیر این صورت بابت زحمات‌مان هیچ‌گونه مزدی دریافت نمی‌کردیم.

آتش‌زبان خاطرنشان کرد: سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ در خبرگزاری ایرنا فعالیت و بعدازآن فعالیت روزنامه‌ای را با روزنامه دریا آغاز کردم اما متأسفانه در همان دوران باز هم وضعیت قراردادها به صورت خرید خدمت بود.

سال ۱۳۹۵ نقطه اوج مشکلاتم بود

وی عنوان کرد: متأسفانه سال ۱۳۹۵ مشکلاتم به‌وضوح نمایان شد و آن موقع تازه متوجه شده بودم که به بیماری سرطان مثانه مبتلا هستم و تشخیص نادرست پزشکان در بندرعباس منجر شد تا برای ادامه معالجاتم به تهران مراجعه کنم، که بعد از انجام آزمایش‌های مکرر بالاخره بیماری‌ام را سرطان مثانه تشخیص دادند.

فروش خانه به خاطر هزینه‌های درمان

آتش‌زبان تصریح کرد: بعد از تشخیص بیماری‌ام از سوی پزشک معالج تهران، از یک‌سو تحمل درد ناشی از بیماری و از سویی دیگر هم فروش سقف بالای سرمان برای تأمین مخارج سرسام‌آور درمان من را به‌شدت رنجور کرد.

از وی در رابطه با وضعیت کنونی‌ اسکان خانواده‌اش پرسیدیم که بیان داشت: هم‌اکنون در شهرک پیامبر اعظم در یک واحد ۷۵ متری، ماهیانه حدود یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره خانه پرداخت می‌کنم.

قدرشناسی خیران

وی اذعان داشت: با این حال با توجه به اینکه درگذشته خبرها و گزارش‌هایی را در خصوص مشکلات مردم مناطق هرمزگان انعکاس داده بودم، همین مسئله منجر شد تا بیشترین نقش را در تأمین مخارج هنگفت درمانم را خیران متقبل شود و تا به الان آن‌ها لطف زیادی نسبت به من داشتند، اما نباید حمایت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان را نیز نادیده گرفت.

رنج بی‌پولی بیش از درمان من را مریض کرد

این پیشکسوت عرصه‌ی رسانه‌ ابراز کرد: هزینه سنگین درمان بیماران صعب‌العلاج کمرشکن است و من هر بار برای خرید آمپول باید ۸ میلیون تومان در بازار سیاه واقع خیابان ناصرخسرو تهران هزینه کنم و رنج بی‌پولی بیش از خود بیماری من را درمانده و مریض می‌کند.

وی بیان داشت: حدود ۴۰ میلیون تومان هزینه عمل جراحی اخیر من شده که از این مبلغ تنها حدود ۱۵ میلیون تومان را بیمه تکمیلی پرداخت کرده است.

فرزندانم از پس هزینه‌های درمانم بر‌نمی‌آیند

وی اظهار داشت: سه فرزند پسر و یک فرزند دختر دارم و متأسفانه هیچ‌کدامشان شغل ثابتی ندارند؛ آن‌ها در تأمین هزینه‌های زندگی خودشان هم مانده‌اند و باید عرض کنم که فرزندانم از پس هزینه‌های درمانم بر‌نمی‌آیند.

آتش زبان عنوان کرد: درگذشته تنها منبع درآمدم از طریق شغل خیاطی و روزنامه‌نگاری بود اما ازآنجایی‌که به‌صورت ماهیانه حق بیمه صیادی را پرداخت می‌کردم، هم‌اکنون با ۶۰ سال سن و این وضعیت اقتصادی، حقوقی در حدود ماهانه یک‌میلیون و پانصد هزار تومان دریافت می‌کنم.

شغل آمیخته با دردسر و استرس‌ فراوان

این فعال رسانه‌ای به بیان خاطره‌ای از مشتقت‌های کار در حوزه‌ی رسانه پرداخت و یادآور شد: ازآنجایی‌که حیطه خبرنگاری با دردسر و استرس‌های فراوان درهم‌آمیخته است، هرزمانی که می‌خواستم اخبار مربوط به قاچاقچیان را انتشار دهم از یک‌سو با دشمنی آن‌ها مواجه می‌شدم و از سویی دیگر هم نیروی انتظامی از کار ما شاکی بود که چرا اخبار مربوط به قاچاقچیان را بدون هماهنگی ما منتشر کردید و همین امر منجر به بازداشت من شد.

وی گفت: اگر می‌خواستیم این موضوعات را به‌عنوان خبر یا گزارش انعکاس دهیم، متأسفانه مشکلاتی برای ما به وجود می‌آمد و ناگفته نماند تاکنون در خصوص درج اخبار ارگان‌های مختلف ازجمله سپاه، نیروی انتظامی، بهداشت و درمان و… به زندان نیز رفته‌ام.

آتش‌زبان بیان کرد: قریب به دو سال پیش، تقریباً همان زمانی که ویروس کرونا در استان هرمزگان شیوع پیدا کرد و مردم هنوز هیچ‌گونه اطلاعی در این خصوص نداشتند ما با استناد به مدارک معتبر در خصوص این که شترهای جاسک ناقل ویروس کرونا هستند به مردم هشدارهای لازم را دادیم اما شبکه بهداشت این موضوع را تکذیب و دراین‌باره از ما شکایت کرد.

وی افزود: علیرغم اینکه مشکلات فراوانی گریبان گیر اهالی رسانه و مطبوعات است اما خوشبختانه خبرنگاران و هنرمندان با چنان روحیه شادابی که دارند، به‌جرئت می‌گویم که قادر هستند با هرگونه مشکلات حتی از پس بیماری سرطان هم بربیایند.

روحیه‌ی بالایی دارم

این پیشکسوت رسانه‌ای در پایان سخنان امیدوارکننده‌ای زد و گفت: به خاطر شرایط سخت بیماری‌ام سه تا از رگ‌های قلبم را در بیمارستان فوق تخصصی قلب جماران عمل کردم اما پزشکان با صراحت تمام ناامیدم کردند و به من گفتند تا چند ماه دیگر بیشتر زنده نمی‌مانی؛ اما علی‌رغم تصورات پزشکان معالج، خدا را شاکرم که باگذشت سه سال از بیماری‌ام همچنان روحیه بالایی دارم و تا به الان توانسته‌ام از این معرکه جان سال به در ببرم.

گفت و گوی اختصاصی : فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷