معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه هرمزگان، گفت: برگزاری تمام مراسمات مذهبی با مجوز ستاد ملی کرونا در فضای باز و با رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی انجام شد و تهیه و نصب دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده دست در بقاع متبرکه را نیز در دستور کار قرار دادیم.

به گزارش دلفین، امامزاده سید مظفر واقع در محله نایبند شهر بندرعباس یکی از اماکن مذهبی استان هرمزگان که هرساله پذیرای برنامه‌های فرهنگی متعددی است. بااین‌حال شیوع ویروس کرونا فعالیت این مرکز دینی-فرهنگی را نیز با چالش‌های گسترده‌ای مواجه کرد و سبب شد تا بسیاری از فعالیت‌ها تعطیل شوند یا تغییر شکل یابند. برای بررسی شرایط این مکان مقدس گفت‌وگویی را ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه است.

تأثیر کرونا بر بقاع متبرکه

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «مصطفی آزادی» معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار دلفین خاطرنشان کرد: ویروس کرونا مانند سایر حوزه‌ها بر بقاع متبرکه نیز آثار منفی برجای گذاشته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین آزادی بیان داشت: بقاع متبرکه در مباحث فرهنگی و تربیتی اقشار مختلف جامعه نقش مؤثری را ایفا می‌کنند؛ اما متأسفانه محدودیت‌های کرونایی مانعی برای اجرای برنامه‌های مذهبی شد.

ادا نشدن حق مطلب

وی عنوان کرد: فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و قرآنی تا پیش از شیوع کرونا به‌صورت مستمر از سوی محبان و دلدادگان اهل‌بیت (ع) در بقاع متبرکه انجام می‌شد اما متأسفانه با شیوع کرونا و مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا در استان، برنامه‌ها و جلسات مذهبی با محدودیت‌ها مواجه و بقاع متبرکه تعطیل شدند و به‌طورقطع ما نمی‌توانستم حق مطلب را ادا کنیم.

مجازی شدن اجرای برنامه‌های مذهبی

وی اظهار داشت: با اعلام وضعیت قرمز کرونایی برای شهر بندرعباس، برنامه‌های گروهی تعطیل شده و کارکنان بقاع متبرکه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمام فعالیت‌ها را به‌صورت انفرادی انجام می‌دهند.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان اضافه کرد: با‌ این اوضاع‌واحوال، برنامه‌ها و مراسمات مذهبی به‌صورت زنده و بدون مستمع حضوری از طریق شبکه صداوسیما مرکز خلیج‌فارس، رسانه‌ها و پیام‌رسان‌های اجتماعی در حال انجام است.

اقدامات به‌منظور پیشگیری از کرونا

آزادی در خصوص اقدامات انجام شده در بقاع متبرکه به‌منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: اقدامات در بقاع متبرکه با مشارکت مردم به‌منظور پیشگیری از کرونا با همت مراکز افق بقاع متبرکه و مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا در هرمزگان شامل آگاه‌سازی و ارائه‌ی اطلاعات به‌موقع، انجام اقدامات احتیاطی لازم در برخورد با کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی فردی، ضدعفونی کردن تمام سطوح عمومی بقاع متبرکه بود.

وی به راه‌اندازی کارگاه‌های تولید و توزیع ماسک رایگان در بین زائران و محلات پیرامون و در بین خانواده‌های کم‌تر برخوردار در سطح شهرستان اشاره کرد و افزود: برگزاری تمام مراسمات مذهبی با مجوز ستاد ملی کرونا در فضای باز و با رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی انجام شد و تهیه و نصب دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده دست در بقاع متبرکه را نیز در دستور کار قرار دادیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین آزادی در پایان افزود: در مواجه با شیوع کرونا و همچنین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم میزان استقبال‌کنندگان به‌ناچار کمتر شده است.

گفت وگوی اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷