مسئولان استانی باید هر چه سریع‌تر به دنبال تأمین واکسن موردنیاز هرمزگان در راستای حفظ فاصله‌ی استاندارد در میان تزریق دوز اول و دوم کرونا باشند و ضمن واکسیناسیون‌ سایر اقشار و گروه‌های سنی به فاصله‌ی زمانی تزریق دو دوز واکسن توجه داشته باشند.

به گزارش دلفین، در ماه‌های اخیر با شیوع کرونای جهش‌یافته و نوع خاص آفریقایی آن شاهد افزایش آمار فوت‌شدگان منجر به کرونا در استان هرمزگان هستیم. با توجه به آمار رسمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از بیستم خردادماه تا یکم تیرماه امسال ۸۶ نفر براثر بیماری کرونا جان خود را ازدست‌داده‌اند که برای این مدت‌زمان آمار زیادی است؛ این در شرایطی است که اکثر این جان‌باختگان در رده‌ی سنی بالای ۵۰ سال هستند. با این حال در یکم تیرماه امسال حدود ۲۰ هزار دوز واکسن جدید به‌عنوان سهمیه استان هرمزگان به بندرعباس ارسال و تزریق دوز دوم واکسن به سالمندان بالای ۷۰ سال در هرمزگان آغاز شد.

استقبال در سنین ۸۰ سال به بالا کمتر است

به گفته‌ی «فاطمه نوروزیان» مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: ۱۷ هزار و ۹۲۹ نفر سالمند بین ۷۰ تا ۷۴ در هرمزگان ساکن هستند که از این تعداد ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر واکسن دریافت کرده اند. همچنین تعداد سالمندان بین ۷۵ تا ۷۹ ساله در استان ۸ هزار ۴۴۶ نفر است که ۸ هزار و ۱۹۴ نفرشان واکسینه شده اند.

نورزیان ادامه داد: دراستان هرمزگان تعداد افراد بالای ۶۵ سال ۲۷ هزار و ۱۵۶ نفر هستند که از این تعداد ۳ هزار و ۳۹۲ نفر واکسینه شده اند در مناقطی که سنین ۷ سال به بالا محدود بوده واکسیناسیون برای افراد ۶۵ سال به بالا انجام شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: آمار سالمندان بالای ۸۰ سال در استان ۲۱ هزار و ۹۹ نفر است که ۱۳ هزار و ۸۰۷ از این تعداد واکسن دریافت کرده اند.

وی گفت: استقبال برای دریافت واکسن در سنین ۸۰ سال به بالا کمتر بود اما در سنین ۷۰ تا ۸۰ سال استقبال بیشتری داشته است و با ورود محموله جدید واکسن کووید ۱۹ سالمندان به ترتیب برای دریافت واکسن فراخوانده می‌شوند.

فاصله‌ی دوز اول و دوم

فاطمه نوروزیان در مورد فاصله دریافت دوز اول و دوم واکسن در سالمندان بالای ۷۰ سال هرمزگان نیز گفت: پس از دریافت محموله واکسن جدید، در مرحله اول تزریق دوز دوم واکسن برای افرادی که پیش‌تر دوز اول را دریافت کرده‌ بودند، اولویت داشت و پس ‌از آن واکسیناسیون سالمندان جا مانده در مرحله قبل و سپس افراد زیر ۷۰ سال آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: فاصله بین تزریق دوز اول و دوم واکسن در استان متناسب بوده است و مشکلی از لحاظ فاصله بین تزریق واکسن وجود ندارد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: به گفته سازمان بهداشت جهانی فاصله بین تزریق دو دوز واکسن حداکثر تا سه هفته مجاز و بلامانع است و در استان فقط یک هفته با نبود واکسن مواجه شدیم.

وی گفت: همچنین با ورود محموله جدید واکسن به هرمزگان، واکسیناسیون به ترتیب برای سالمندان ادامه می‌یابد و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

تعداد واکسینه‌شدگان هرمزگان

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داد: ۶۲ هزار و ۲۰۰ نفر در هرمزگان تابه‌حال واکسینه شده‌اند که بیش از ۱۹ هزار نفر از این تعداد دو دوز واکسن را کامل دریافت کرده‌اند و طبق این آمار حدود ۸۳ هزار دوز واکسن تابه‌حال به شهروندان هرمزگان تزریق شده است.

وی با اشاره به این‌که تاکنون طبق آمار رسمی در هرمزگان از ابتدای اپیدمی بیش از یک هزار و ۴۰۰ نفر جان خود را به خاطر کرونا ازدست ‌داده‌اند، تأکید کرد: با توجه به این‌که اکثریت جان‌باختگان استان بالای ۶۰ سال سن دارند، ضرورت سرعت بخشیدن به واکسیناسیون سالمند بسیار حائز اهمیت است.

لـزوم جدیت بیشتر

با این حال به نظر می‌رسد که مسئولان استانی باید هر چه سریع‌تر به دنبال تأمین واکسن موردنیاز هرمزگان در راستای حفظ فاصله‌ی استاندارد در میان تزریق دوز اول و دوم کرونا باشند و ضمن واکسیناسیون‌ سایر اقشار و گروه‌های سنی به فاصله‌ی زمانی تزریق دو دوز واکسن توجه داشته باشند.

گزارش اختصاصی: اوریا حمیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷