رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از احضار، جلب و دعوت به مصاحبه حدود ۷۰ نفر از افراد مرتبط با حادثه انفجار در بندر شهید رجایی خبر داد.

به گزارش دلفین، مجتبی قهرمانی در تشریح آخرین وضعیت این پرونده گفت: تاکنون حدود ۷۰ نفر به عنوان مطلع، مرتبط یا متهم شناسایی شده‌اند و تحقیقات لازم در این خصوص صورت گرفته است.

ارجاع پرونده به کارشناس برای بررسی دقیق‌تر علت حادثه

قهرمانی افزود: با توجه به ابعاد مختلف حادثه، بازپرس پرونده تصمیم به ارجاع آن به کارشناس گرفته است تا تشخیص دقیق‌تری از ابعاد فنی و علل احتمالی حادثه به عمل آید.

پرداخت دیه به خانواده‌های جان‌باختگان در حال انجام است

وی در ادامه با اشاره به وضعیت پرداخت حقوق قانونی خانواده‌های جان‌باختگان اظهار کرد: دیه فوت تأمین شده و بخش اعظم آن به خانواده‌هایی که مراجعه کرده‌اند پرداخت شده است. سایر حقوق و مزایای قانونی نیز در حال پیگیری است.

ارزیابی خسارت به بیش از ۲۳۰۰ خودروی آسیب‌دیده

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در مورد خودروهای خسارت‌دیده گفت: از مجموع خودروهای آسیب‌دیده، ۸۷۰ دستگاه دارای بیمه بدنه بودند که اقدامات مربوط به جبران خسارت آن‌ها انجام شده است. همچنین حدود هزار و ۵۰۰ دستگاه دیگر فاقد بیمه بدنه بوده‌اند که ارزیابی آن‌ها انجام و در سامانه ثبت شده است.

پیگیری جبران خسارت خودروهای فاقد بیمه بدنه خارج از روال سنتی

قهرمانی تأکید کرد: برای جبران خسارت خودروهای فاقد بیمه بدنه، در حال تأمین منابع مالی هستیم تا بتوانیم خارج از روال سنتی و بدون نیاز به مراجعه و تشکیل پرونده توسط مردم، خسارت‌ها را پرداخت کنیم.

۱۸۰۰ کانتینر تجاری ارزیابی و به بیمه معرفی شدند

وی همچنین به خسارات واردشده به کانتینرهای تجار اشاره کرد و گفت: کمیته‌ای متشکل از نمایندگان دولت، قوه قضاییه، ادارات مرتبط و اتاق بازرگانی مسئول ارزیابی خسارات واردشده به کانتینرهاست. تا روز گذشته، حدود ۱۸۰۰ کانتینر، حتی آن‌هایی که فقط بدنه‌شان آسیب دیده، ارزیابی و به بیمه‌ها معرفی شده‌اند.

نظارت‌های بین‌المللی بر بندر شهید رجایی ادامه دارد

قهرمانی یادآور شد: بندر شهید رجایی تحت نظارت‌های دقیق سازمان بین‌المللی دریانوردی قرار دارد و دارای استانداردهای لازم است. پیش از وقوع حادثه و همچنین پس از آن، تذکرات لازم برای ارتقای ایمنی داده شده است.

دستور بررسی ایمنی تمام بنادر استان

در پایان، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از صدور دستور بررسی فنی و ایمنی کلیه بنادر استان خبر داد و گفت: در صورت وجود هرگونه نقص فنی یا ایمنی، لازم است تدابیر اصلاحی فوری اتخاذ شود.