نفتکش انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

 به گزارش دلفین، «الله مراد عفیفی پور» در رابطه با توقیف نفتکش انگلیسی، بیان داشت: گزارش‌هایی مبنی بر حادثه‌آفرینی نفتکش انگلیسی در برخورد با یک شناور صیادی در تنگه هرمز دریافت کردیم، بر این اساس از نیروهای نظامی درخواست شد که این نفتکش را به سمت لنگرگاه بندرعباس هدایت کنند تا بررسی‌های لازم انجام شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: تردد از مسیر خلاف کشتیرانی در تنگه هرمز، خاموش کردن دستگاه موقعیت‌یاب و توجه نکردن به هشدارهای جمهوری اسلامی ایران، از دلایل توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز بوده است.

به نقل از تسنیم، برخی منابع مطلع اعلام کردند: علاوه بر موارد ذکر شده، این کشتی با وارد کردن پسماند نفت موجود در مخازن خود موجب ایجاد آلودگی شدید و لطمه زدن به محیط زیست خلیج فارس، به‌ عنوان یک دریای بسته شده است و به‌دلیل تخلفات متعدد این شناور، سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران بر اساس وظایف قانونی خود طی درخواستی از نیروی دریایی سپاه خواستار توقیف و هدایت این شناور به اسکله سازمان بنادر شد که این درخواست با حضور و اقدام به‌موقع شناورهای سپاه انجام گرفت.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: عصر روز گذشته (جمعه ۲۸ تیر) یک فروند نفتکش انگلیسی با نام «stena impero» هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی، بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

این اطلاعیه می‌افزاید: نفت‌کش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت شد و برای سیر مراحل قانونی و بررسی‌های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان شده است.

نفتکش «استنا ایمپرو» دومین نفتکشی است که در روز‌های اخیر، سپاه جمهوری اسلامی ایران توقیف آن را اعلام کرده است.

 گفتنی است که؛ این نفتکش به نام «استنا ایمپرو» تحت پرچم بریتانیا است و از بندر فجیره امارات متحده عربی به مقصد الجبیل در عربستان سعودی می‌رفته است.

شرکت مالک نفتکش توقیف‌شده انگلیسی در بیانیه خود مدعی شد که توقیف این نفتکش توسط ایران در آب‌های بین‌المللی اتفاق افتاده است.

 

  • نویسنده : 1008