یک فعال سینمایی با بیان این‌که هنوز برای قضاوت کارنامه رضا کمالی زرکانی زود است، از اداره ارشاد هرمزگان خواست راه‌اندازی مرکز آموزش سینمایی را در اولویت کاری خود قرار دهد.

به گزارش دلفین، «بنفشه ابراهیمی» از فعالان خوش‌نام در عرصه سینمای ایران است که فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۸۶ آغاز کرده و ساخت ۶ فیلم کوتاه و تهیه کنندگی بیش از ۲۰ فیلم کوتاه را در کارنامه خود دارد. وی یکی از از بانوان موفقی‌ست که عضویت در انجمن سینمای جوان هرمزگان، مدیر اسپانسرینگ و شورای سیاست‌گذاری ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم خورشید و مدیریت ورک‌شاپ سینمای تجربی (استاد محمدرضا اصلانی) را در کارنامه حرفه‌ای خود به ثبت رسانیده است. داوری جشنواره ملی فیلم دریا، داوری اولین مسابقه داستان کوتاه شاهد و بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره فیلم بسیج از دیگر افتخارات اوست.

از دیگر خدمات بنفشه ابراهیمی به جامعه سینمایی ایران و هرمزگان می‌توان به برگزار کردن همایش سه روز با سینمای آوانگارد ایران، کمک به برگزاری روز سینما در سال های متوالی در هرمزگان، کمک به برگزاری جشنواره فیلم سبز و برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مستقل خورشید در سال ۹۶ در بندرعباس اشاره کرد. گفتنی است؛ وی تهیه‌کنندگی فیلم «محاکمه زن ناشناس» که به عنوان بهترین فیلم تجربی فستیوال فیلم aof آمریکا انتخاب شد را نیز بر عهده داشته است.

ایراهیمی رئیس هیات مدیره موسسه سینماگران مستقل پیشرو هرمز است و مدیریت آموزشگاه سینمایی ارگ هنر ایرانیان را نیز بر عهده دارد که در آستانه‌ی روز ملی سینما با وی به گفت‌وگو نشستیم تا شنوای درد و دل این بانوی هنرمندان و دیگر هم‌صنفان‌شان باشیم.

کم اهمیت بودن هنر سینما در نزد مدیران فرهنگی

«بنفشه ابراهیمی» در ابتدای گفت‌و‌گو به مشکلات و چالش‌های سینماگران در هرمزگان پرداخت. وی با بیان این که سینما اساسا یک چالش بزرگ است، اذعان داشت: اگر بخواهیم در مورد مشکلات سینمای استان صحبت کنیم مهم‌ترین مسئله کم اهمیت بودن سینما برای مدیران فرهنگی است.

وی تشریح کرد: متاسفانه هنوز به حد کافی برای مدیران فرهنگی ما اهمیت سینما پر رنک نیست و افراد متوجه نیستند که سینما تا چه اندازه می‌تواند مهم باشد.

وی ضمن اشاره به این که در درجه اول این هنرمندان ما هستند که باید به احاد جامعه ارزش واقعی هنر سینما را معرفی کنند، افزود: بحث آموزش در هرمزگان جدی گرفته نشده است و تا زمانی که آموزش درست و تخصصی در رشته‌های مرتبط با سینما (طراحی صحنه، صدا برداری، فیلم برداری و …) صورت نپذیرد، به کل پیکره‌ی هنر سینما در استان ضربه وارد خواهد شد.

ابراهیمی بیان داشت: با زیبایی شناسی می توانیم نگاه جدی تری به رشته‌های تخصصی همچون منشی صحنه، طراحی صحنه و… داشته باشیم.

 کم‌کاری انجمن سینمای جوان هرمزگان

این تهیه کننده، کم‌کاری انجمن سینمای جوان هرمزگان را یکی از عوامل ناشناخته ماندن سینمای استان دانست و در این خصوص گفت: متاسفانه کم کاری انجمن سینمای جوان استان ضعف بزرگی است زیرا اکثر شهرهای کشور از طریق انجمن سینمای جوان در تشکل‌های ملی سینمایی شرکت می‌کنند و از این طریق به جشنواره‌ها و مجامع سینمایی کشوری و بین‌المللی معرفی می شوند.

وی تصریح کرد: از نظر نگاه سینمایی آدم‌های بسیار جدی را در هرمزگان داریم اما متاسفانه در زمینه معرفی سینمای استان خیلی کم رنگ عمل کرده‌ایم؛ که البته کم‌کاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز در این حوزه قابل چشم پوشی نیست.

بخش خصوصی سنگ تمام گذاشت

رئیس هیات مدیره موسسه سینماگران مستقل پیشرو هرمز ضمن گلایه از حضور کم‌رنگ بخش دولتی در حوزه‌های سینمایی استان گفت: با همه کم‌کاری‌ها در بخش دولتی، در عوض بخش خصوصی سنگ تمام گذاشته است و توانسته جوایز زیادی را در سطح کشوری و بین‌المللی کسب کند.

وی افزود: هرمزگان در فیلم‌سازی نسبت به سطح کشوری از جایگاه مطلوبی برخوردار است و شاید عقب‌گرد ما تنها در مباحث فنی مثل فیلم‌برداری، طراحی صحنه، صدابرداری و.. باشد که متاسفانه در این حوزه‌ها دچار ضعف و مشکلات اساسی هستیم.

ایجاد مرکز سینمایی اتفاقی مهم برای سینمای هرمزگان

مدیر آموزشگاه سینمایی ارگ هنر ایرانیان ضمن بیان این که در مورد زیرساخت ‌ها اداره ارشاد باید مساله را جدی بگیرد، گفت: به طور مثال ایجاد مرکز آموزش سینمایی یک اتفاق بسیار مهم است که باعث می‌شود فنی‌‌و‌حرفه‌ای و آموزش‌وپرورش پای کار بیایند و حتی لازم است استانداری هرمزگان نیز در این راه قدمی بردارد.

وی تاکید کرد: اگر بودجه به اندازه کافی باشد بسیار پررنگ‌تر می‌توانیم پیگیر مباحث آموزشی باشیم و امیداریم با پای کار آمدن بخش دولتی بودجه بیشتری به آموزش فیلم‌سازی و سینماگری اختصاص یابد تا بتوانیم سینمای استان را آن‌طور که شایسته این هنر و استان هرمزگان است به دیگران معرفی کنیم.

ابراهیمی در ادامه عنوان کرد: باید به برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در هرمزگان توجه شود و از طرف دیگر باید به دنبال راهکارهایی باشیم که عوامل حرفه ای سینما به فیلم هایی که توسط فیلم‌سازان هرمزگانی ساخته می شود، ورود پیدا کنند که این امر نیاز به مدد و همکاری بخش دولتی دارد.

امید به وعده‌های مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد هرمزگان

بنفشه ابراهیمی اظهار نظر در رابطه با عملکرد «رضا کمالی زرکانی» مدیرکل جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان را کمی زود دانست و بیان کرد: ایشان همیشه عنوان کرده اند که در اتاق من بر روی فیلم سازان باز است و تا الان در نشست هایی که برگزار شده برنامه‌هایشان را در رابطه با آموزش و تولید و برگزاری جشنواره ارائه داده‌اند ولی زمانی می توان در مورد عملکرد مدیرکل جدید ارشاد استان اظهار نظر کرد که ببینیم تا چه اندازه وعده های ایشان عملی شده است.

رسانه ها فیلم سازان و سینمای هرمزگان را جدی نمی گیرند

ابرهیمی با اشاره به این نکته که رسانه‌ها قطعا نقش مهمی در شناساندن هنر سینما به جامعه دارند، بیان کرد: اولین انتقاد ما به رسانه ها است، رسانه‌ها مارا تحویل نمی‌گیرند که این موضوع یک ضعف است زیرا این خبرنگار است که استعدادها را کشف می‌کند؛ بنده پیشنهاد می‌کنم خبرنگاران نشست‌هایی با فیلم‌سازان  و موسسات و آموزشگاه‌های فیلم‌سازی برگزار کنند تا باب آشنایی ایجاد و پل ارتباطی وصل شود.

وی با ابراز ناراحتی از عدم آگاهی جامعه نسبت به هنر سینما و ناشناخته ماندن این حوزه مهم هنری در میان مدیران فرهنگی، بیان داشت: به طور مثال زمانی که با برخی از مدیران فرهنگی در خصوص مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فیلم‌سازی صحبت می‌کنیم در جواب بیان می‌کنند که با گوشی مبایل‌تان فیلم بسازید؛ این طرز برخورد اشتباه است، دنیا پیشرفت کرده و بهترین دوربین‌های پیشرفته برای فیلم‌سازی وجود دارد و ما برای این‌که از عرصه عقب نمانیم باید از تکنولوژی های روز دنیا استفاده کنیم، با گوشی تلفن همراه که نمی‌شود فیلم سینمایی ساخت.

عضو انجمن سینمای جوان هرمزگان اضافه کرد: بنابراین بسیار مهم است که رسانه نقش خود را در خصوص آگاهی‌رسانی به درستی ایفا کند؛ اگر این مقوله صورت پذیرد قطعا مدیران فرهنگی ما درک درست تری از هنر سینما پیدا خواهند کرد.

از صدا و سیمای خلیج فارس گله‌مندیم

بنفشه ابراهیمی در پایان گفت: ما از صدا و سینما خلیج فارس به عنوان یک رسانه ملی گله‌مند هستیم که عملا خود را کنار کشیده است و اصلا به این موضوع ورود پیدا نمی کنند، آن ها رسانه ملی هستند و ما انتظار داریم پای کار باشند.

  • نویسنده : 1008