رای دادن به عملکرد در شرایط فعلی انتخابات هرمزگان از اوجب واجبات است و مردم باید ثابت کنند که تبلیغات لحظه آخری یا شعارها و خرج های بی حساب و کتاب آنان برای جلب آرا موثر واقع نخواهد شد.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی دلفین، هر سه نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در ناحیه مرکزی استان هرمزگان برای این دوره از انتخابات نیز نامزد شده اند و رقابت سختی با سایر نامزدها دارند اما این که کدام نماینده انتخاب شود، می‌تواند منش و روش سیاسی مردم هرمزگان و انتظارات و نوع برخورد آنان با وکلای خود را مشخص کند.

آلومینیوم المهدی

اگر به چالش های مهم استان هرمزگان طی سال های گذشته نگاه کنیم، چالش تعطیلی و اخراج نیروهای کارخانه آلومینیوم المهدی یکی از بزرگ ترین مسائلی است که حل آن همت والایی می طلبید و پایمردی احمد مرادی با استیفای حقوق شهروندان هرمزگان نشین این موضوع را برجسته کرد و با پیگیری های خود نقش موثری در به سرانجام رسیدن ماجرا داشت.

کشتی های چینی و سیاه روزی های صیادان هرمزگانی

یکی دیگر از موضوعاتی که جنبه‌ی بین المللی پیدا کرد، موضوع صید بی‌رویه کشتی‌های صنعتی معروف به کف‌روب متعلق به کشور چین بود که با نطق های آتشین احمد مرادی بسیاری از افراد پشت پرده این قراردادها رسوا شدند و سبب شد صیادان هرمزگانی، جوامع محلی و سازمان های محیط زیستی در راستای بیرون راندن این نوع کشتی‌ها از آب‌های ایران هم‌پیمان شوند و شاهد اتفاقات مثبتی در این رابطه باشیم.

حمایت از کشاورزان و خرماداران

در روزهایی که خرمای هرمزگان به اسم خرمای امارات و عراق به بازارهای خارجی راه می یافت و سودی عاید کشاورزان نمی شد، احمد مرادی نماد دفاع از حقوق کشاورزان هرمزگانی شد. نماینده مردم بندرعباس در مجلس با بیان این که برچیدن بساط دلالان خرمای پیارم با رفع معضل نقدینگی تعاونی روستایی میسر است، بار دیگر پایداری در بازارهای صادراتی را نیازمند خروج از بسته بندی غیر حرفه‌ای عنوان کرد و همین مساله کمک شایانی برای کشاورزان هرمزگانی بود.

فاضلاب شهر بندرعباس

دیگر مساله ای که سال ها گریبان گیر هرمزگان بود و این روزها نیز یکی از چالش های اساسی هرمزگان به حساب می آید، موضوع ورود فاضلاب به آب دریا است. احمد مرادی یکی از نخستین افرادی بود که به این موضوع نگاه کشوری را تزریق کرد. وی با انتقاد از اینکه خلیج فارس هشت سال درگیر ورود پساب فاضلاب های خانگی و صنعتی است و هیچ گونه اقدام موثری برای مدیریت این معضل انجام نشده است، گفت: متاسفانه روزانه ۷۰۰ لیتر در ثانیه پساب فاضلاب های خانگی و صنعتی وارد خلیج فارس می شود و مشکلاتی را برای محیط زیست دریا و آبزیان ایجاد کرده است.

ارائه‌ی آمارهای وحشتناک این‌چنینی نه تنها مدیران استانی که مدیران کشوری را نیز مجبور کرد که نگاه حساس‌تری به موضوع داشته باشند و شاید بودجه ای که امروز برای پیشبرد این پروژه اختصاص یافته را باید در زمینه سازی های این نماینده مجلس جست و جو کرد.

فریاد یک دست صدا ندارد

اگر چه برخی از نمایندگان مجلس به دلیل این که همواره در رای گیری ها به تکاپوی زیادی برای جلب آرای مردمی می افتند و در روزهای نزدیک به انتخابات تعداد نمایندگان مجلس از هرمزگان را متناسب با جمعیت و ظرفیت های استان نمی دانند اما احمد مرادی نه این مساله را به دلیل منافع شخصی که به دلیل منافع جمعی مردم هرمزگان بارها مطرح کرد.

وی در صحن علنی مجلس گفت: اگر بر اساس قاعده به ازای هر ۱۵۰ هزار نفر، یک نماینده در مجلس حضور داشته باشد، استان هرمزگان باید ۱۱ نماینده در مجلس شورای اسلامی داشته باشد ولی الان ۵ نماینده در مجلس حضور دارند.
فراموش نکنیم که این خواسته ها در سال ۹۶ مطرح شده است و نه روزهای پیش از انتخابات.

انتقاد نسبت به انتقال آب خلیج فارس به یزد و کرمان

یکی دیگر از پیگیری های احمد مرادی به انتقاد وی از اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس به دو استان یزد و کرمان است. اگر چه دولت مصر به اجرای این طرح بود اما مطمئنا غیرکارشناسی بودن و آسیب های زیست محیطی این طرح در سال های آینده مشخص خواهد شد و آن گاه است که روسیاهی بر زغال خواهد ماند. شاید اگر دیگر نمایندگان هرمزگان هم در این موضوع حساسیت مرادی را داشتند، این طرح نیز همچون طرح انتقال آب دریای خزر به سرانجام نمی رسید.

حمایت از مردم و مدیران

در هرمزگان برخی از نمایندگان در ادوار مختلف لابی‌هایی را برای انتصاب مدیران کل ایجاد کرده اند و عملکرد آنان نیز این موضوع را برای همگان به اثبات رسانده که مدیری غیرانتخابی ایشان هیچ گاه در راستای پیشبرد امور مورد حمایت قرار نگرفته است که این موضوع شائبات فراوانی را به وجود می آورد و مشخص می‌کند که تلاش برای گماشتن مدیران هرمزگانی تنها در راستای حفظ منافع شخصی و نه تامین منافع گروهی است. فشار به مناطق آزاد برای استیفای حقوق جزیره نشینان، فشار به صنایع استان برای عمل به مسئولیت های اجتماعی، کمک به جلوگیری از انتزاع گاوبندی، جلب توجه ها به موضوع کمبودهای بهداشتی و آموزشی در هرمزگان، پیگیری موضوع ته لنجی، تلاش برای استیفای حقوق پیمانکاران، ایجاد فشار برای بازگشت مازاد درآمد مالیاتی به استان، کمک به احداث سیلوی گندم در هرمزگان و … همه نمونه هایی از حق طلبی مرادی است که آن را نمی توان در چارچوب حفظ صندلی و گسترش امپراتوری نمایندگان مجلس دید.

حافظه‌مان پاک نمی شود

اگر همین چند مورد را در کنار آمار سرکشی به روستاها، تشکل ها، مجامع کارگری، حضور در مجلس، ایراد سخنرانی و تذکر به وزرا قرار دهیم و با آمار دیگر نمایندگان در ادوار مختلف مقایسه کنیم درخواهیم یافت که مردم هرمزگان باید یک بار دیگر قدرشناسی خود را نشان دهند و فریاد بزنند که این تفاوت ها را احساس می‌کنند. احمد مرادی نیز همچون سایر افراد اشتباهات استراتژیک در پیگیری برخی مسائل داشته اما امروز که شاهد افزایش پختگی در عملکرد این نیروی هرمزگانی هستیم، می بایست انتخاب خود را انتخابی بر پایه عملکرد قرار دهیم و نه شعارهای پوچ و ژست های قدرت پوشالی.

بی شک رای دادن به عملکرد در شرایط فعلی انتخابات هرمزگان از اوجب واجبات است و مردم باید ثابت کنند که تبلیغات لحظه آخری یا شعارها و خرج های بی حساب و کتاب برخی افراد برای جلب آرا موثر واقع نخواهد شد.

  • نویسنده : 1001