اشاره: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه، دوم مرداد امسال، با اکثریت آراء، طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را تصویب کردند و شورای نگهبان نیز کلیات این مصوبه را در جلسه روز ۱۷ مرداد این شورا تأیید کرد؛ موضوعی که سبب جنجال‌های بسیار و دست‌وپا زدن برخی مدیران برای چسبیدن به صندلی‌های مدیریتی شد. در این راستا و برای مشخص شدن چگونگی اجرای این طرح و حواشی پیرامون عملی شدن آن در استان هرمزگان به سراغ «ناصر شریفی» نماینده صریح اللهجه و خوش‌صحبت مردم غرب استان رفتیم و مصاحبه‌ای اختصاصی را با وی ترتیب دادیم. خلاصه از این مصاحبه در ادامه آمده است.

اشاره:

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه، دوم مرداد امسال، با اکثریت آراء، طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را تصویب کردند و شورای نگهبان نیز کلیات این مصوبه را در جلسه روز ۱۷ مرداد این شورا تأیید کرد؛ موضوعی که سبب جنجال‌های بسیار و دست‌وپا زدن برخی مدیران برای چسبیدن به صندلی‌های مدیریتی شد. در این راستا و برای مشخص شدن چگونگی اجرای این طرح و حواشی پیرامون عملی شدن آن در استان هرمزگان به سراغ «ناصر شریفی» نماینده صریح اللهجه و خوش‌صحبت مردم غرب استان رفتیم و مصاحبه‌ای اختصاصی را با وی ترتیب دادیم. خلاصه از این مصاحبه در ادامه آمده است.

ماندگاری‌های غیرقانونی

«ناصر شریفی» نماینده مردم غرب استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی تصویب قانون منع‌ بکارگیری بازنشستگان را گامی در راستای جوان‌سازی سیستم مدیریتی کشور عنوان کرد و گفت: با قانون منع بکارگیری بازنشستگان بعد از سال ها تابلوی ایست در برابر افرادی که به هیچ عنوان قصد نداشتند صندلی های مدیریتی‌شان را ترک کنند، قرار گرفت.

وی ضمن تاکید بر این موضوع که قانون مذکور همچنان نیازمند اصلاحات است، اضافه کرد: از ۲۴ شهریور ماه دو ماه فرصت داده شد تا مدیران بازنشسته پست های خود را ترک کنند و از تاریخ ۲۴ آبان ماه هر مدیر بازنشسته ای که بر سر کار باشد، غیرقانونی است و نهادهای نظارتی به این مساله ورود خواهند کرد.

وی ادامه داد: این قانون شامل افرادی که بازخرید شده‌اند، نیز خواهد شد.

اجرا بدون اغماض

شریفی افزود: این قانون زمانی با موفقیت همراه خواهد بود که بدون هیچ اغماضی اجرایی شود، در پی این موضوع نیروهای زبده و کارآمد جایگزین نیروهای دچار کهولت سن و بازنشسته خواهند شد.

وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری ضمن حمایت از اجرای این طرح درباره این قانون فرمایشاتی نیز داشتند، از این رو طرحی دو فوریتی را ارائه خواهیم داد تا دوراندیشی و نگاه بلند ایشان نیز پوشش داده شود.

مدیران جوان اما بازنشسته…

نماینده مردم غرب استان هرمزگان بیان داشت: با این حال افرادی که با سن کم به عنوان مثال ۱۸ سال، استخدام شده‌اند و امروز علی‌رغم ۳۰ سال خدمت کمتر از ۵۰ سال سن دارند ،که البته تعدادشان نیز معدود است، با توجه به اصلاحیه جدید استثنا خواهند شد.

افراد تازه وارد در پست‌های مدیریتی؟!

وی ادامه داد: در استان هرمزگان نیز مدیران بازنشسته‌ای داریم که تمایلی به ترک صندلی‌های مدیریتی ندارند و مقاومت های فراوانی نیز در این مدت داشته‌اند اما اعتقاد ما بر این است که باید جوانان توانمند را جایگزین کنیم تا سیستم اداری کشور چابک‌تر شود.

شریفی اضافه کرد: قرار نیست افراد تازه وارد پست های مدیریتی را بگیرند بلکه نیروهای جوانی که دست پروده‌ی همین مدیران بازنشسته هستند به مدیریت های کلان ورود خواهند کرد و دانش و تجربه‌ی خود را عرضه می‌کنند.

توسل به راه‌های غیرقانونی

وی گفت: از مدیران بازنشسته توقع می رود خودشان فضا را برای جوانان توانمند مهیا کنند و نباید مدیری حاضر شود تا صندلی مدیریت را با زور و قانون و بازنگری از وی بازستانند.

نماینده مردم غرب استان هرمزگان به پاره‌ای از تخلفات نیز اشاره کرد و افزود: برخی مدیران به هر حربه ای برای ماندن در مدیریت متوسل شده اند و در مواردی تغییر درصد جانبازی و ایثارگری، تمسک به لابی‌های سیاسی و دست‌کاری سوابق بیمه‌ای دیده شده است.

وی در ادامه به یکی دیگر از موارد استثنا نیز اشاره کرد و اظهار داشت: البته در برخی پست‌های معدود، جایگزینی وجود ندارد و این مساله نیز در اصلاحیه لحاظ خواهد شد.

خداحافظی مدیران کل و معاونان

شریفی درباره وضعیت فعلی استان در اجرای منع بکارگیری بازنشستگان نیز گفت: برخی از مدیران کل و معاونان نیز در استان هرمزگان باید با صندلی های مدیریتی خداحافظی کنند اگر چه برخی از تودیع ها در چند هفته‌ی گذشته به وقوع پیوسته است.

وی متذکر شد: سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و دیگر نهادهای نظارتی باید چرایی عدم ترک پست های مدیریتی از سوی افراد متخلف را بررسی کنند.

همتی بازنشسته نیست

نماینده مردم غرب استان در پاسخ به بازنشسته بودن یا نبودن استاندار نیز چنین گفت: بر اساس بررسی‌های ما آقای همتی، استاندار هرمزگان بازنشسته نیستند و به کار خود ادامه خواهند داد.

خطاب به بازنشستگان

وی پیامی نیز برای مدیران بازنشسته همچنان شاغل در استان داشت و گفت: صمیمانه از مدیران بازنشسته به سبب تلاش‌شان در طول سال‌ها خدمت صادقانه تقدیر می‌کنیم و امیدواریم در ادامه راه از تجربیات آنان در قالب مشاوره ای استفاده شود و اجازه دهند جوان‌ترها مدیریت را در دست بگیرند.

مدیران خصولتی بازنشسته در خطر

وی سرنوشت مدیران بنگاه های تجاری و صنایعی که اصطلاحا خصولتی نامیده می شوند نیز در گرو اصلاحیه جدید قانون منع بکارگیری بازنشستگان دانست و گفت: مدیران این دست صنایع که در برخی موارد از بودجه های دولتی نیز منتفع می شوند، در اصلاحیه جدید مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان خواهند شد و باید با آنان نیز در هرمزگان و دیگر نقاط کشور خداحافظی کنیم.

  • نویسنده : 102