اشاره: «روهام مجد» ، «مهران شاهنده» و «دانیال معماریان» سه جوان ساکن هرمزگان هستند که با کمترین هزینه و تنها به پشتوانه‌ی خودباوری و پرورش تفکر خلاقه در راهی قدم گذاشتند که به تهیه‌ی سازه‌ای شگفت انگیز انجامید. سازه‌ای که می تواند در آینده با تکمیل و ایجاد نوآوری‌های بیشتر دارای ظرفیت‌های تجاری گسترده‌ای در اقصی نقاط جهان شود. شاهنده در گفت و گوی اختصاصی با دلفین از چرایی و چگونگی اجرای این سازه سخن می‌گوید.خلاصه‌ای از این گفت و گو در ادامه آمده است.

اشاره:

«روهام مجد» ، «مهران شاهنده» و «دانیال معماریان» سه جوان ساکن هرمزگان هستند که با کمترین هزینه و تنها به پشتوانه‌ی خودباوری و پرورش تفکر خلاقه در راهی قدم گذاشتند که به تهیه‌ی سازه‌ای شگفت انگیز انجامید. سازه‌ای که می تواند در آینده با تکمیل و ایجاد نوآوری‌های بیشتر دارای ظرفیت‌های تجاری گسترده‌ای در اقصی نقاط جهان شود. شاهنده در گفت و گوی اختصاصی با دلفین از چرایی و چگونگی اجرای این سازه سخن می‌گوید.خلاصه‌ای از این گفت و گو در ادامه آمده است.

 

آقای شاهنده چقدر این چیزی که ساخته‌اید ما را یاد کتاب‌های شیمی دوران دبیرستان می اندازد.

در ابتدا باید عرض کنم که من تنها در ایده‌ی اولیه شریک بودم؛ یعنی من و دو دوست دیگرم «روهام مجد» و «دانیال معماریان». طراحی این کار را رهام مجد بر عهده گرفت و اجرا نیز توسط گروه معماری و دیزاین انجام شد. اما همیشه وقتی نیازی باشد، عرضه و تقاضایی هم به وجود می آید و داستان ما به این صورت است که برای یکی از مشاغل خود به سازه‌ای خودمانی احتیاج داشتیم. یعنی قرار بود سازه‌ای باشد برای دو نفر که بتوانند در آن آسوده بنشینند و به حالت «آیس بار» لحظاتی را در آن بگذارند. از این رو با توجه به این که هیچ‌کدام از ما سرمایه ای برای ایجاد چنین فضایی نداشتیم در صدد برآمدیم تا سازه ای ارزان، با دوام و البته شیک و جذاب به وجود آوریم که در نهایت به این سازه اسکیمویی به اسم «آرومان» شکل دست یافتیم.

اما جواب سوال ما؟

درست می فرمایید دقیقا چنین چیزی به ذهن اکثر افراد متبادر می شود چرا که در شیمی پیوند آروماتیک به یک پیوند آلی گفته می شود که دسته وسیعی از ترکیبات که شامل بنزن و یا از نظر رفتار شیمیایی مشــابه بنـــزن دارند را تشکیل می دهد . آروماتیک به معنای خوشبو و معطر است که این خصلت از ویــژگی پیوند‌های آروماتیکی محسوب می شود. فلسفه معماری آروماتیک در واقع استفاده از هندسه رفتاری عناصر پیوندهای شیمیایی و آروماتیکی ذر ساختار سازه های معماری است. آرومان با پیروی از این منطق معماری و با الهام از ساختار شیمیایی بنزن به عنوان نمونه ای از فلسفه معماری آروماتیک و با استفاده از متریال های ساده همجون لوله های پلاستیکی و پلی اتیلن طراحی و تولید شده است.

خیلی مساله را پیچیده کردی. الطفا به صورات خودمانی از مزایای این سازه برای‌مان بگو.

از مــزایای این سـازه می توان به  قیمت ارزان، قابلیت بازیافت کل سازه، هزینه استهلاک پایین، سبک بودن سازه و اجرای سریع و آسان آن اشاره کرد.

کاربرد سازه شما که «آرومان» نام دارد در چه مواردی است؟

در راستای نوسازی مدارس و کلاس های درس موقت و کارگاهی می توان از این سازه به خوبی استفاده کرد، همچنین «آرومان» می تواند به عنوان سرپناه موقت پس از زلزله نیز مورد استفاده قرار گیرد که جایگزین مناسب و بسیار کم هزینه تری برای کانکس است. در گلخانه ها نیز سازه ای بسیار شیک و کاربردی است.

به عنوان سوال پایانی؛ یادم می‌آید در نمایشگاه انرژی سبز استان هرمزگان نیز حضور داشتید. چرا باید این سازه را در دسته‌بندی «سبز» قرار داد؟

با تجهیز این سازه و بهره‌گیری از انرژی های ســبز می توان از سازه های هوشمندی که به عنوان محیط بازی کودکان در سطح شهر استقرار می یابد بهره برد. سازه هایی که روشنایی، سرمایش، گرمایش و حتی آب مورد نیاز خود را جهت آبیاری گیاهانی که در آن نگهداری می شوند را تامین کند. ما سیستمی در این سازه قرار داده‌ایم که تمام این موارد را پوشش دهد و همین مساله سبب شد تا ما نیز بتوانیم در نمایشگاه مذکور حضور فعالی داشته باشیم.

  • نویسنده : 102