ورود فاضلاب و پساب به دریا، دردی کهنه بر تن هرمزگان است اما به نظر ضرب العجل رئیس کل دادگستری استان هرمزگان این بار می تواند مدیران بی تفاوت را به خود آورد.

درد کهنه

ورود پساب و فاضلاب شهری به دریا دردی است کهنه که بر هر شهروند بندرعباسی دست بگذاری ناله‌ای جانسوز دارد از این معضل بزرگ. خورها که به ابتدایی ترین شکل ممکن وظیفه دفع پساب را در بندرعباس بر عهده دارند به گنداب‌هایی بدل شده‌اند که مسبب بروز بیماری، ایجاد بوی مشمئزکننده، افزایش جمعیت حیوانات موزی، آلودگی سفره‌های زیرزمینی و سلامت آبزیان می‌شوند. در این میان کمپین‌های مجازی، اعتراضات سازمان های مردم نهاد، حرکت‌های پوپولیستی برخی سیاسیون و شعارهای مدیران به هیچ نیانجامیده و در آخرین پرده‌ی این ماجرا با ضرب الاجل دوماهه برای ساماندهی پساب‌های آلوده در ساحل بندرعباس از سوی رئیس کل دادگستری هرمزگان به عنوان رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان مواجه شده‌ایم.

خط و نشان برای دستگاه‌های متولی

در این مورد حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدصادق اکبری» رهاسازی پساب‌های آلوده در ساحل بندرعباس را بحرانی زیست محیطی خواند و افزود: این موضوع تهدیدی جدی برای سلامت عمومی شهروندان  است و دستگاه‌های مسئول باید پاسخگو باشند.

وی بیان داشت: ضرب الاجل دوماهه‌ای را برای دستگاه‌های متولی در راستای عمل به وظایف قانونی تعیین کرده ایم و پس از آن برخورد خواهیم کرد.

گسترش آلودگی‌ها تا عمق دریا

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان مسئولیت پذیری تمامی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در خصوص عواقب ناشی از تخریب، تصرف و تغییر کاربری اراضی ملی و آلودگی‌های زیست محیطی مورد تاکید قرار داد و گفت: مقابله با عوامل آلوده کننده محیط زیست مورد توجه جدی دستگاه قضایی است و نوار ساحلی به عنوان مهمترین موهبت الهی در سطح استان هرمزگان باید از هرگونه تعرض و آلودگی در امان بماند.

وی با اشاره به این موضوع که بر اساس برخی گزارش‌ها آلودگی در ساحل بندرعباس تا بستر و عمق دریا نیز گسترش یافته، اضافه کرد: دستگاه‌های متولی این حوزه باید به وظایف قانونی خود عمل کنند تا شاهد بروز فاجعه زیست محیطی در این حوزه نباشیم.

۷۰۰ لیتر در ثانیه و دستوری از پشت میز؟!

صجبت‌های رئیس کل دادگستری استان هرمزگان بسیار خوشحال کننده بود با این حال گوش مردم بندرعباس از این وعده‌ها پر است و امیدواریم در عمل نیز اتفاقات مثبتی به وقوع پیوندد چرا که بنا بر اظهارات «احمد مرادی» نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی میزان ورود فاضلاب به دریا در شهر بندرعباس میزان ۷۰۰ لیتر در ثانیه است و به نظر نمی رسد بدون اقدامات عملی و تنها با صدور ضرب العجلی بتوان موضوع را حل کرد.

مرادی در این باره تاکید کرده بود که عدم ساماندهی فاضلاب برای جلوگیری از ورود پساب فاضلاب  به دریا ، موجب شده است که ضریب آلودگی محیطی زیستی در  بندرعباس با افزایش روبرو شود و خواستار این موضوع شده بود که پس از گذشت ۸ الی ۹ سال از این معضل زیست محیطی، بالاخره این روند برای حفظ سلامت مردم و محیط زیست متوقف شود .

سخن آخر

با همه‌ی این تفاسیر مردم بندرعباس منتظر عملی شدن وعده‌های مسئولان هستند تا در عوض بیان «دریا گندید تا دوردست» ، شعر «دریا خندید در دوردست» را بخوانند و با خیال آسوده بتوانند در جوار ساحل همیشگی خلیج فارس روزگار بگذرانند.

 

زهرا شاکرمی نژاد