بدهي سنگين ارزي شرکت نفت ستاره خليج فارس در وضعیت نوسانات بازار ارز مانعی بزرگ براي بورسي شدن این غول پالایشی است و برای رفع این مشکلات تمام ارکان سیاسی استان و کشور باید وارد میدان شوند.

اشاره:
اين روزها فشارهاي زيادي براي ورود شرکت نفت ستاره خليج فارس به بازار بورس به وجود آمده است اما به نظر مي رسد اين اتفاق ميمون اقتصادي نيازمند هم افزايي سياسي در سطح کشور است. ماجرا از اين قرار است که بدهي عظيم ارزي اين پالايشگاه و افزايش نرخ ارز طي ۱۴ سال اخير سبب شده تا بازپرداخت تسهيلات دريافتي تقريبا ناممکن و هر روز بر ميزان اين بدهي افزوده شود. در شرايطي که ستاره خليج فارس يکي از صنايع استراتژيک کشور است و ورود آن به بازار بورس مي تواند ثمرات اقتصادي بسياري در پي داشته باشد اما صورت هاي مالي اين شرکت به نحوي نيست که شرايط ورود به بورس را داشته باشد.
بدهي ۴٫۵ ميليارد يورويي
«محمدعلي دادور» مديرعامل شرکت نفت ستاره خليج فارس اين بار تعارف ها را کنار گذاشت و در مصاحبه اي که با رسانه هاي بورسي کشور داشت از راز عدم ورود اين شرکت به بازار بورس پرده برداشت. وي گفت: چهار ميليارد و ۵۰۰ ميليون يورو وام ارزي براي ساخت اين مجموعه گرفته شده است که تا حدودي ساختار مالي شرکت را تحت تاثير قرار مي دهد.
دادور ادامه داد: با توجه به افزايش نرخ تسعير ارز، بدهي سنگيني روي دست ستاره خليج فارس مانده است که در حال حاضر با بانک مرکزي در حال مذاکره هستيم تا بتوانيم بازپرداخت اين تسهيلات را به صورت ريالي کنيم که هنوز ساز و کار ريالي شدن اين وام هاي ارزي نهايي نشده و پيگير اين موضوع هستيم.
مديرعامل شرکت نفت ستاره خليج فارس اين بدهي ها را قريب به ۱۸۰ هزار ميليارد تومان عنوان کرد و افزود: پرداخت اين حجم از بدهي کار بسيار سختي است و بايد اقدامي اساسي صورت پذيرد.
با اين وضعيت نمي توان وارد بورس شد
وي با بيان اين که با اين وضعيت نمي‎توان وارد بورس شد، گفت: پيش فرض هاي اوليه اي براي ورود به بازار وجود دارد که مهمترين آن تبديل بدهي هاي ارزي به ريالي است، با اين حال به زودي جلساتي در بورس خواهيم داشت تا با ارائه مدارک و ايجاد شفافيت هاي لازم مقدمات ورود به بازار فراهم شود.
وي گفت: تمام پالايشگاه به سبب همين وام در رهن شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي قرار دارد و ۳۰ درصد از سهام را نيز شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي در رهن بانک گذاشته است و در اين شرايط نمي توان به راحتي وارد بورس شد.
سهامداران خرد ضرر مي کنند
دادور در ادامه هشدار داد: بايد شفافيت هاي لازم صورت پذيرد تا خريداران سهام دچار ضرر و زيان نشوند و در اين شرايط براي سهامداران خرد منفعتي حاصل نخواهند کرد.
وي در واکنش به تکليف دولت براي ورود به بازار سهام، بيان داشت: هر تکليفي نياز به پيشفرض هايي دارد و بدون تعيين تکليف اين وام ها نمي توان به عرضه ي سريع سهام در بورس خوشبين بود.
تصميم سران سه قوا تحت نظر مقام معظم رهبري
مديرعامل شرکت نفت ستاره خليج فارس اين پالايشگاه را پالايشگاهي استراتژيک براي ايران دانست و افزود: سران سه قوا تحت نظر مقام معظم رهبري بايد در اين باره تصميم گيري کنند چرا که بدون ريالي شدن اين وام ها ادامه ي کار براي ما بسيار سخت خواهد بود و نوسانات ارز تاثيرات بدي بر صورت هاي مالي شرکت ايجاد خواهد کرد.
آمادگي کار جهادي داريم
وي با بيان اين که تيم مديران، مهندسان و کارگران ستاره خليج فارس جهادي بودن خود را اثبات کرده است، افزود: مقام معظم رهبري سال جاري نزديک به پنج مرتبه از اين پالايشگاه نام برده اند که اين موضوع باعث افتخار ماست و اميدواريم بتوانيم پاسخگوي توقعات ايران اسلامي باشيم.
لزوم حمايت تصميم گيران و تصميم سازان
در اين وضعيت مي طلبد که نمايندگان مردم هرمزگان در مجلس شوراي اسلامي به ويژه «احمد مرادي» که نايب رئيسي کميسيون انرژي مجلس را بر عهده دارد، همچنين «فريدون همتي» استاندار هرمزگان بيش از پيش به دنبال ياري رساني به اين پالايشگاه براي کاهش موانع باشند. اگر چه از گوشه و کنار اخبار خوشحال کننده اي مبني بر تسهيلگيري همتي در اين موضوع به گوش مي رسد اما در اين باره مي بايست هم افزايي و اتحاد بين سياسيون استان براي پيگيري اين موضوع به الگويي براي هم افزايي و اتحاد در ميان سياسون کشور تبديل شود تا همگان بار ديگر درخشش ستارهاي چشم نواز را در آسمان صنعت پالايش کشور به نظاره بنشينند و تمام مردم ايران به ويژه مردم هرمزگان به صاحبان اصلي و سهامداران اين غول پالايشي تبديل شوند.

  • نویسنده : 1001