رئیس سابق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد بندرعباس و فعال مدنی گفت: وضعیت امروز هرمزگان بسیار نابسمان است و هر روز شاهد فاجعه‌های بسیاری هستیم اما فاجعه‌ی بدتر سکوت جامعه دانشگاهی و نسل جوان است.

به گزارش دلفین، «محسن زیارتی» رئیس سابق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد بندرعباس و فعال مدنی به بهانه‌ی روز دانشجو و در گفت‌وگوی اختصاصی با دلفین به تشریح وضعیت سیاسی و اجتماعی استان در کم‌تحرکی دانشجویان و چرایی نابسامانی‌های کنونی هرمزگان پرداخت.
ماموریت‌های خاص احزاب منفعل
وی دلیل عمده‌ی انواع فقر در هرمزگان را عدم کارکرد احزاب سیاسی استان خواند و گفت: باید از ظرفیت دانشگاهیان در ایجاد پویایی سیاسی استفاده شود.
وی احزاب سیاسی هرمزگان را احزابی منفعل خواند و گفت: احزاب تنها زمان انتخابات و ورود یک استاندار غیربومی به استان، فعال می‌شوند تا افرادی را نسبت به گرایش مشخص شده‌ای به استاندار جدید معرفی ‌کنند .
عدم ارتباط دانشگاه و جامعه
زیارتی چنین رویکردی برای معرفی نیرو در هرمزگان را سبب گمنامی دانشگاهیان و بی‌توجهی به فعالان مدنی و دانشجویان عنوان کرد و اظهار داشت: البته ارتباط نداشتن دانشگاه با سطح جامعه نیز مشکل آفرین شده است یعنی دانشگاه به‌عنوان یک فضای بسته تعریف می‌شود و دانشجویان هیچ‌گونه مسئولیت اجتماعی و دغدغه خاطر نسبت به مشکلات استان ندارند.
جانمایی ناصحیح دانشگاه هرمزگان
وی تاکید کرد: جانمایی ناصحیح دانشگاه هرمزگان و مسافت طولانی این دانشگاه تا سطح شهر، ارتباط دانشجویان با جامعه‌ی شهری را کاهش داده است و بیشتر بودن تعداد دانشجویان غیربومی نسبت به دانشجویان بومی هرمزگان از دیگر دلایل کم اثری دانشگاه‌های استان در معادلات اجتماعی و سیاسی است.
فشار بر نهادهای دانشجویی
این فعال مدنی در رابطه با دلایل بی‌میلی دانشجویان برای فعالیت در نهادهای صنفی، بیان داشت: در سال‌های گذشته آن‌قدر فشار روی نهادهای دانشجویی زیاد شد که به سبب آن بسیاری از فعالان کنار کشیدند و ما نتوانستیم دانشجویان جدید را جذب کنیم و همین موضوع باعث شد تا تشکل اسلامی دانشگاه آزاد رسماً غیرفعال شود.
سکوت جامعه دانشگاهی
وی خاطرنشان کرد: وضعیت امروز هرمزگان بسیار نابسمان است و هر روز شاهد فاجعه‌های بسیاری هستیم اما فاجعه‌ی بدتر سکوت جامعه دانشگاهی و نسل جوان است.
زیارتی گفت: هرمزگان ضعف تحلیل دارد، تحلیل این مسائل باید از دل دانشگاه و جامعه مدنی نشات بگیرد اما در این ‌بین کسی نیست که بدون وابستگی جناحی دغدغه‌ی مردم را داشته باشد و اگر این قضیه ادامه یابد ما همچنان محروم‌ترین استان ثروتمند باقی خواهیم ماند.

گفت و گوی اختصاصی: هستی سلطانی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷